
Po vlaňajších štúdiách Q8 Concept a Q8 Sport Concept tu máme konečne prvé sériové kupé-SUV z Ingolstadtu. Napokon, bolo načase. Konkurencia z Mníchova operuje v tomto segmente už od roku 2009 a Mercedes-Benz od roku 2016. Audi však išlo na vec trochu inak. Namiesto splývavej siluety uprednostnilo znížený profil strechy a viac sklonený zadný stĺpik. Športovú DNA však novinke uprieť nemožno. Toto auto si so súčasným Audi Q7 určite nepomýlite, hoci zdieľajú spoločnú platformu a množstvo technologických komponentov.
Nižšie a širšie
Rozdiely sú už vo formáte. Zhodný je len rázvor náprav s hodnotou 2 994 mm. Audi Q8 je však o 66 mm kratšie (4 990 mm), o 27 mm širšie (2 000 mm) a o 35 mm nižšie (1 710 mm). To znamená kratšie previsy a dynamickejšie proporcie. Že nejde len o derivát veľkého SUV, naznačujú bezrámové okná a úplne autonómny dizajn. Agresívnu prednú časť zdobí jednodielna 8-uholníková maska Single frame, lemovaná masívnym hliníkom, aj obrovské sacie otvory v nárazníku. Úzke reflektory sú už v sérii vybavené diódami.

Za príplatok dodá Audi svetlá HD Matrix LED s 24 individuálne riadenými diódami. Z profilu upútajú veľké oblúky blatníkov, ktoré môžu ukývať až 22-palcové disky kolies. Zadný, prudko sklonený stĺpik evokuje legendárne Audi Quattro z roku 1980 a to isté platí aj o zadných svetlách prepojených čiernym podkladom. Tvorí ich súvislý pás diód. Zákazníci majú možnosť ovládania viacerých svetelných funkcií priamo zo svojho smartfónu. Športový duch podporuje difúzor s dvojicou koncoviek výfukov. Že ide o SUV, zas naznačuje svetlá výška, ktorá môže byť veľmi slušných 254 mm.

Audi je pyšné na koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd 0,34. To, čo nevidieť, je inteligentná konštrukcia karosérie ASF, ktorá je mixom vysokopevnostnej ocele a hliníka. Tento ľahký materiál má na nej až 24-percentný podiel. Vyrobené sú z neho dvere, blatníky, zadné veko aj strecha. Boj s hmotnosťou sa tak skončil výsledkom 2 145 kg pre 6-valcovú verziu 3,0 TDI Quattro. Nie je to málo, no vziať do úvahy musíme bohaté vybavenie aj skutočnosť, že Q8 je vybavené množstvom asistenčných systémov a navyše mild-hybridnou sústavou vrátane prídavnej batérie.
Kráľovstvo displejov
Interiér má byť mimoriadne priestranný. Aj vďaka streche, ktorá klesá až za zadnými sedadlami. Audi preto hovorí o rekordných hodnotách v priestore na nohy aj nad hlavou zadných cestujúcich v porovnaní s BMW X6 či Mercedesom-Benz GLE Coupé. Navyše je kabína variabilná. Zadné sedadlá delené v pomere 40 : 20 : 40 sú posuvné a sklopné, takže veľkosť kufra možno variovať od základných 605 až do 1 775 litrov. To je síce o 288 litrov menej v porovnaní s Q7, ale stále dosť na rodinnú dovolenku.

To, že si Audi dalo záležať na autonómnom postavení Q8, naznačuje odlišná palubná doska s horizontálnymi prieduchmi ventilácie, ktoré prechádzajú celou jej šírkou. Infotainment je však prevzatý z Q7. Tvorí ho sériový digitálny kokpit s uhlopriečkou 12,3 palca a troma druhmi zobrazenia ale aj dvojica centrálnych 10,1-palcových, respektíve 8,6-palcových obrazoviek. Kým horná slúži zábave či navigácii, menšia spodná integruje funkcie klimatizácie a umožňuje písanie textových správ. Intuitívnosť napomáha haptická odozva displejov a hlasové ovládanie.

