Uplynuli už dva roky odvtedy, čo Volkswagen zastavil v Drážďanoch produkciu svojej nie príliš úspešnej vlajkovej lode Phaeton. V Číne ho nahradil Phideon a v Európe čiastočne 5-dverový Arteon. Nad veľkým sedanom však ešte vo Wolfsburgu nezlomili celkom palicu. Len sa musí prispôsobiť dobe. Pôjde preto o čistý elektromobil. Na svet by mal prísť do roku 2022. A ako bude vyzerať? Tak odpoveď na túto otázku ponúkla automobilka na autosalóne v Ženeve, kde bol jej hlavnou hviezdou koncept I.D. Vizzion – ako inak, veľký a najmä inteligentný sedan blízkej budúcnosti. Niet pochýb, že sa pozeráme na predskokana vlajkovej lode elektrického portfólia Volkswagenu.
Naznačujú to už veľkorysé rozmery. I.D. Vizzion má na dĺžku 5 163 a na šírku 1 947 mm. Hoci jeho dvojfarebná karosérie so striebornými strešnými oblúkmi pripomína fasback, v skutočnosti má krátku zadnú kapotu. Stojí na celkom novej platforme All-New Electric Architecture s batériami umiestnenými v podlahe, čo znižuje ťažisko a šetrí priestor. Osvetlenie tvoria tenké svetlá Matrix LED prípadne OLED. Svetelné prvky nájdeme aj na bočniciach vo výške senzorických kľučiek dverí. Karoséria nemá stredový stĺpik a zadný pár dverí sa otvára protismerne až do uhla 90 stupňov. To vytvára ničím nerušený prístup do štvormiestnej kabíny.
Tá je enormne priestranná. Nielen kvôli samotným rozmerom a rázvoru náprav nad tri metre, ale aj preto, že v nej už nenájdete žiadne klasické ovládacie prvky. Autonómne riadenie na úrovni SAE 5 nepočíta s volantom ani pedálmi. Tým pádom nemá význam hovoriť ani o sedadle vodiča či klasickej palubnej doske. A chýba toho ešte viac. Len márne by ste tu hľadali displeje, ktorými sú dnes zaplavené moderné autá. Mechanické ovládacie prvky sa zredukovali na dva otočné ovládače na stredovom tuneli. Jeden vpredu a jeden vzadu. Displeje tu ale predsa len sú, lenže holografické. Takzvané HoloLens sa zobrazia každému cestujúcemu po nasadení špeciálnych okuliarov Microsoft.
Zobrazujú rozšírenú realitu. Umelá inteligencia sa vie navyše učiť, a tak sa I.D. Vizzion postupom času stále viac prispôsobuje jeho užívateľom. Ovládanie vozidla prebieha výhradne prostredníctvom hlasu a gestami. Kým plne autonómne riadenie vidí Volkswagen ako realitu v roku 2025, príchod umelej inteligencie, schopnej predvídať potreby posádky, príde podľa jeho odhadu do sériovej produkcie ešte o päť rokov neskôr. Kabínu zaplavuje denné svetlo cez obrovské panoramatické strešné okno. To je možné úplne zatmaviť. To v prípade, ak cestujúci zvolia režim Relax, pri ktorom sa zo sedadiel stanú pohodlné kreslá s opierkami na nohy. K dispozícii je aj režim Active pre prácu a režim Family, určený na zábavu detí.
Okrem toho sa mení grafika holografických displejov v režimoch Business, Navigation, Entertaint, Communication a Lerning. Posledný je určený pre hry a vzdelávacie aplikácie. Jednoducho, čas strávený vo vozidle možno využiť naplno. Pokojnú atmosféru na palube dotvárajú prírodné materiály ako drevo či koža, ambientné podsvietenie a aktívne potlačenie hluku. Podlaha je pokrytá luxusným kobercom s vysokým vláknom, typickým pre aristokratické limuzíny Bentley alebo Rolls-Royce. Tento luxus poháňajú dva elektromotory, každý na jednej z náprav. Predný má 75 a zadný 150 kW. Systémový výkon je 225 kW, ktoré umožňujú akcelerovať na stovku za 6,3 sekundy a dosiahnuť maximálku 180 km/h.
Batérie s kapacitou 111 kWh, viac, než má Tesla S, údajne postačujú na dojazd do vzdialenosti 665 kilometrov, čo znie naozaj dobre. Realita bude pravdepodobne skromnejšia. To sa však dozvieme až o štyri roky, keď sa na trh dostane sériový model odvodený z konceptu I.D. Vizzion. Pochopiteľne, v tom čase už bude disponovať viacerými prvkami autonómneho riadenia, no rozhodne nie na úrovni SAE 5. Počítať tak môžeme s volantom, pedálmi aj klasickými displejmi. Veľká limuzína však rozhodne nebude sama. Už budúci rok odštartuje značka Volkswagen elektrickú ofenzívu. Do produkcie sa tak dostane hatchback I.D.a neskôr SUV I.D. Crozz aj MPV I.D. Buzz.