
Prevodovky s plynulou zmenou prevodu CVT sú najmä japonskou doménou. Majú svoje nesporné výhody. Ak má prevodovka „nekonečný“ počet prevodov, vie vždy nastaviť taký, ktorý je pre okamžitú rýchlosť najefektívnejší. To znamená aj nižšiu spotrebu paliva či lepšiu akceleráciu. O všetko sa postará variátor, teda dve remenice s meniacim sa priemerom, a remeň. Navyše sú kompaktnejšie, ľahšie a neporovnateľne jednoduchšie, ak ich porovnáme s automatmi so siedmimi či dnes už desiatimi prevodovými stupňami. Pre výrobcov to zároveň znamená menej nákladov. Lenže nie všetkým sú tieto „skrine“ po chuti.
Problémom nie je ani tak ich funkčnosť ako skôr zlý pocit z toho, že medzi otáčkami motora a okamžitou rýchlosťou sa vytráca priamy vzťah. Pri akcelerácii môže motor napríklad držať konštantné otáčky, pričom vozidlo zrýchľuje z dôvodu plynulej zmeny prevodov. Alebo sa môže dokonca stať, že ručička otáčkomera klesá, kým rýchlosť stúpa. Takýto „mixér“ efekt vytvára dojem, že nad autom nemáte dostatočnú kontrolu. Mnohým vodičom to prekáža. Napríklad Nissan musel v USA motoristom zvyknutým na automatické prevodovky vysvetľovať, že toto nie je klasický automat a že očakávania, ktoré majú, táto technológia nenaplní.

V čom je trik? Nová prevodovka integruje variátor s dvoma priamymi prevodmi. Je to akoby ste spojili klasickú dvojstupňovú prevodovku, ale s robotickým radením a automatickou lamelovou spojkou, s prevodovkou CVT. Vozidlo sa tak rozbieha vždy na prvý prevodový stupeň daný ozubenými kolesami a potom preradí na druhý, spojený s variátorom. Pri vyšších rýchlostiach môže potom prevodovka využiť výhody plynulej zmeny prevodu. Aj tu však Toyota prednastavila niekoľko prevodových pomerov, aby synchronizovala otáčky s okamžitou rýchlosťou.
Výsledkom by mal byť pocit z jazdy v klasickom automate, ale bez skokov a, samozrejme, za menej peňazí, než keby ste investovali do plnohodnotnej automatickej prevodovky. Toyota tiež očakáva zníženie spotreby, keďže toto riešenie umožňuje dosiahnuť väčší rozsah prevodových pomerov, pri dvojlitrovom motore na úrovni 7,5, a nižšie mechanické straty. Prvou Toyotou, ktorá využije prevodovku Direct Shift-CVT, bude nová generácia Aurisu s novým atmosférickým dvojlitrom Dynamic Force. Lexus ju zas nasadí do malého crossovera UX 200, ktorý sa predstavil tiež na autosalóne v Ženeve.