
Jaguar nečaká na budúcnosť. Do sveta posiela na rozdiel od mnohých výrobcov, ktorí elektrickú ofenzívu len plánujú, svoj prvý čistý elektromobil. Asi neprekvapí, že v časoch popularity crossoverov mieri práve do tohto rýchlo rastúceho segmentu. V ponuke tak doplní konvenčné modely F-Pace a E-Pace. Či však stojí medzi nimi, je otázne. Elektrická platforma s kompaktným pohonom umožnila totiž tak trochu čarovať s proporciami a priestorom. Nový I-Pace má na dĺžku 4 682 mm, čo znamená, že je o 48 mm kratší ako F-Pace, no rázvorom náprav s hodnotou 2 990 mm ho prekonáva o 16 mm.

Autonómnu pozíciu vidieť aj na dizajne, inšpirovanom konceptom C-X75. Máme tu crossover s veľmi kompaktnou prednou časťou, robustným pontónom a nízkou kabínou, takmer v štýle kupé. Krátke previsy, výška len 1 560 a šírka 1 890 mm dávajú I-Pace stabilný postoj. Pritom nechýbajú jasné avíza k príslušnosti značky – typická maska, ktorou tak trochu zastiera svoju ekologickú DNA, „mačacie“ svetlá s technológiou Matrix LED a zadné svetlá evokujúce menší E-Pace. Skutočnú veľkosť kamuflujú impozantné 22-palcové disky kolies. Dizajnérom sa pritom podarilo dosiahnuť veľmi priaznivý súčiniteľ odporu vzduchu Cd 0,29.

To, čo nevidieť, je tuhá konštrukcia karosérie. Pritom je vyrobená z ľahkého hliníka. Jaguar tvrdí, že I-Pace má najpevnejšiu štruktúru zo všetkých jeho súčasných modelov. Batérie, ktoré sa skladajú zo 432 článkov, sú umiestnené v podlahe, čím znižujú ťažisko. Zároveň sa tým podarilo dosiahnuť optimálne rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 50 : 50. Hliník využíva aj plne nezávislé zavesenie kolies, vpredu na dvojici lichobežníkových ramien a vzadu na viacprvkovej náprave Integral Link. Každá z náprav disponuje vlastným elektromotorom so synchrónnym permanentným magnetom, jednostupňovou prevodovkou a diferenciálom.

Spoločný výkon motorov je 294 kW a krútiaci moment 696 Nm. To umožňuje I-Pace zrýchliť na stovku za 4,8 sekundy. Maximálnu rýchlosť nepoznáme. Li-ion akumulátory s kapacitou 90 kWh majú podľa normy WLTP umožniť dojazd do vzdialenosti 480 km. Efektívnemu využívaniu energie napomáhajú navigačné dáta s profilom trasy, dvojstupňovou rekuperáciou, klimatizácia s tepelným čerpadlom, ale tiež možnosť predhriatia alebo chladenia akumulátorov ešte pred odjazdom. To v prípade, ak je I-Pace pripojený k sieti. Nabíjanie na 80 % kapacity má trvať na rýchlonabíjačke (50 kW) 45 minút a z domácej nabíjačky (7 kW) sedem hodín.

Kabína ponúka miesto piatim cestujúcim. A to veľkorysé. Hoci má I-Pace formát SUV strednej triedy, interiér disponuje parametrami veľkých modelov. Jaguar to dokladuje priestorom pre nohy zadných pasažierov, s hodnotou 890 mm. Ďalší plusový priestor prináša vodorovná podlaha a kufor s objemom 656 litrov, ktorý je možné zväčšiť sklopením operadiel až na 1 453 litrov. Medzi prednými sedadlami je box s objemom 10,5 litra a ďalšie odkladacie schránky nájdeme napríklad v podlahe. Palubná doska je vybavená 12-palcovým virtuálnym prístrojovým panelom, dvoma dotykovými displejmi rozhrania Touch Pro Duo a farebným head-up displejom.

Rozhranie umožňuje vďaka službe Amazon Alexa komunikáciu, a to aj na diaľku prostredníctvom smartfónu. Dozviete sa informácie o aktuálnom dojazde a stave nabitia batérií alebo tom, či je vozidlo zamknuté a kde sa nachádza. Ovládať môžete aj niektoré funkcie, ako napríklad spomínaný ohrev akumulátorov. Nechýbajú ani luxusné prvky. Spomeňme príplatkovú panoramatickú strechu, kožené čalúnenie, ventilované sedadlá, dekoračné materiály v klavírnej černi, saténového hliníka, z pravého dreva či dokonca pneumatické odpruženie, ktoré pri rýchlosti nad 105 km/h zníži svetlú výšku o 10 mm. Očakávať môžeme aj kompletnú zostavu asistenčných systémov s prvkami autonómneho riadenia.
I-Pace sa bude dodávať vo verziách S, SE a HSE. Kariéru však odštartuje limitovanou sériou First Edition, inšpirovanou pôvodným konceptom I-Pace z roku 2016. Ceny majú začínať na približne 80 000 eurách. Britská elektrická novinka tak bude priamym súperom americkej Tesle X. Na batérie ponúkne Jaguar záruku osem rokov alebo na 160 000 kilometrov. Systém objednávok je už otvorený. V rámci ceny dostanú zákazníci aj softvérové aktualizácie.