Ženeva 2018: Toto je 15 TOP konceptov z Palexpa. Kraľuje im elektrina

17.03.2018 07:00

Ženevský autosalón nebol zďaleka len o premiérach sériových áut. Predstavilo sa tu aj množstvo štúdií. To, čo ich zväčša spájalo, bol elektrický pohon a prvky autonómneho riadenia. Presne tým smerom kráča automobilový priemysel.

Jedným z najobletovanejších konceptov bol...
Jedným z najobletovanejších konceptov bol „škodovácky“ Vision X. Možno aj preto, že predznamenáva príchod kompaktného crossoveru. A ako vieme, tie sú dnes v móde. Navyše koncept spojil hybridný pohon so spaľovaním zemného plynu. Autor: GIMS

Automobilový priemysel čaká veľká revolúcia. Automobilky budú musieť stlačiť flotilové emisie skleníkového oxidu uhličitého v roku 2021 zo súčasných 130 na 95 gramov na kilometer. A to nepôjde bez zásadných zmien. Už sériové novinky, predstavené na 88. ročníku ženevského autosalónu, masívne prepriahali na hybridný alebo elektrický pohon. A ešte viac to platilo o konceptoch, ktoré sa pozerajú ďalej ako do roku 2021. Absolútna väčšina z nich bola čistými elektromobilmi. A ak nie, tak aspoň koketovali s nejakým druhom alternatívneho pohonu. Napríklad aj Škoda štúdiou Vision X, ktorá je hybridom spaľujúcim okrem benzínu aj zemný plyn.

Zeneva 2018
Zeneva 2018 Autor: GMS

Druhým trendom je autonómne riadenie, od ktorého si výrobcovia sľubujú vyššiu bezpečnosť. Spoliehajú sa na to, že autopilot odstráni ľudský faktor, ktorý je najčastejšou príčinou dopravných nehôd vrátane tých fatálnych. Zároveň umožní plynulejšiu, a teda aj ekonomickejšiu jazdu. A keďže súčasná legislatíva nie je autonómnemu riadeniu práve naklonená, kraľujú autopiloty zatiaľ štúdiám. Potom neprekvapí, že v takom Renaulte EZ-GO či Volkswagene I.D. Vizzion ste už nenašli volant ani pedále. Svoje povedal aj Nissan konceptom IMx Kuro, ktorý dokáže myšlienky vodiča získavať priamo z jeho mozgu a prenášať ich na riadiace systémy vozidla.

Aston Martin Lagonda Vision Concept

Aston Martin by chcel byť výrobcom prvej hyperluxusnej limuzíny s elektrickým pohonom. Takýto projekt je naplánovaný už na rok 2021. Ako inak, použije na to svoju značku Lagonda, ktorá dnes produkuje limuzíny Taraf, dostupné len na vybraných trhoch, najmä na Blízkom východe. Svoje plány zhmotnil Aston v pomerne odvážnom koncepte Lagonda Vision. Aspoň na pomery konzervatívnej britskej značky. Lenže šéf automobilky Andy Palmer si myslí, že luxus môže byť aj moderný. Lagonda Vision preto prináša takmer jednopriestorovú architektúru karosérie s priestranným interiérom. Nastupovanie uľahčujú dva páry protismerných dverí a výklopná časť strechy. Celá technika vrátane batérií a elektromotorov je zabudovaná v podlahe. Všetko nad touto líniou je venované komfortu cestujúcich. Koncept počíta sa autopilotom, preto je možné v režime autonómneho riadenia predné sedadlá otočiť v protismere jazdy a vytvoriť v kabíne salónik.

Aston Martin Lagonda Vision Concept
Aston Martin Lagonda Vision Concept Autor: GIMS

Audi e-tron

Audi síce svojmu prvému čisto elektrickému modelu e-tron dalo v Ženeve prívlastok koncept, no v skutočnosti išlo už len o zamaskovaný prototyp sériovej verzie, ktorá sa dostane na trh ešte tento rok. A novinkou nie je ani z iného dôvodu. Nadväzuje na koncept e-tron quattro z roku 2015. Takže vieme, že nové elektrické SUV z Ingolstadtu bude mať dĺžku 4 880, šírku 1 930 a výšku 1 540 mm. Poháňať ho budú tri elektromotory, z toho dva na zadnej náprave. Ponúknu spoločný výkon 320 kW, ale v špičke až 370. Aj vďaka krútiacemu momentu 800 Nm má sériová novinka šprintovať na stovku za 4,6 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 210 km/h. Zásobu elektrickej energie si e-tron vozí v li-ion akumulátoroch s kapacitou 95 kWh. Tie majú stačiť na dojazd 500 km. Nabíjanie na nabíjačkách s výkonom 150 kW zaberie približne 50 minút. Priestranný interiér disponuje batožinovým priestorom 615 litrov. Samozrejmosťou je plná konektivita a funkcie autonómneho riadenia, prevzaté z vlajkovej lode A8.

