Mazda má nový naftový motor 1,8 SkyActiv-D. Kašle na downsizing

Mazda išla v oblasti motorov vždy vlastnou cestou. Dokazuje to aj jej najnovší krok. Naftový 4-valec 1,5 SkyActiv-D nahrádza väčším s objemom 1,8 litra. Napriek tomu bude mať nižšiu spotrebu. A nielen na papieri. Premiéru absolvuje v crossoveri CX-3.

01.06.2018 16:00
debata (4)
Nový naftový 4-valec stavil na väčší zdvihový... Foto: Mazda
Mazda - motor 1,8 SkyActiv-D Nový naftový 4-valec stavil na väčší zdvihový objem. Ten narástol z 1,5 na 1,8 litra. Mazda tvrdí, že napriek tomu bude mať nižšiu spotrebu paliva a splní emisnú normu Euro 6d TEMP.

Nová norma merania emisií CO2 (WLTP) urobila automobilkám poriadny škrt cez rozpočet. Ukázalo sa, že dlhé roky preferovaný downsizing, teda znižovanie objemu motorov a jeho nahrádzanie preplňovaním, ktorý mal byť zázračným liekom na znižovanie spotreby, podľa procedúry, ktorá vstúpi do platnosti od 1. septembra, jednoducho nefunguje. Výsledkom bolo len roztvorenie nožníc medzi laboratórnou fikciou a realitou v bežnej premávke. Údaje výrobcov a skúsenosti motoristov sa líšili o viac ako 40 %.

Spolu so zmenou metodiky tak automobilky prichádzajú postupne s upsizingom. Napríklad Toyota zamenila motor 1,33 VVT-i za väčší 1,5 VVT-i, Renault prichádza s motorom 1,3 TCe, ktorý zastúpi starší 1,2 TCe, Volkswagen už oznámil, že motory 1,6 TDI nahradí agregátmi 2,0 TDi a celkom zruší diesel 1,4 TDi. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Jediným výrobcom, ktorý na falošnú hru nikdy nepristúpil, bola Mazda. Namiesto preplňovania prišla s technológiou SkyActiv, ktorá stavala najmä na vysokom kompresnom pomere benzínových motorov.

Prvým modelom s motorom 1,8 SkyActiv-D bude... Foto: Mazda
Mazda CX-3 Prvým modelom s motorom 1,8 SkyActiv-D bude modernizovaná Mazda CX-3, ktorá sa predstavila zatiaľ len na americkej pôde.
Väčšinu modelov tak poháňajú dvojlitrové atmosférické 4-valce v rôznych výkonových verziách. Vrátane Mazdy 3, CX-3, CX-5 či Mazdy 6. Jedinou výnimkou je motor 2,5 SkyActiv Turbo vo veľkom americkom crossoveri, lenže tam zastupuje úlohu pôvodného 6-valca 3,7 V6. Najmenšími motormi sú v súčasnosti 4-valce 1,5 SkyActiv-G v najmenšej Mazde 2 a diesel 1,5 Sky-Activ-D v CX-3. Kým menší benzínový motor ešte čaká kariéra, malý diesel končí. Mazda ho nahradí väčším 1,8 SkyActiv-D.
Mazda CX-3 - 2018
Mazda CX-3 - 2018
+9Mazda CX-3 - 2018

Napriek väčšiemu objemu má mať nižšiu spotrebu paliva, a to nielen na papieri, ale aj v reálnej premávke. Bude tak vyhovovať novej emisnej norme Euro 6d TEMP. Mazda dokonca hovorí, že zväčšenie zdvihového objemu bolo jedinou cestou, ako splniť limity. Takže úmera čím menší motor, tým menšia spotreba neplatí. Zákazníci navyše dostanú vyšší výkon. Motor má mať 85 kW, to je o osem viac, ako ponúkal motor 1,5 SkyActiv-D. Krútiaci moment 270 Nm ostane zachovaný, ale v širšom pásme otáčok – od 1 600 až do 2 600 za minútu.

Premiéru absolvuje nový diesel v modernizovanej Mazde CX-3, ktorá bola predstavená zatiaľ len na americkej pôde, konkrétne na aprílovom autosalóne v New Yorku, a to len s benzínovým dvojlitrom. Európska verzia vrátane naftovej by mala doraziť do Európy v priebehu leta. Až potom sa dozvieme presné prevádzkové parametre nového motora, ktoré si Mazda necháva zatiaľ pre seba.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #Skyactiv #Mazda CX-3 #1.8 SkyActiv-D
Články podľa značiek