Lexus UX: Noblesné ‘C-HR‘ prichádza s vlastným dizajnom aj technikou

Kompaktný Crossver Lexus UX síce využíva platformu TNGA z Toyoty C-HR, no má autonómny dizajn, vlastný hybridný pohon, elektrickú štvorkolku E-Four, nový dvojlitrový agregát Dynamic Force a revolučnú „skriňu“ Direct Shift-CVT.

15.03.2018 06:00
debata (1)
Malý crossover Lexusu má všetky dizajnové prvky... Foto: Lexus
Lexus UX - 2018 Malý crossover Lexusu má všetky dizajnové prvky svojich veľkých súrodencov. Vrátane vretenovej masky. Dizajn jej výpletu sa navyše mení podľa uhla a vzdialenosti pohľadu.

Lexus rozširuje ponuku SUV. Po RX, jeho predĺženej 7-miestnej verzii RX L a modernizovanom NX prichádza s najmenším Lexusom UX. Jeho ženevská premiéra nebola prekvapením, keďže už v roku 2016 debutoval rovnomenný koncept. A tajomstvom nie je ani to, že novinka nahradí nie príliš úspešný hatchback CT200h. Jednoducho crossovery sú v móde a ani Lexus nechce ostať bokom. Po techniku pritom nemusel ísť ďaleko. Keďže UX má byť skutočným kompaktom, využil základy Toyoty C-HR. Konkrétne platformu TNGA, ktorú označujú v prémiovej divízii Toyoty názvom GA-C. Prezrádza to zhodný rázvor náprav 2 640 mm.

Platforma prináša malému Lexusu nízku hmotnosť, najnižšie ťažisko v triede a tiež mimoriadnu tuhosť. Samozrejme, toto je Lexus, a nie Toyota, takže zmien je napriek spoločnej platforme viac ako dosť. Dokumentujú to už samotné rozmery. UX má na dĺžku 4 495, na šírku 1 840 a na výšku 1 520 mm. Takže v porovnaní s menej vznešeným súrodencom je o 135 mm dlhší, o 45 širší, ale o 35 nižší. Plne autonómny je aj dizajn. Nechýba obrovská vretenová maska, tentoraz s 3D „výpletom“, ktorý mení tvar vzhľadom na vzdialenosť a uhol pohľadu. Lemujú ju ostro rezané LED svetlá s motívom písmena L.

Kým rázvor náprav 2 640 mm je zhodný s Toyotou... Foto: Lexus
Lexus UX - 2018 Kým rázvor náprav 2 640 mm je zhodný s Toyotou C-HR, na dĺžku je UX o135 mm dlhšie. Na väčší Lexus NX však stráca 144 mm.

Profil s nízkou kabínou pripomína skôr hatchback, no robustný pontón plný prelisov a bohatá plastová ochrana širokých blatníkov či prahov jasne demonštrujú, že UX to má namierené aj mimo asfaltu. Zadná časť prináša nóvum v podobe reflektorov, ktoré sú spojené svetelnou rampou osadenou stodvadsiatimi diódami. Neskôr sa má dostať do všetkých nových modelov Lexusu. Kolesá môžu mať priemer 17, alebo 18 palcov. Premiéru majú v UX aerodynamicky optimalizované päťlúčové disky. Dôraz sa kládol na každý detail vrátane tvaru zadných svetiel s „plutvou“, ktorá má znižovať vplyv bočného vetra.

Novým prvkom v zadnej časti sú svetlá prepojené... Foto: Lexus
Lexus UX - 2018 Novým prvkom v zadnej časti sú svetlá prepojené pásom tvoreným zo stodvadsiatich diód. Neskôr sa má dostať aj do ďalších Lexusov.

Ani v interiéri niet stopy po Toyote C-HR, i keď priestorové pomery budú podobné. Dostatok miesta demonštruje Lexus údajom o vzdialenosti predných a zadných sedadiel, ktorá je 870 mm. Objem kufra nepoznáme, zato vieme, že dĺžka ložnej plochy dosahuje 791 mm. Palubná doska je vybavená digitálnym prístrojovým panelom a širokým displejom multimediálneho rozhrania s ovládacím prvkom na stredovej konzole. Dizajn je minimalistický. Vidieť to napríklad na jednoduchom tvare prieduchov ventilácie s jedinou lamelou a jediným ovládacím prvkom. Toto riešenie pritom umožňuje efektívnejšie prúdenie vzduchu.

Palubná doska obsahuje dva displeje, jeden v... Foto: Lexus
Lexus UX - 2018 Palubná doska obsahuje dva displeje, jeden v úlohe prístrojového panela, druhý pre potreby komunikácie či navigácie. Povrch plastov je inšpirovaný ručne vyrábaným japonským papierom. Vychytávkou sú prieduchy osvetlené indukčne napájanými diódami.