Audi e-tron Concept
Audi e-tron Concept

BMW M8 Gran Coupé

Po vlaňajšom koncepte BMW 8, ktorý predznamenal skorú reinkarnáciu najluxusnejšieho mníchovského kupé, dorazila do Ženevy aj jeho verzia GT. Nové 5-dverové kupé M8 Gran Coupé pritom nie je len výstrelom do tmy. Praktickejší variant sa objaví už budúci rok. Nádherné Grand Turismo v zelenom laku Saléve Vert, ktorý mení podľa intenzity a smeru dopadajúceho svetla odtieň do modra, používa množstvo karbónových prvkov. Z uhlíkových vlákien sú „ľadvinky“, strecha aj zadný difúzor. Proporcie sú dokonalé. Na dlhú prednú kapotu nadväzuje nízka strecha a krátka zadná kapota. Výkon demonštrujú štyri koncovky výfukov a 22-palcové disky kolies. Do interiéru nás ale zatiaľ BMW nepustilo. Viac neprezradilo ani o technike. Isté je, že nové BMW 8 a 8 Gran Coupé dorazia aj v ostrých verziách M8.

BMW M8 Gran Coupé Concept
BMW M8 Gran Coupé Concept Autor: GIMS

Cupra e-Racer Concept

Do Ženevy prišla Cupra už ako samostatná značka. A pochválila sa sériovou Cuprou Ateca s motorom 2,0 TSI ( 221 kW). Lenže odčlenená divízia Seatu toho bude mať na práci podstatne viac. Prevezme všetky športové aktivity pôvodného oddelenia Seat Sport. A to vrátane účasti na novom šampionáte elektrických vozidiel. Aj preto predstavila koncept špeciálu, postavený podľa pravidiel TCR, ale s elektrickým pohonom. O výkon 300 kW a v špičke až 500 kW sa stará štvorica elektromotorov v zadnej časti. A keďže maximum krútiaceho momentu je k dispozícii prakticky od nulových otáčok, poráža Cupra e-Racer aj svojich konvenčných súrodencov. Na stovku šprintuje za 3,2 a na dvojnásobok za 8,2 sekundy. Maximálka je na elektromobil úctyhodných 270 km/h. Navyše nie je vylúčené, že ak si odmyslíme brutálny aerodynamický paket, mohli by sme vidieť v Cupre e-Racer novú generáciu Leonu.

Cupra e-Racer Concept
Cupra e-Racer Concept Autor: GIMS

Hyundai Le Fil Rouge

Nádherné 5-dverové GT Hyundaiu prišlo síce do Ženevy s prívlastkom konceptu, no naznačuje štylistické trendy, ktoré sa dostanú do sériovej produkcie. A možno aj viac. Napríklad reálneho konkurenta pre úspešnú Kiu Stinger. Rozmery tomu nasvedčujú. Šéf dizajnu Luca Donckerwolke sa pritom odvoláva na inšpiráciu konceptom Hyundai Coupé z roku 1972, ktorý navrhol slávny Giorgetto Giugiaro. Le Fil Rouge ukazuje nové proporcie, ktoré stavajú na dlhej prednej kapote a dozadu posunutej kabíne, akoby nakreslenej jedným ťahom štetca. Predsunutá predná náprava prezrádza klasickú koncepciu s motorom vpredu a zadným náhonom. Zaujímavým prvkom je absencia svetiel. Diódy sú jednoducho ukryté v prednej maske. Luxusný interiér používa displeje s haptickou odozvou a vznášajúce sa komponenty. O technike Hyundai nič neprezradil.

Hyundai Le Fil Rouge Concept
Hyundai Le Fil Rouge Concept Autor: GIMS

Nissan IMx Kuro

Ženevská štúdia Nissanu je ďalším elektrickým crossoverom, navyše v štýle SUV-kupé. Ostré línie dopĺňa dvojfarebné lakovanie, zadné protismerné dvere či nová interpretácia masky V-motion. Nie je úplnou novinkou, nadväzuje totiž na koncept IMx, predstavený vlani v Tokiu. Prevzal z neho aj pohon, ktorý zabezpečujú dva elektromotory so spoločným výkonom 320 kW a s krútiacim momentom 700 Nm, čo znamená zároveň pohon oboch náprav. Kuro však prináša revolučný systém Brain-to-Vehicle (B2V), ktorý kombinuje autonómne riadenie s riadením pomocou priamych povelov z mozgu. Vďaka signálom vie potom vozidlo predvídať, čo má vodič v pláne, vrátane akcelerácie, brzdenia alebo smerového riadenia. Výsledkom majú byť omnoho rýchlejšie reakcie, ako keby vodič zadával povely bežným spôsobom. Reakčná doba má byť skrátená o 0,2 až 0,5 sekundy.

