V Affalterbachu stvorili nové AMG GT 4-Door, teda praktickejšiu 4-dverovú verziu superšportu AMG GT. To napriek tomu, že Mercedes-Benz už jedno 4-dverové kupé má. Lenže to sa na novinku nechytá ani náhodou. Kým totiž CLS má korene v civilnej produkcii trojcípej hviezdy, novinka preberá kompletnú DNA zo superšportu AMG GT, teda čistokrvné gény z Affalterbachu. A je to na nej vidieť. Nie náhodou bolo práve AMG GT 4-Door jednou z najväčších hviezd nedávnej ženevskej motoršou. Paradoxom však je, že rodinný superšport má napriek názvu v skutočnosti dverí päť. Pod tými piatymi sa skrýva kufor s objemom 395 litrov, čo len naznačuje, že novej šelme nerobí problém okruh ani rodinný výlet.
Pár dverí navyše
Dizajn v mnohom čerpá z kupé AMG GT. Pochopiteľne, proporcie sú odlišné. Druhý pár dverí si vyžiadal väčší formát aj výšku. Napriek tomu sa dizajnérom podarilo zachovať línie kompaktnejšieho súrodenca. Predná maska s vertikálnymi lamelami sa dokonca odvoláva na puristickú verziu GT R. Platí to aj o obrovských sacích otvoroch v nárazníku. Verzie V6 ich majú rozdelené jednou a V8 troma rebrami. Na dlhú prednú kapotu nadväzuje nízka splývavá kabína s bezrámovou konštrukciou okien. Predné svetlá Multibeam LED dopĺňajú zadné úzke diódové svetlá. Nechýba difúzor ani štvorica koncoviek výfukov, v prípade motorov V8 s lichobežníkovým profilom.
Kolesá majú priemer minimálne 19 a na 8-valcoch 20 palcov. Komu to nestačí, k dispozícii sú príplatkové dizajnové pakety. Balík Night package dopĺňa čierne akcenty a Chrome package viac lesklých doplnkov. To ale nie je zďaleka koniec. Investovať môžete aj do dvoch karbónových paketov. Carbon Fiber package prináša viacero komponentov z uhlíkových vlákien, napríklad urkadlá, a v kombinácii s balíkom Aerodynamics dokonca visuté zadné krídlo, ktoré nahrádza štandardne dodávaný výsuvný zadný spojler. Prítlak vpredu zas zvyšuje uhlíkový „splitter“. Tieto pakety sú pritom k dispozícii pre všetky, teda aj slabšie 6-valcové verzie.
Na úvod dva osemvalce
Technika pod kapotou nezostáva nič dlžná povesti AMG. Napokon štvorlitrové 8-valce s dvojicou turbodúchadiel twin-scroll, umiestnenými medzi hlavami (Hot inner V) si 4-Door požičal z kupé. Na vrchole je verzia GT63 S s výkonom 470 kW a pod ňou o čosi slabšia modifikácia, ktorá dáva 430 kW. Krútiaci moment 900, respektíve 800 Nm je dostupný v rozmedzí od 2 500 do 4 500 otáčok za minútu. Štvordverové GT63 S akceleruje na stovku za 3,2 a so slabším 8-valcom len o dve desatiny sekundy dlhšie. Maximálka je 315, respektíve 310 km/h. Oba motory sú spojené s 9-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou AMG Speedshift MCT 9G. Spotrebu paliva redukuje štart-stop systém, ale aj vypínanie štyroch valcov Cylinder Managment.
V režime Comfort sú valce deaktivované v rozmedzí 1 000 až 3 500 otáčok. Spotreba paliva sa tak ustálila na 11,2 litra benzínu. Neskôr dorazí úspornejší radový trojlitrový 6-valec vo verzii GT53, ktorý je technologicky ešte zaujímavejší. Má výkon 320 kW a krútiaci moment 520 Nm. Jeho špecialitou je nielen reverzibilný alternátor, ale najmä elektromotor, umiestnený medzi spaľovacou jednotkou a prevodovkou. V režime EQBoost pridáva krátkodobo ďalších 16 kW výkonu na 250 Nm krútiaceho momentu. Spolu s elektrickým kompresorom eZV, ktorý dopĺňa turbodúchadlo twin-scroll, využíva 48 V elektrický okruh. Spotreba potom klesne na 9,1 litra paliva.
Štvorkolka aj radené zadné kolesá
GT 53 pritom používa odlišnú prevodovku AMG Speedshift TCT 9G s klasickým hydrodynamickým meničom. Sila motorov putuje vždy na všetky štyri kolesá systémom AMG 4Matic+ s elektromechanicky ovládanou spojkou a vektorovaním krútiaceho momentu. Väčšina krútiaceho momentu putuje vždy k zadným kolesám. Podľa aktuálnych podmienok sa zvyšuje podiel záberu predných kolies. Režim Drift Mode však umožňuje simuláciu čisto zadného náhonu, podobne ako pri BMW M5. Verzia GT63 S pridáva aktívny zadný diferenciál. Dokonalú ovládateľnosť podporuje v 8-valcových verziách riadenie oboch náprav.
To všetko je doplnené buď adaptívnym, alebo pneumatickým podvozkom a systémom jazdných režimov AMG Dynamic Select s módmi Comfort, Sport a Sport+. Ten ovplyvňuje nielen reakcie motora, prevodovky, trakčných systémov a podvozka, ale aj adaptívneho riadenia s premenlivým prevodovým pomerom. Za príplatok možno nahradiť 6-piestikový brzdový systém výkonnejšími a odolnejšími keramickými brzdami. Verzie GT53 a GT63 používajú zmiešaný profil pneumatík 255/45 R 19 vpredu a 285/40 R 19 vzadu. Vrcholové GT63 S obúva profil 265/40 R 20, respektíve 295/35 R 20 na zadnej náprave.
Štyria alebo piati
Za volantom by ste nemali mať pocit, že sedíte v limuzíne. To napriek tomu, že kabína je v porovnaní s AMG GT odlišná. Palubná doska nesie dva 12,3-palcové displeje. Ich grafika sa upravuje v módoch Classic, Sport a úplne novom Supersport. V tomto móde sa redukujú informácie len na to najpodstatnejšie pre dynamickú jazdu, napríklad na výzvu radenia v manuálnom režime prevodovky. Centrálny displej má na starosti funkcie infotainmentu. Ovládanie uľahčujú touchpady na volante, dotykové displeje na štylizovanej stredovej konzole v tvare V8, ale aj klasické spínače pod turbínovými prieduchmi, pre vstup do hlavných vetiev menu. Najväčším bonusom GT 4-Door je ale pochopiteľne väčší priestor.
K dispozícii je štvormiestna aj päťmiestna konfigurácia so spojenou zadnou lavicou. Ak sú vzadu len dve sedadlá, cestujúci môžu nastavovať rôzne funkcie cez dotykový displej v lakťovej opierke. Nechýbajú luxusné prvky vrátane systému Energizer, ktorý harmonizuje činnosť masáže, ventilácie či ambientného podsvietenia, hudby a grafiky prístrojov do niekoľkých programov. Vrcholom je nová vôňa aromatizácie kabíny. Nechýbajú ani asistenčné systémy, napríklad poloautomatické riadenie Drive Pilot či diaľkové ovládanie viacerých funkcií cez aplikáciu Comand Online. Do kufra s automatickým otváraním veka sa pritom zmestí solídnych 395 litrov batožín a po sklopení operadiel až 1 324 litrov.