Porsche Mission E Cross Turismo Concept si trúfa aj na prašné cesty

Už budúci rok príde na svet prvé čisto elektrické Porsche načrtnuté konceptom Mission E. A neostane samo. Tohtoročná štúdia s prívlastkom E Cross Turismo naznačuje totiž jeho outdoorovú verziu.

21.03.2018 06:00
debata (1)
Cross Turismo nestratilo nič z DNA Porsche.... Foto: Porsche
Porsche Mission E Cross Turismo Concept - 2018 Cross Turismo nestratilo nič z DNA Porsche. Napriek elektrickému pohonu a pätoro dverám. Štvorbodové diódy či zvýšený profil blatníkov ho jasne radia do rodiny z Zuffenhausenu.

Nie je tajomstvom, že v roku 2019 Porsche uvedie na trh svoj prvý elektromobil. Ani automobilku zo Zuffenhausenu totiž neminú tvrdé emisné normy. Lenže ani na tomto poli nechce Porsche ostať nič dlžné svojej povesti. Naznačilo to už pred troma rokmi fascinujúcim konceptom Mission E. Za ten čas vývoj pokročil a prototypy sériovej novinky už podstupujú tvrdé testy. Lenže pri 4-dverovom kupé neostane. Program sa s najväčšou pravdepodobnosťou rozšíri o druhého člena rodiny. A ako inak, bude to crossover. Presnejšie, outdoorovo ladená verzia Mission E. Aj preto má nový ženevský koncept prívlastok Cross Turismo.

Praktickejší derivát Mission E má plastovú... Foto: Porsche
Porsche Mission E Cross Turismo Concept - 2018 Praktickejší derivát Mission E má plastovú ochranu spodných partií karosérie a väčšiu svetlú výšku. Predĺžená strecha je inšpirovaná Panamerou Sport Turismo.

Z neho je možné vyčítať aj tvary budúcoročného Mission E. Rozdielom je však väčšia svetlá výška, plastová ochrana podvozka a terénne pneumatiky s profilom 275/40, obuté na 20-palcových diskoch. Charakter kupé však ostáva, ako aj typické svetlá so štvorbodovými diódami. Vychytávkou je zadný svietiaci nápis Porsche zo sklenených písmen, ktoré počas nabíjania pulzujú. Predĺžený profil strechy naznačuje, že Cross Turismo sa inšpiruje praktickejšou Panamerou Sport Turismo. Napokon, ďaleko od seba nemajú ani rozmermi. Koncept je 4 950 mm dlhý, 1 990 široký a 1 420 vysoký. Je teda len o 10 cm kratší, o štyri užší a o centimeter nižší.

Vychytávkou zadnej časti je sklenený nápis... Foto: Porsche
Porsche Mission E Cross Turismo Concept - 2018 Vychytávkou zadnej časti je sklenený nápis Porsche, ktorý pulzuje pri nabíjaní.

Blízkosť k finálnej verzii demonštrujú klasické kľučky dverí aj bežné zrkadlá. Pôvodný Mission E mal totiž kamery a protismerný zadný pár dverí so senzormi. Aj v interiéri to začína byť „vážne“. Na horizontálne členenej palubnej doske nájdeme horný rozmerný digitálny prístrojový panel. Reaguje na oči vodiča, ktoré sníma kamera v spätnom zrkadle. Jednotlivé segmenty údajov sa potom zväčšujú a dostávajú do popredia podľa toho, na ktorú časť obrazovky sa vodič pozerá. Virtuálnu „prístrojovku“ dopĺňa dvojica displejov pred spolujazdcom a ďalší dotykový displej na stredovej konzole.

Interiér využíva takmer výlučne displeje.... Foto: Porsche
Porsche Mission E Cross Turismo Concept - 2018 Interiér využíva takmer výlučne displeje. Virtuálny kokpit zvýrazňuje údaje, na ktoré sa vodič práve pozerá. Stará sa o to kamera umiestnená v spätnom zrkadle.

Okrem toho nájdeme v kabíne malé displeje na dverách, pre nastavenie funkcií sedadiel, a na palubnej doske, ktoré slúžia na ovládanie prieduchov ventilácie. Pritom má byť kabína mimoriadne praktická. Štyri samostatné sedadlá s ľahkou konštrukciou sú variabilné. Zadné možno sklopiť tak, že do kufra naložíte napríklad značkový e-Bike Porsche. Nechýbajú kotviace oká v posuvných podlahových lištách ani nastaviteľné popruhy na upevnenie snoubordu alebo lyží. Jednoducho, táto elektrická šelma je praktické auto na každý deň aj na aktívny životný štýl.

Šprint na 100 km/h za menej ako 3,5 sekundy... Foto: Porsche
Porsche Mission E Cross Turismo Concept - 2018 Šprint na 100 km/h za menej ako 3,5 sekundy zvláda Mission E Cross Turismo vďaka dvom elektromotorom s výkonom 440 kW.
Pohon si Cross Turismo „požičalo“ z Mission E. Dva elektromotory s permanentným magnetom, každý na jednej z náprav, poskytujú ohromný výkon vyše 440 kW. To znamená šprint na stovku za menej ako 3,5 sekundy a na dvojnásobok pod 12 sekúnd. Porsche pritom sľubuje niekoľkonásobnú plnú akceleráciu bez straty výkonu. Kapacitu akumulátorov nepoznáme. Vďaka 800-voltovej sieti, čo je dvojnásobok v porovnaní s Teslou S, ich je však možné nabiť na ďalších 400 kilometrov jazdy približne za 15 minút. Tento fantastický údaj je však podmienený sieťou rýchlonabíjacích staníc Ionity s výkonom 350 kW, ktoré sú ešte len vo výstavbe.

Zatiaľ sú k dispozícii štandardné nabíjačky, domáce nabíjačky a možnosť indukčného dobíjania. Nechýba ani program využitia fotovoltických domácich panelov, ktoré ukladajú energiu do batérií. Mnohé funkcie možno ovládať aj na diaľku pomocou balíka mobilných aplikácií Porsche DestintionsApp. Špičkovú stabilitu zaručuje pohon oboch náprav s preferenciou zadných kolies, vektorovaním krútiaceho momentu a riadenie zadnej nápravy. Pneumatický podvozok zabezpečí nielen plavný komfort, ale aj možnosť zväčšenia svetlej výšky o 50 mm, čo príde vhod mimo asfaltu.

So sériovým Cross Turismom by sme sa mohli stretnúť niekedy v roku 2020 alebo 2021. Predchádzať by mu mohlo ešte jeden civlný shootong brake. Teda Cross Turismo bez zvýšeného podvozku, tak ako je to v prípade Panamery Sport Turismo.
Porsche Mission E Cross Turismo Concept - 2018
Porsche Mission E Cross Turismo Concept - 2018
+22Porsche Mission E Cross Turismo Concept - 2018

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Porsche #autosalón Ženeva 2018 #Porsche Mission E. Porsche Mission E Cross Turismo
Články podľa značiek