Nissan IMx Kuro Concept
Nissan IMx Kuro Concept Autor: GIMS

Peugeot Rifter 4×4 Concept

Peugeot priviezol do Ženevy sériový Rifter, ktorý zastúpi v ponuke pôvodný Partner. K tomu však pridal jedno prekvapenie – štúdiu Rifter 4×4. A tá sa tvári ako skutočný off-road. Nielen naoko. Koncept má podvozok zvýšený o 80 mm, špeciálne terénne pneumatiky BF Goodrich a pohon 4×4, dodávaný francúzskou spoločnosťou Dangel. Štvorkolka využívajúca aktívnu lamelovú spojku môže pracovať v režimoch 2RM s poháňanými prednými kolesami, 4RM, keď sa do činnosti zapája zadná náprava, a v režime Lock, keď sa krútiaci moment rozdeľuje v pomere 50 : 50 medzi obe nápravy. Drsný imidž dotvára sivo-žltý lak a množstvo špeciálneho príslušenstva. Napríklad strešný stan, svetelná rampa a rebrík. Interiér s typickým i-Cockpitom používa odolné čalúnenie, ktoré farebne ladí s exteriérom, a tiež hliníkové dekorácie. Ako vieme, pohon 4×4 bude dostupný aj pre sériovú verziu Rifteru.

Peugeot Rifter 4x4 Concept
Peugeot Rifter 4x4 Concept Autor: GIMS

Pininfarina HK GT

Slávna talianska spoločnosť Pininfarina patrí od roku 2015 do portfólia indickej spoločnosti Mahindra. A zdá sa, že ožíva. Už vlani sa v Ženeve pochválila konceptom luxusného elektrického sedanu H600 s dĺžkou až 5 200 mm. Na ten nadväzuje nové HK GT, predstavené na tohtoročnom salóne. Rozmerné Grand Turismo pre štyroch cestujúcich so splývavou siluetou kabíny fascinuje nielen podsvietenou maskou, ale najmä obrovskými krídlovými dverami, ktoré zabezpečujú prístup k predným aj zadným sedadlám. Rovnako futuristická je technika vyvinutá spoločnosťou Hybrid Kinetic Group. Kombinuje elektromotory s výkonom 600 kW s malou plynovou turbínou vo funkcii generátora elektrickej energie. Očakávať máme zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod tri sekundy a dojazd približne 1 000 km. Kapacitu akumulátorov však spoločnosť neprezradila.

Pininfarina HK GT Concept
Pininfarina HK GT Concept Autor: GIMS

Porsche Mision E Cross Turismo Concept

Už budúci rok privedie Porsche na svet svoj prvý elektromobil, naznačený konceptom Mission E z roku 2015. A ako sa zadá, neostane sám. V Ženeve totiž debutovala ďalšia štúdia s prívlastkom Cross Turismo. Takže zo 4-dverového kupé Mission E sa stal crossover označovaný ako CUV (Cross Utility Vehicle). Zmeny sú najmä v zadnej časti, ktorá preberá štýl Panamery Sport Turismo, teda praktickejšieho „kombi“ shooting breake. Koncept dlhý 4 950, široký 1 990 a vysoký len 1 422 mm je vyrobený zväčša z kompozitov. Interiér má síce len štyri sedadlá, ale dostatok variability, takže doň naložíte surf aj e-bike. O pohon sa stará elektrická sústava s napätím až 880 V. Dva elektromotory (PSM) s výkonom 440 kW umožňujú šprint na stovku za 3,5 a na 200 km/h za 12 sekúnd. Zároveň prinášajú pohon oboch náprav a vektorovanie krútiaceho momentu. Kapacita batérií má stačiť na 400 km jazdy. Ich nabíjanie na plnú kapacitu zaberie len 15 minút. A keďže ide o crossover, nechýba ani adaptívny podvozok, schopný zväčšiť svetlú výšku o 50 mm.

