Lexus ES: Sedan GS končí. Toto je jeho nástupca. Ale s ‘predokolkou‘

Predaje Lexusu v Európe rastú už štvrtý rok za sebou. Čiernou ovcou bol však sedan vyššej strednej triedy GS. Príliš sa mu nedarilo a tak ho nahradí siedma generácia menej prémiového modelu ES. Ten po prvýkrát zavíta do Európy. Na zadný náhon však zabudnite.

03.05.2018 06:00
debata
K značke sa ES hlási neprehliadnuteľnou... Foto: Lexus
Lexus ES - 2018 K značke sa ES hlási neprehliadnuteľnou vretenovou maskou v dvoch dizajnoch. Ostro rezané adaptívne svetlá disponujú až 24 individuálne riadenými diódami.

Lexusu sa v Európe darí ako nikdy predtým. Vlani predal na starom kontinente viac ako 75 000 áut a jeho odbyt rástol už štvrtý rok za sebou. Cieľom pre rok 2020 je však prekonať stotisícovú hranicu. A to nepôjde bez nových modelov. A nehovoríme len o malom crossovere UX či novom 7-miestnom RX L. Zmien sa dočká aj portfólio sedanov. A budú pomerne dramatické. Padáka totiž dostane súčasný model GS. Ten totiž v predajoch nedokázal dostatočne konkurovať Mercedesu-Benz triedy E či BMW radu 5. A to ani v USA. Takže končí na všetkých trhoch.

Zastúpi ho oveľa úspešnejší sedan ES, ktorý mal vždy bližšie k Toyote ako k Lexusu. Dôvodom je menej prémiová koncepcia s priečne uloženými motormi a predným náhonom, teda „lejaut“, ktorý využíva Toyota pri svojich amerických modeloch Camry či Avalon. A tak to bude odteraz aj na starom kontinente, kde sa ES dostane po prvýkrát. V Pekingu predstavená siedma generácia využíva novú globálnu platformu TNGA, ktorú Lexus nazýva GA-K (Global Architecture – K). V Európe ju poznáme napríklad z novej Toyoty RAV4 či Priusu.

Novinka narástla do dĺžky o 65 mm a rázvor o 50... Foto: Lexus
Lexus ES - 2018 Novinka narástla do dĺžky o 65 mm a rázvor o 50 mm. Spolu s väčšou šírkou, menšou výškou a kratšími prevismi to znamená športovejší postoj.

Strata prémiovej architektúry by sa však nemala odraziť negatívne na odbyte. Lexus čaká presný opak. A vychádza zo skúseností v USA, kde sa ES a GS predával súčasne. Kým vlani putovalo za Atlantikom k zákazníkom len 7 773 kusov väčšieho GS, lacnejší ES si ukoristil až 51 398 registrácií. Samozrejme, prémiová divízia Toyoty si dala záležať na tom, aby si európski zákazníci zmenu koncepcie príliš nevšimli. Nové ES to dáva najavo nielen dizajnom, ktorý má charakterizovať „provokatívne elegancia“, ale aj zmenou rozmerov.

Sedan vyššej strednej triedy sa medzigeneračne natiahol o 65 mm do dĺžky a o 45 do šírky. K tomu musíme pripočítať o päť milimetrov nižšie situovanú strechu, rázvor predĺžený o 50 mm a rozchod kolies zväčšený o 10, respektíve 35 mm. Novinka tak pôsobí omnoho sebavedomejšie. A „mainstreamové“ základy tají ES úspešne aj dizajnom. Ten je inšpirovaný rukopisom vlajkovej lode LS a nádhernýmkupé LC. Nechýba obrovská vretenová maska, dodávaná v dvoch dizajnoch. Základom sú horizontále chrómové lamely. Lenže pri verzii F Sport, ktorá je úplnou novinkou, dostane ES čierny výplet.

Po prvýkrát bude k dispozícii športová verzia... Foto: Lexus
Lexus ES - 2018 Po prvýkrát bude k dispozícii športová verzia ES F Sport s 19-palcovými diskami, zadným spojlerom či čiernym difúzorom.

Zmena formátu umožnila dodať ES aerodynamickejšiu siluetu, takmer v štýle fastbacku, a zväčšený rázvor zas skrátiť predný previs, čo je pre prémiový sedan veľmi dôležité. Vzadu zaujmú ostré línie a svetlá obopínajúce rohy karosérie. K dispozícii budú kolesá s veľkosťou 17 alebo 18 palcov a tiež bohatá paleta osemnástich lakov. Béžový odtieň Ice Ecru je navrhnutý tak, aby pripomínal odraz svetla v čerstvom snehu, kým zelená farba Sunlight Green je inšpirovaná vodou oceánu za slnečného počasia.

