
Na autosalóne v New Yorku si merali sily dvaja veľkí protivníci triedy SUV. Na tamojšej automobilovej prehliadke debutovala totiž nielen piata generácia Toyoty RAV4, ale prekvapujúco aj piata generácia Subaru Forester. A hoci sa predajnými číslami nemôže model s Plejádami v logu rovnať konkurentovi od Toyoty, má Forester mimoriadne vernú klientelu. Možno aj preto Subaru s dizajnom novinky príliš neexperimentovalo. Piata generácia si zachováva svoj buldočí pohľad aj typickú robustnosť. Hovoriť môžeme skôr o evolúcii.
Napriek tomu sú tvary prepracovanejšie a homogénnejšie. Výraznú prednú masku dopĺňajú štandardne dodávané LED svetlá. Bohato tvarované blatníky disponujú plastovou ochranou. Platí to aj o nárazníkoch či prahoch. Novinkou sú 17– a 18-palcové disky kolies a tiež rozšírená paleta farieb s odtieňmi Jasper Green Metalic, Horizon Blue Pearl a Crimson Read Pearl. Rozmery sa menili len nepatrne. Forester je dlhý 4 625, široký 1 815 a vysoký 1 730 mm. To znamená, že je o 30 mm dlhší, o 10 širší a o päť milimetrov nižší. Rázvor náprav sa natiahol o 30 mm, na konečných 2 670 mm.

Lenže nedajte sa oklamať. Piata generácia je nová od podlahy. Stojí na modulárnej platforme SGP (Subaru Global Platform), ktorá prináša vyššiu tuhosť, nižšiu hmotnosť a nižšie ťažisko. Výhodou je svetlá výška až 220 mm, ktorou ide Forester nad rámec konkurencie. Interiér má ponúknuť viac miesta. Najmä zadným pasažierom, ktorí dostali o 35 mm väčšiu priestorovú rezervu na nohy. Dlhšie zadné dvere zas uľahčujú nastupovanie. Nové sú sedadlá aj palubná doska osadená najnovšou generáciou 8-palcového rozhrania Subaru Starlink, ktoré spolupracuje so smatfónmi cez systémy Android Auto či Apple CarPlay.

Prostredníctvom aplikácií umožňuje Starlink diaľkové odomykanie a štartovanie, ovládanie klimatizácie či vyhľadávanie polohy. Veľkosť kufra nepoznáme. Subaru však zverejnilo aspoň celkový objem 2 115 litrov po sklopení zadných sedadiel delených v pomere 60 : 40. O 130 mm širšie zadné veko a plochá podlaha majú uľahčiť nakladanie veľkých predmetov, napríklad golfových bagov. Subaru popracovalo aj na bezpečnosti. Premiéru má v balíku EyeSight monitorovanie únavy pomocou detekcie tváre. Zároveň slúži systém na rozpoznávanie piatich vodičov, vďaka čomu sa vie prispôsobiť vozidlo ich preferenciám, napríklad zvolením jazdného režimu, nastavenia sedadla alebo audiosystému.

Štandardom sú autonómne brzdy, adaptívny tempomat alebo udržiavanie v jazdnom prúde. Voliť však môžete aj monitoring slepých uhlov zrkadiel, asistenciu pri zmene jazdného prúdu či sledovanie križujúcich vozidiel pri cúvaní aj s brzdením. Veľkým bonusom pre posádku je vyšší akustický komfort, teda lepšia izolácia podvozka a motora. A keď sme už pod kapotou, spomeňme, že v USA bude nový Forester dostupný s jedinou pohonnou jednotkou – typickým 2,5-litrovým benzínovým boxerom. Ten prešiel radikálnou rekonštrukciou. Subaru tvrdí, že má až 90 % nových komponentov. Výkon vzrástol zo 126 na 135 kW a krútiaci moment o 236 na 238 Nm.

Spojený bude výlučne s kontinuálnou prevodovkou Lineartronic CVT so siedmimi prednastavenými prevodovými pomermi a možnosťou manuálneho radenia páčkami na volante. V sérii je aj modernizovaná štvorkolka Symmetrical All-Wheel Drive, navyše s vektorovaním krútiaceho momentu v zákrutách (Active Torque Vectoring), ktoré Subaru odvodilo z ostrého sedanu WRX STi. V teréne bude zas Forester profitovať z modifikovaného offroadového režimu X-Mode s novými módmi Snow/Dirt a Deep Snow/Mud, ktoré prispôsobujú činnosť motora, prevodovky, pohonu oboch náprav a trakčných systémov zhoršeným adhéznym podmienkam.
Do Európy sa však táto motorizácia nedostane. Počítať môžeme s menším dvojlitrom. Prítomnosť dieselového motora je otázna. Napokon, zatiaľ ho nemá nová Impreza či crossover XV. A je málo pravdepodobné, že by to malo byť v prípade Foresteru inak. Skôr to vyzerá na hybrid, ktorý Subaru vyvíja spolu s Toyotou. Automobilka odštartuje predaj v USA koncom roka, a to aj s úplne novou verziou Sport, ktorá sa môže pýšiť čiernymi 18-palcovými diskami, čiernou maskou, červenými linkami v nárazníkoch a podbehoch či špecifickým čalúnením interiéru s oranžovým prešívaním a jazdným režimom Sharp Sport vyladeným na ostrejší jazdný štýl.