Toyota prezrádza tajomstvá nového atmosférického motora Dynamic Force

Toyota nepodľahla turbomóde. Do výroby prináša úplne nový dvojlitrový atmosférický 4-valec Dynamic Force. Jeho účinnosť je až 40 %. Ako to dokázala?

03.04.2018 12:00
debata (6)
Nový 4-valec Dynamic Force bude mať kompresný... Foto: Toyota
Toyota - motor Dynamic Force Nový 4-valec Dynamic Force bude mať kompresný pomer 13 : 1 a v hybridnej sústave až 14 : 1. Je to podobné ako pri motoroch Mazda Skyactiv G.

O novom motore Dynamic Force Toyota informovala pred autosalónom v Ženeve. Už vtedy vyvolala rozruch tým, že v ňom neuvažuje s preplňovaním a že má tepelnú účinnosť nad 40 %, čo znamená, že ide o najefektívnejší a najúspornejší sériový benzínový motor. Bližšie informácie však tajila. Prezradila ich až teraz. Švorvalcový dvojliter bude mať vysoký kompresný pomer 13 : 1 a pri použití v hybridnom ústrojenstve až 14 : 1. V bežnom vyhotovení ponúkne výkon 125 kW a krútiaci moment 205 Nm. V hybride to bude 108 kW a 180 Nm krútiaceho momentu.

Tajomstvo vysokej efektívnosti motora Dynamic... Foto: Toyota
Toyota - motor Dynamic Force Tajomstvo vysokej efektívnosti motora Dynamic Force sa ukrýva v jeho dlhozdvihovej konštrukcii. Tá umožňuje vytvoriť vysoký tlak na piest, a tiež maximálne zužitkovať energiu rozpínajúcej sa zmesi.

V dnešných časoch preplňovaných motorov tieto údaje možno neočaria, dôležitá je však účinnosť a schopnosť vytvárať vyšší okamžitý moment ako konkurenčné motory. Tajomstvo sa skrýva vo veľkom zdvihu 103,4 mm v porovnaní s vŕtaním len 87,5 mm. Výsledný pomer je teda 1,18, kým pri bežných motoroch je to 1,09. Keďže plameň má k piestu kratšiu cestu, vyvíja naň horiaca zmes vyšší tlak. Ďalšou prednosťou je čo najrovnejšie sacie potrubie, tak aby nasávaný vzduch mieril na stenu valca, a tým vytváral silný vír, podporujúci homogénnosť zmesi.

Dobre premiešaná zmes znamená v praxi rýchle prehorenie, vyšší tlak a menej emisií. Sacie ventily preto zvierajú s výfukovými uhol až 41 stupňov. Dlhá dráha piestu sa zas podieľa na maximálnom využití expanzie. Ani malý zvyškový tlak, keď sa piest blíži k dolnej úvrati, nepríde nazmar. Energiu motora šetrí aj jeho príslušenstvo, najmä elektrické komponenty ako vodná pumpa, olejové čerpadlo, ktoré sa zapínajú podľa okamžitých podmienok. Ako prvá dostane nový agregát Toyota Auris, predstavená len nedávno na autosalóne v Ženeve následne nová generácia Toyota RAV4.
Toyota - motor Dynamic Force
Toyota - motor Dynamic Force
+7Toyota - motor Dynamic Force

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Toyota #motor #Dynamic Force
Články podľa značiek