Verzia F Sport pridáva dve exkluzívne farby – modrú Heat Blue a bielu F White. A nielen to. Emócie podporujú 19-palcové disky kolies odvodené z kupé LC, zadný spojler a čierny podnárazník. Kabína v štýle „Lexus Future Interier“ prinesie posádke viac miesta a prémiovú atmosféru. Vodič má pred sebou digitálny prístrojový štít a navyše projekčný head-up displej. Dopĺňa ich centrálna 12,3-palcová obrazovka s navigáciou. Všetko je sústredené do pomerme malého priestoru, čo najviac v zornom poli vodiča. Palubná doska využíva dekorácie z bambusu alebo dreva šimanoku. Čalúnenie Rich Cream kombinuje „smotanovú“ a hnedú kožu.

Interiér sa inšpiruje japonskou remeselnou... Foto: Lexus
Lexus ES - 2018 Interiér sa inšpiruje japonskou remeselnou výrobou. Moderný infotainmet s obrazovkami a head-up displejom tak kontrastuje s obložením Hadori s vlnitým kovovým vzorom, ktoré je odkazom na tradičnú ručnú výrobu japonských mečov.

Na výber sú aj ďalšie farebné schémy Black, Chateau a Topaz Brown. Verzia F Sport je špecifická obložením Hadori s vlnitým kovovým vzorom, ktoré je odkazom na tradičnú ručnú výrobu japonských mečov. Zvlášť pyšný je Lexus na novú aparatúru Mark Lewinson PurePlay so sedemnástimi reproduktormi v úrovni pliec a dvoma rovnocennými zvukovými poľami pre predných aj zadných cestujúcich. Asistenčné systémy druhej generácie balíka Lexus Safety System + je doplnený o detekciu cyklistov a vďaka citlivejšiemu radaru aj o nočnú detekciu chodcov. LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu disponujú až 24 individuálne riadenými diódami.

Do Európy sa dostane nové ES len v hybridnej verzii ES 300h, ktorú tvorí nový atmosférický 4-valec Dynamic Force s objemom 2,5 litra a nový kompaktnejší elektromotor, ktoré dávajú spoločný výkon 160 kW. Spaľovací agregát, pracujúci aj v Atkinsonovom cykle má mimoriadne vysokú účinnosť vďaka rýchlemu horeniu, za ktorým stoja priame sacie kanály, zväčšené uhly ventilov, viacotvorové vstrekovače a tiež časovanie sacích ventilov VVT-iE. Klasické batérie NiMH sú vďaka kompaktnejším rozmerom umiestnené pod zadnými sedadlami takže neobmedzujú batožinový priestor. Normovaná spotreba by mala byť len 4,7 litra benzínu na 100 km.

Do Európy sa nový sedan dostane výlučne v... Foto: Lexus
Lexus ES - 2018 Do Európy sa nový sedan dostane výlučne v hybridnej verzii ES 300h, ktorý kombinuje 4-valec 2,5 Dynamic Force s elektromotorom a planétovou prevodovkou. Spoločný výkon sústavy je naladený na 160 kW.

V USA ponúkne Lexus na výber aj atmosférický 6-valec 3,5 D4-S vo verzii ES 350 s výkonom 250 kW a dokonca 2,5-litrový 4-valec pre ES 250, ktorý je odvodený z agregátu pre hybrid ES 300h. Nehybridné verzie budú spojené štandardne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Direct Shift s ultratenkým hydrodynamickým meničom. Modely F-Sport sa môžu navyše pochváliť generátorom zvuku, ktorý vytvára v kabíne športovú zvukovú kulisu, to aj v prípade, ak spaľovací motor nepracuje. Lexus totiž sľubuje, že novinka bude za volantom oveľa zábavnejšia, keďže mení charakter z usadlej komfortnej limuzíny na špičkovo ovládateľný sedan.

Základom rýchlych reakcií je tuhšia platforma z vysokopevnostnej ocele, ktorá v tomto parametre konkuruje platforme GA-L, ktorú požíva veľká limuzína LS. Prepracovaný podvozok má plne nezávislé zavesenie, vzadu na novej viacprvkovej náprave. Výrazne pomôžu magnetoreologické adaptívne tlmiče, ktoré dokážu meniť charakteristiku pruženia v 650 stupňoch, a to prakticky okamžite. Spolu s voličom jazdných režimov sa tak ES mení z plavného na športovo ovládaný sedan. K tomu všetkému pridáva nový elektrický posilňovač riadenia umiestnený priamo na hrebeni. Verzia ES Sport dostala navyše špecifický jazdný mód Sport+.

Nový Lexus ES predstavila automobilka vo svetovej premiére na autosalóne v Pekingu. Do predaja sa v Európe chystá v decembri.
Lexus ES - 2018
Lexus ES - 2018
+38Lexus ES - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lexus #Lexus ES #autosalón Peking 2018
Články podľa značiek