Carver: Holandská trojkolka je vzkriesená. A mení smer

Trojkolka Carver One, ktorá sa nakláňala do zákrut, zákazníkov nezaujala a holandskú spoločnosť priviedla do krachu. Teraz sa opäť derie na scénu. S novým dizajnom aj technikou.

07.05.2018 19:00
debata
Nový Carver zmenil filozofiu. Mení sa z rýchlej... Foto: Carver
Carver EV - 2018 Nový Carver zmenil filozofiu. Mení sa z rýchlej trojkolky s preplňovaným motorom na praktický mestský dopravný prostriedok s čisto elektrickým pohonom.

V roku 2003 vyrukovala spoločnosť Carver s originálnou karosovanou trojkolkou, vybavenou špeciálnym nakláňacím mechanizmom DVC (Dynamic Vehicle Control). Systém sa staral o stabilitu v zákrutách aj pri vysokých rýchlostiach a karoséria zas o komfort a ochranu pred počasím, čo na bežnom motocykli nikdy nezažijete. Tento hybrid auta a motocyklu ocenilo viacero novinárov, medzi nimi aj slávny Jeremy Clarkson, cena 30 000 eur však zákazníkom nevoňala. Druhým klincom do rakvy bolo skončenie dodávok preplňovaných trojvalcov Daihatsu, ktoré Carver One poháňali. V roku 2009 tak ohlásila spoločnosť po produkcii približne 250 exemplárov bankrot.

To, čo si Carver zachoval z minulosti, je... Foto: Carver
Carver EV - 2018 To, čo si Carver zachoval z minulosti, je systém naklápania do zákrut DVC. Ten zvyšuje stabilitu aj komfort jazdy.

Jej originálny gyroskopický mechanizmus však využila napríklad americká spoločnosť Persu Mobility a Carver One sa stal tiež základom lietajúceho gyroplánu PAL-V, ktorý sa práve uchádza o komerčný úspech. Zdalo sa však, že dvojmiestna trojkolka sa stane definitívne minulosťou. Lenže nový vietor do plachiet priniesol čínsky kapitál a spolupráca s firmou Accell Group N.V., ktorá je jedným z najväčších výrobcov bicyklov so sídlom v Holandsku. A tak tu máme novú generáciu Carveru – s novým dizajnom aj technikou. Stále však s originálnym systémom DVC, tentoraz s označením 2.0.

Interiér je jednoduchý ale funkčný. Ponúka viac... Foto: Carver
Carver EV - 2018 Interiér je jednoduchý ale funkčný. Ponúka viac komfortu ako motocykel. A k tomu aj malý batožinový priestor.

Asi neprekvapí, že nový Carver zamenil spaľovací motor za dvojicu elektromotorov, každý pre jedno zo zadných kolies. Ich spoločný výkon však nedosahuje ani zlomok hodnoty pôvodného Carveru s preplňovaným štvorvalcom. Carver už totiž nechce byť rýchlym dopravným prostriedkoms maximálkou 185 km/h a zrýchlením na stovku za osem sekúnd, ale praktickým a najmä ekologickým mestským dopravným prostriedkom. Jednoducho, k zadným kolesám posiela skromné dva kilowatty. Tomu zodpovedá aj maximálna rýchlosť tohto 330 kg vážiaceho stroja, ktorá sa pohybuje do 60 km/h.

Na pohon slúžia dva elektromotory so skromným... Foto: Carver
Carver EV - 2018 Na pohon slúžia dva elektromotory so skromným výkonom dvoch kilowattov.
O dostatok energie sa starajú li-ion akumulátory s kapacitou 5,3 kWh, ktoré vystačia na dojazd 85 až 90 km. A to podľa novšej normy WLTP. Na mestské využitie to bohato stačí. Dobíjanie z bežnej siete bude trvať 6,5 hodiny. Samozrejme, vylúčené nie je ani pripojenie k výkonnejším stojanom. Uzavretá karoséria ponúkne oveľa viac komfortu ako motorka, a to dvom členom posádky sediacim za sebou, ktorí si môžu zobrať aj nejakú tu batožinu. Na trh zamieri nový Carver ešte tento rok. Uvedie sa špeciálnou 500-kusovou sériou Limited Edition za 7 990 eur. Na budúci rok sa linky rozbehnú naplno. Ich plánovaná kapacita je až 3 000 exemplárov ročne.
Carver EV - 2018
Carver EV - 2018
+10Carver EV - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Carver #Carver One
Články podľa značiek