Toyota Direct Shift-CVT: Revolučná prevodovka spája ‘robot‘ s CVT

Prevodovky CVT s plynulou zmenou prevodového pomeru si veľkú popularitu nevyslúžili. Odtrhnutý vzťah medzi otáčkami a okamžitou rýchlosťou vodičom príliš nevonia. Toyota si však myslí, že vie, ako na to.

15.03.2018 16:00
debata (2)
Prevodovka Direct Shift-CVT kombinuje prvé dva... Foto: Toyota
Toyota - prevodovka Direct Shift-CVT Prevodovka Direct Shift-CVT kombinuje prvé dva prevodové stupne dané ozubenými kolesami s variátorom. Výsledkom je nižšia spotreba a autentický vzťah medzi otáčkami motora a okamžitou rýchlosťou.

Prevodovky s plynulou zmenou prevodu CVT sú najmä japonskou doménou. Majú svoje nesporné výhody. Ak má prevodovka „nekonečný“ počet prevodov, vie vždy nastaviť taký, ktorý je pre okamžitú rýchlosť najefektívnejší. To znamená aj nižšiu spotrebu paliva či lepšiu akceleráciu. O všetko sa postará variátor, teda dve remenice s meniacim sa priemerom, a remeň. Navyše sú kompaktnejšie, ľahšie a neporovnateľne jednoduchšie, ak ich porovnáme s automatmi so siedmimi či dnes už desiatimi prevodovými stupňami. Pre výrobcov to zároveň znamená menej nákladov. Lenže nie všetkým sú tieto „skrine“ po chuti.

Problémom nie je ani tak ich funkčnosť ako skôr zlý pocit z toho, že medzi otáčkami motora a okamžitou rýchlosťou sa vytráca priamy vzťah. Pri akcelerácii môže motor napríklad držať konštantné otáčky, pričom vozidlo zrýchľuje z dôvodu plynulej zmeny prevodov. Alebo sa môže dokonca stať, že ručička otáčkomera klesá, kým rýchlosť stúpa. Takýto „mixér“ efekt vytvára dojem, že nad autom nemáte dostatočnú kontrolu. Mnohým vodičom to prekáža. Napríklad Nissan musel v USA motoristom zvyknutým na automatické prevodovky vysvetľovať, že toto nie je klasický automat a že očakávania, ktoré majú, táto technológia nenaplní.

Výhodou je veľký rozsah prevodového pomeru a... Foto: Toyota
Toyota - prevodovka Direct Shift-CVT Výhodou je veľký rozsah prevodového pomeru a nízke trecie straty. Pritom je prevodovka veľmi kompaktná.
Situácia dospela až tak ďaleko, že Subaru použilo pri prevodovke CVT softvér, ktorý simuluje vopred prednastavené prevodové stupne. To znamená, že prevodovka, schopná meniť prevod plynulo, využíva šesť alebo sedem fiktívnych stupňov. Obnovil sa tým vzťah medzi otáčkami a okamžitou rýchlosťou. Pri akcelerácii stúpajú a pri spomalení klesajú. Toyota napríklad využíva tento princíp v športovom režime, dokonca s krídelkami na volante. A teraz ide ešte ďalej. Predstavuje revolučnú prevodovku Direct Shift-CVT, ktorá má zachovať výhody CVT, ale bez negatívnych efektov.

V čom je trik? Nová prevodovka integruje variátor s dvoma priamymi prevodmi. Je to akoby ste spojili klasickú dvojstupňovú prevodovku, ale s robotickým radením a automatickou lamelovou spojkou, s prevodovkou CVT. Vozidlo sa tak rozbieha vždy na prvý prevodový stupeň daný ozubenými kolesami a potom preradí na druhý, spojený s variátorom. Pri vyšších rýchlostiach môže potom prevodovka využiť výhody plynulej zmeny prevodu. Aj tu však Toyota prednastavila niekoľko prevodových pomerov, aby synchronizovala otáčky s okamžitou rýchlosťou.

Výsledkom by mal byť pocit z jazdy v klasickom automate, ale bez skokov a, samozrejme, za menej peňazí, než keby ste investovali do plnohodnotnej automatickej prevodovky. Toyota tiež očakáva zníženie spotreby, keďže toto riešenie umožňuje dosiahnuť väčší rozsah prevodových pomerov, pri dvojlitrovom motore na úrovni 7,5, a nižšie mechanické straty. Prvou Toyotou, ktorá využije prevodovku Direct Shift-CVT, bude nová generácia Aurisu s novým atmosférickým dvojlitrom Dynamic Force. Lexus ju zas nasadí do malého crossovera UX 200, ktorý sa predstavil tiež na autosalóne v Ženeve.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Direct Shift-CVT
Články podľa značiek