Ventilačné otvory navyše skrývajú technologickú vychytávku v podobe podsvietenia diódami s indukčným napájaním, teda bez kabeláže. Lexus nepoľavil ani na kvalite a spracovaní materiálov. Kožené čalúnenie využíva typické prešívanie sašiko, inšpirované úbormi pre japonské bojové umenia. Zrnitý povrch palubnej dosky zas evokuje japonský ručne vyrábaný papier waši. Balík bezpečnostných systémov Lexus Safety System+ bude obsahovať autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovaním cyklistov, paket Co Drive s adaptívnym tempomatom, udržiavaním v jazdnom prúde, čítačkou značiek a automatickým prepínaním diaľkových svetiel.

Batérie umiestnené pod zadnými sedadlami... Foto: Lexus
Lexus UX - 2018 Batérie umiestnené pod zadnými sedadlami nezmenšujú batožinový priestor. Ten má na dĺžku 791 mm.

Aj pod kapotou sa odohrala revolúcia. Motor 1,2T ani hybrid z Toyoty C-HR tu nenájdete. S technologickými novinkami prichádza už základná verzia UX 200. Jej atmosférický 4-valec 2,0 VVT-iE má tepelnú účinnosťou až 40 %. Vybavený je priamym vstrekovaním paliva, variabilným olejovým okruhom, samostatným chladiacim systémom pre blok motora a hlavu valcov a plynulým variabilným časovaním ventilov na strane sania. Spojený je navyše s revolučnou prevodovkou DirectShift-CVT, ktorá spája výhody manuálnej prevodovky a prevodovky s plynulou zmenou prevodových pomerov.

V podstate ide o kombináciu dvojstupňovej robotizovanej prevodovky s viaclamelovou mokrou spojkou a kontinuálnu prevodovku s dvojicou kladiek a remeňom. Cieľom bolo odstrániť „gumený“ efekt pri akcelerácii a zosynchronizovať otáčky motora s okamžitou rýchlosťou. UX sa tak rozbieha najprv pomocou dvojice prevodových stupňov zabezpečených ozubenými kolesami a až následne sa prepína do kontinuálneho režimu. Ďalšie prevodové pomery potom zabezpečí CVT s vopred prednastavenými stupňami. Výsledkom je pocit z jazdy s klasickým automatom, ale veľmi rýchlou zmenou prevodov.

Pod kapotou verzie UX 200 pracuje nový... Foto: Lexus
Lexus UX - 2018 Pod kapotou verzie UX 200 pracuje nový atmosférický dvojliter s účinnosťou až 40 % a revolučná prevodovka Direct Shift-CVT, ktorá kombinuje dva klasické prevody s kontinuálnou prevodovkou. Hybrid s dvojlitrovým agregátom verzie 250h má výkon 131 kW. Tak ako v novom Aurise.

Celkom nová je aj hybridná sústava verzie UX 250h (131 kW), ktorá na rozdiel od Toyoty C-HR využíva nový väčší dvojlitrový motor s kontinuálnou prevodovkou a elektromotorom. Aj v tomto prípade sa snaží CVT simulovať radenie viacstupňovej prevodovky, aby bol pocit autentickejší. Batérie NiMH sú umiestnené pod zadnými sedadlami. Navyše možno hybrid skombinovať s elektrickou štvorkolkou E-Four, ktorá pridáva druhý elektromotor na zadnej náprave. Ten asistuje do rýchlosti 70 km/h, a to nielen na povrchoch s horšou priľnavosťou, ale aj pri akcelerácii a v zákrutách.

Množstvo výkonu, ktoré je možné presmerovať k zadným kolesám, sa zvýšilo zo 60 až na 80 %. Na asfalte ťaží UX z plne nezávislého zavesenia kolies, vpredu na tlmičových vzperách McPherson a vzadu na dvojitých lichobežníkových ramenách. Riadenie zabezpečuje elektrický posilňovač. Kompaktný formát a polomer zatáčania len 5,2 metra dávajú UX obratnosť bežného mestského hatchbacku. Svetový debut absolvoval UX na autosalóne v Ženeve. A to spolu s verziou UX F Sport s exkluzívnou maskou chladiča, so športovými nárazníkmi a s 18-palcovými diskami kolies. Výrobu zabezpečí produkčný závod Lexusu v japonskom Kjúšú.
Lexus UX - 2018
Lexus UX - 2018
+19Lexus UX - 2018

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Lexus #Lexus UX #autosalón Ženeva 2018
Články podľa značiek