Rozhranie je kompatibilné so smartfónmi cez platformy Android Auto a Apple CarPlay. Vyššia úroveň MMI Navigation Plus obsahuje modul LTE Advanced a WLAN, čo umožňuje nielen využívať služby Audi connect či na diaľku ovládať prostredníctvom telefónu odomykanie alebo štartovanie, ale tiež zdieľať informácie o rizikách medzi vozidlami Audi (Car-to-X). Medzi luxusné prvky patria masážne a ventilované sedadlá, štvorzónová klimatizácia či výkonná aparatúra Bang & Olufsen s 23 reproduktormi.
Štyri balíky asistentov, jeden motor
Samozrejmosťou je plejáda asistenčných systémov rozdelených do štyroch balíkov. Ich súčasťou je asistent rýchlosti využívajúci dáta navigácie, asistent jazdy v kolónach, udržiavanie v jazdnom prúde, pomoc pri prejazde križovatkou, výstraha pri cúvaní, 360-stupňové zobrazenie okolia, ale aj novinka v podobe výstrahy pred obrubníkmi. V roku 2019 pribudne takzvaný Parking pilot, umožňujúci parkovanie či vjazd a výjazd z garáže bez vodiča za volantom, len prostredníctvom smartfónu. Všetky systémy spolupracujú cez výkonnú riadiacu jednotku Audi zFAS.

Na trh dorazí Audi Q8 v prvej vlne len s jediným motorom. Vidlicový 6-valec 3,0 TDI s výkonom 210 kW a krútiacim momentom 600 Nm dostane podľa novej ingolstadtskej nomenklatúry označenie 50 TDI. Garde mu bude robiť nielen s 8-stupňový automat, ale aj s mild-hybridná sústava pracujúca s reverzibilným alternátorom BAS (Belt Alternator Starter), spojeným s motorom pomocou remeňa. Moderný 48 V elektrický okruh umožní časté vypínanie a štartovanie, teda aj počas jazdy. A k tomu pridá účinnú rekuperáciu brzdnej energie s výkonom až 12 kW.

Ušetrená energia sa bude ukladať do malej li-ion batérie. Neskôr ponuku obohatí slabšia verzia motora 3,0 TDI (170 kW) s označením 45 TDI a tiež o benzínový 6-valec 3,0 TFSI (250 kW) pre 55 TFSI. Časom sa pridá plug-in hybrid a ostré Audi SQ8. Brilantné jazdné vlastnosti zabezpečí 5-prvkové zavesenie predných aj zadných kolies a sériové adaptívne tlmiče. Príplatkové pneumatické odpruženie poskytne nielen viac komfortu, ale aj možnosť meniť svetlú výšku v rozsahu 90 mm. Jazdné úrovne sa menia od 220 do 254 mm.
K tomu pridá Q8 permanentný pohon Quattro s tradičným, čisto mechanickým samosvorným medzinápravovým diferenciálom, ktorý rozdeľuje hnací moment v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies. Tento pomer sa však môže meniť podľa okamžitej adhéznej situácie. Stabilitu a obratnosť zvýši príplatkové riadenie zadných kolies. Tie sa natáčajú v rozsahu piatich stupňov. Audi nebude s uvedením na trh čakať do jesenného parížskeho autosalónu. Kupé-SUV dorazí na trh už v júli. Vyrábať sa bude spolu s Audi Q7, Porsche Cayenne či novým Touaregom v Bratislave.
Porovnanie rozmerov
Model | Audi Q8 | Audi Q7 | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 986 | 5 034 | – 66 |
Šírka (mm) | 1 995 | 1 968 | + 27 |
Výška (mm) | 1 707 | 1 741 | – 36 |
Rázvor náprav (mm) | 2 994 | 2 994 | 0 |
Svetlá výška (mm) | max. 254 | max. 254 | 0 |
Veľkosť kufra (l) | 605 – 1 775 | 890 – 2 075 | – 288 – – 320 |
Technické údaje
Motor | 50 TDI (3,0 TDI) |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 967 |
Počet valcov/ventilov | V6/24 2×DOHC Turbo |
Max. výkon (kW/ot.) | 210/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 600/- |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 6,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 232 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 145 |