
Nová norma merania emisií CO2 (WLTP) urobila automobilkám poriadny škrt cez rozpočet. Ukázalo sa, že dlhé roky preferovaný downsizing, teda znižovanie objemu motorov a jeho nahrádzanie preplňovaním, ktorý mal byť zázračným liekom na znižovanie spotreby, podľa procedúry, ktorá vstúpi do platnosti od 1. septembra, jednoducho nefunguje. Výsledkom bolo len roztvorenie nožníc medzi laboratórnou fikciou a realitou v bežnej premávke. Údaje výrobcov a skúsenosti motoristov sa líšili o viac ako 40 %.
Spolu so zmenou metodiky tak automobilky prichádzajú postupne s upsizingom. Napríklad Toyota zamenila motor 1,33 VVT-i za väčší 1,5 VVT-i, Renault prichádza s motorom 1,3 TCe, ktorý zastúpi starší 1,2 TCe, Volkswagen už oznámil, že motory 1,6 TDI nahradí agregátmi 2,0 TDi a celkom zruší diesel 1,4 TDi. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Jediným výrobcom, ktorý na falošnú hru nikdy nepristúpil, bola Mazda. Namiesto preplňovania prišla s technológiou SkyActiv, ktorá stavala najmä na vysokom kompresnom pomere benzínových motorov.

Napriek väčšiemu objemu má mať nižšiu spotrebu paliva, a to nielen na papieri, ale aj v reálnej premávke. Bude tak vyhovovať novej emisnej norme Euro 6d TEMP. Mazda dokonca hovorí, že zväčšenie zdvihového objemu bolo jedinou cestou, ako splniť limity. Takže úmera čím menší motor, tým menšia spotreba neplatí. Zákazníci navyše dostanú vyšší výkon. Motor má mať 85 kW, to je o osem viac, ako ponúkal motor 1,5 SkyActiv-D. Krútiaci moment 270 Nm ostane zachovaný, ale v širšom pásme otáčok – od 1 600 až do 2 600 za minútu.
Premiéru absolvuje nový diesel v modernizovanej Mazde CX-3, ktorá bola predstavená zatiaľ len na americkej pôde, konkrétne na aprílovom autosalóne v New Yorku, a to len s benzínovým dvojlitrom. Európska verzia vrátane naftovej by mala doraziť do Európy v priebehu leta. Až potom sa dozvieme presné prevádzkové parametre nového motora, ktoré si Mazda necháva zatiaľ pre seba.