Porsche Mission E Tourer Concept
Porsche Mission E Tourer Concept Autor: GIMS

Renault EZ-GO

Renault má záľubu v poriadne futuristických konceptoch. Spomeňme si na vlaňajšiu štúdiu Symbioz, ktorou ukázal víziu súkromného elektromobilu spätého s vašou domácnosťou a vašimi osobnými potrebami. Ženevským konceptom EZ-GO mieri však k verejnej doprave v prehustených mestských aglomeráciách. Je akýmsi robotickým taxíkom, ktorý si jednoducho privoláte, kedykoľvek to budete potrebovať, stačí na to mobilná aplikácia. Autonómne riadenie na úrovni SAE 4 znamená, že EZ-GO nepotrbuje volant ani pedále. Vodiča by ste tu teda hľadali márne. Futuristický „robot“ so zakrytými kolesami a s priestrannou presklenou kabínou má jediné dvere v prednej časti, ktoré sa vyklápajú nahor. V strede kabíny je ulička podobná uličkám mikrobusov. Štyria cestujúci sedia oproti sebe na dvoch pozdĺžnych laviciach a ďalší dvaja na zadnej priečnej lavici. Pohon zabezpečuje zadný elektromotor a podlahové batérie. Obratnosť zvyšuje riadenie všetkých kolies 4Control. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 50 km/h.

Renault EZ-GO Concept
Renault EZ-GO Concept Autor: GIMS

SsangYong e-SIV EV Concept

Elektrické crossovery sú častou témou koncepčných štúdií. A presne takým je aj SsangYong e-SIV EV Concept. Lenže s realitou má spoločného viac, ako by sa mohlo zdať. Od roku 2010 je v poradí už piatym koncepčným elektromobilom automobilky. To znamená, že jeho platforma, vybavená batériami a elektromotormi, postupne mieri do sériovej produkcie. A je pripravená aj pre zástavbu autonómnych technológií. Dizajnom však tento crossover nižšej strednej triedy, teda akýsi pomyslený konkurent Tiguanu či Kodiaqu, príliš nenadchne. Má jednoduché tvary a „plávajúcu“ strechu. Interiér má byť veľmi priestranný a variabilný. Zadným cestujúcim ponúka rovnakú konektivitu ako tým predným. Celou šírkou palubnej dosky sa tiahne displej. Koncept navyše počíta s autonómnym riadením. O technike SsangYong však nič neprezradil.

Ssang Yong e-SIV EV Concept
Ssang Yong e-SIV EV Concept Autor: GIMS

Subaru Viziv Tourer Concept

Do Ženevy Japonci priviezli krásny koncept športovo ladeného kombi Viziv Tourer a netaja, že je štylistickým predobrazom nového modelu. Lenže ktorého? Vzhľadom na vynovenú ponuku Subaru a dĺžku 4 775 mm pripadá do úvahy nový Outback. Ak by sa koncept dostal do výroby aspoň v približnej podobe, bolo by sa na čo tešiť. Má totiž dynamický strih, až taký, že by sme mu mohli hovoriť shooting brake. Ostré tvary nárazníka aj šesťuholníkovej masky kombíku naozaj svedčia, podobne ako hranaté otvory blatníkov, akoby inšpirované štúdiou WRX STi, navyše rozšírené pomocou karbónových dielcov. Pod kapotou má pracovať preplňovaný boxer poháňajúci obe nápravy. Možno aj s pomocou elektromotora, keďže ako vieme, Subaru vyvíja nový hybridný pohon s Toyotou.

Subaru Viziv Tourer Concept
Subaru Viziv Tourer Concept Autor: GIMS

Škoda Vision X Concept

Po Kodiaqu a Karoqu má Škoda v pláne tretie SUV. Jeho predskokanom je koncept Vision X. Hoci pôjde o najmenšieho člena rodiny, bude väčší ako Seat Arona či VW T-Roc. Koncept to naznačuje dĺžkou 4 255 mm a rázvorom 2 645 mm. Dizajn využíva všetky typické prvky nových modelov Škody vrátane prednej masky či dvojitých predných svetiel. Štúdia však okorenila vzhľad prvkami z krištáľu. Ten nájdeme aj v interiéri, ktorý ponúka štyri miesta a kufor s objemom 360 litrov. Veľmi zaujímavý je pohon. Základom je zážihový agregát 1,5 G-Tec (96 kW), schopný pracovať v Atkinsonovom cykle a spaľovať zemný plyn CNG, ktorý čerpá z dvoch nádrží. V práci mu pomáha reverzibilný alternátor (10 kW), využívajúci 48 V elektrický okruh, a zadný elektromotor s výkonom 20 kW. Vision X môže preto pracovať ako mikrohybridná predokolka so zážihovým motorom, ako čistý elektromobil so zadným náhonom ( max. 2 km) alebo ako hybridná štvorkolka. Na stovku akceleruje za 9,3 sekundy a dosiahne maximálku 200 km/h. To všetko s emisiami CO2 pod 95 g/km.

Škoda Vision X Concept
Škoda Vision X Concept Autor: GIMS

Tata EVision Concept

Tata nemá v Európe veľké aktivity, do budúcnosti sa to však môže zmeniť. Naznačila to aj účasťou v Ženeve. Automobilka sme priviezla hneď tri koncepty, z ktorých pre starý kontinent je nepochybne najzaujímavejší hatchback 45X. Stojí na novej modulárnej platforme Agile Light Flexibile Advanced (ALFA), ktorá umožňuje stavbu rôznych druhov vodidiel. V tomto prípade ide o atraktívny kompakt s dĺžkou 4,2, šírkou 1 850 a výškou 1 451 mm. Aj rázvor náprav 2 630 mm naznačuje príslušnosť k nižšej strednej triede. Dizajn je veľmi pôsobivý, asi by ste neuhádli, že vznikol v Indii. Karoséria využíva dvojfarebné lakovanie. Chýbajú kľučky aj klasické spätné zrkadlá, ktoré nahradili kamery. Svetelná technika využíva len diódy. Interiér je pripravený pre autonómne riadenie. To znamená zasúvateľný volant a záplavu displejov, ktoré zastupujú klasické tlačidlá. O technike nepadlo ani slovo.

Tata 45X Concept
Tata 45X Concept Autor: GIMS

Toyota GR Supra Racing Concept

Je to už 16 rokov, čo zišla z výrobných liniek posledná Toyota Supra – japonské ikonické kupé so zadným náhonom. Ako ale vieme, Supru čaká skorá reinkarnácia. Upozorňuje na to ženevský koncept GR Supra Racing, blízky sériovému modelu. Predstavuje sa však v okruhovej verzii a tak neprekvapuje, že o jeho stavbu sa postarala divízia Gazoo Racing. To čo ostane finálnemu modelu, je nepochybne klasická koncepcia s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a zadným náhonom. Odmyslieť si však musíme karbónové zadné krídlo, kolesá BBS s centrálnou maticou či titánový výfuk. Nepoznáme ani techniku pod kapotou. Okrem 4– a 6-valcov sa však očakáva aj hybrid. V každom prípade, premiéra Supry je za rohom. Veď v rakúskom závode Steyr Puch finišujú prípravy na jej výrobu. Schádzať tu bude z liniek spolu s novou generáciou BMW Z4.

Toyota GR Supra Racing Concept
Toyota GR Supra Racing Concept Autor: GIMS

VW I.D. Vizzion Concept

Ženevská štúdia elektromobilu s logom VW je v poradí štvrtým elektrickým konceptom automobilky. A niet pochýb, že má byť vlajkovou loďou jej ekologického portfólia s označením I.D. Na dĺžku má sedan I.D. Vizzion až 5,1 metra a jeho rázvor dokonca 3 100 mm, takže nie je vylúčené, že sa pozeráme na predobraz novej generácie Phaetonu, ktorý čaká výlučne elektrická budúcnosť. Sedan s dvojfarebným lakovaním využíva platformu MEB s dvojicou elektromotorov a spoločným výkonom 225 kW. Tie čerpajú energiu z akumulátorov s kapacitou 111 kWh, čo má stačiť na dojazd 600 km. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Interiér ponúka obrovský priestor a dokonalý prístup cez dva páry protismerných dverí. Márne by ste tu však hľadali volant či pedále. Toto auto využíva autonómne riadenie na úrovni SAE 4. O to viac miesta a relaxu má k dispozícii posádka. Vzdušnosť podporuje panoramatická strecha.

VW I.D. Vizzion Concept
VW I.D. Vizzion Concept Autor: GIMS

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#koncepty #autosalón Ženeva 2018
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 6. 2018zlacnenie1.275 €zlacnenie1.396 €
4. 6. 2018zlacnenie1.285 €zlacnenie1.417 €
28. 5. 2018zdraženie1.308 €zdraženie1.438 €
21. 5. 2018zdraženie1.287 €zdraženie1.417 €
14. 5. 2018zdraženie1.263 €zdraženie1.393 €
7. 5. 2018zdraženie1.239 €zdraženie1.369 €
30. 4. 2018zdraženie1.237 €zdraženie1.367 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk