Audi Q8: Aj Ingolstadt má ‘X-šestku‘. Bude z Bratislavy

Audi prichádza ako posledné z veľkej nemeckej trojky s luxusným kupé-SUV. Je však iné ako konkurencia. Pred splývavou siluetou použilo Audi Q8 znížený profil strechy a štylistické odkazy na legendárne Audi Quattro z roku 1980. Pod kapotou debutuje mild-hybridný diesel.

07.06.2018 00:00
debata
Nové Audi Q8 síce vychádza zo svojho väčšieho... Foto: Audi
Audi Q8 - 2018 Nové Audi Q8 síce vychádza zo svojho väčšieho brata, no dizajnom to celkom tají. Obrovskú 8-uholníkovú masku lemujú úzke reflektory s technológiou Matrix LED.

Po vlaňajších štúdiách Q8 Concept a Q8 Sport Concept tu máme konečne prvé sériové kupé-SUV z Ingolstadtu. Napokon, bolo načase. Konkurencia z Mníchova operuje v tomto segmente už od roku 2009 a Mercedes-Benz od roku 2016. Audi však išlo na vec trochu inak. Namiesto splývavej siluety uprednostnilo znížený profil strechy a viac sklonený zadný stĺpik. Športovú DNA však novinke uprieť nemožno. Toto auto si so súčasným Audi Q7 určite nepomýlite, hoci zdieľajú spoločnú platformu a množstvo technologických komponentov.

Nižšie a širšie

Rozdiely sú už vo formáte. Zhodný je len rázvor náprav s hodnotou 2 994 mm. Audi Q8 je však o 66 mm kratšie (4 990 mm), o 27 mm širšie (2 000 mm) a o 35 mm nižšie (1 710 mm). To znamená kratšie previsy a dynamickejšie proporcie. Že nejde len o derivát veľkého SUV, naznačujú bezrámové okná a úplne autonómny dizajn. Agresívnu prednú časť zdobí jednodielna 8-uholníková maska Single frame, lemovaná masívnym hliníkom, aj obrovské sacie otvory v nárazníku. Úzke reflektory sú už v sérii vybavené diódami.

Menili sa aj proporcie. Audi Q8 je v porovnaní... Foto: Audi
Audi Q8 - 2018 Menili sa aj proporcie. Audi Q8 je v porovnaní s Q7 o 66 mm kratšie, o 27 mm širšie a o 35 mm nižšie. Zníženú siluetu strechy majú na svedomí aj bezrámové okná.

Za príplatok dodá Audi svetlá HD Matrix LED s 24 individuálne riadenými diódami. Z profilu upútajú veľké oblúky blatníkov, ktoré môžu ukývať až 22-palcové disky kolies. Zadný, prudko sklonený stĺpik evokuje legendárne Audi Quattro z roku 1980 a to isté platí aj o zadných svetlách prepojených čiernym podkladom. Tvorí ich súvislý pás diód. Zákazníci majú možnosť ovládania viacerých svetelných funkcií priamo zo svojho smartfónu. Športový duch podporuje difúzor s dvojicou koncoviek výfukov. Že ide o SUV, zas naznačuje svetlá výška, ktorá môže byť veľmi slušných 254 mm.

Zadné prepojené svetlá s čiernym podkladom sú... Foto: Audi
Audi Q8 - 2018 Zadné prepojené svetlá s čiernym podkladom sú avízom na legendárne Audi Quattro z osemdesiatych rokov.

Audi je pyšné na koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd 0,34. To, čo nevidieť, je inteligentná konštrukcia karosérie ASF, ktorá je mixom vysokopevnostnej ocele a hliníka. Tento ľahký materiál má na nej až 24-percentný podiel. Vyrobené sú z neho dvere, blatníky, zadné veko aj strecha. Boj s hmotnosťou sa tak skončil výsledkom 2 145 kg pre 6-valcovú verziu 3,0 TDI Quattro. Nie je to málo, no vziať do úvahy musíme bohaté vybavenie aj skutočnosť, že Q8 je vybavené množstvom asistenčných systémov a navyše mild-hybridnou sústavou vrátane prídavnej batérie.

Kráľovstvo displejov

Interiér má byť mimoriadne priestranný. Aj vďaka streche, ktorá klesá až za zadnými sedadlami. Audi preto hovorí o rekordných hodnotách v priestore na nohy aj nad hlavou zadných cestujúcich v porovnaní s BMW X6 či Mercedesom-Benz GLE Coupé. Navyše je kabína variabilná. Zadné sedadlá delené v pomere 40 : 20 : 40 sú posuvné a sklopné, takže veľkosť kufra možno variovať od základných 605 až do 1 775 litrov. To je síce o 288 litrov menej v porovnaní s Q7, ale stále dosť na rodinnú dovolenku.

Interiér je nabitý displejmi vrátane... Foto: Audi
Audi Q8 - 2018 Interiér je nabitý displejmi vrátane virtuálneho 12,3-palcového kokpitu a head-up displeja. Centrálne obrazovky majú haptickú odozvu.

To, že si Audi dalo záležať na autonómnom postavení Q8, naznačuje odlišná palubná doska s horizontálnymi prieduchmi ventilácie, ktoré prechádzajú celou jej šírkou. Infotainment je však prevzatý z Q7. Tvorí ho sériový digitálny kokpit s uhlopriečkou 12,3 palca a troma druhmi zobrazenia ale aj dvojica centrálnych 10,1-palcových, respektíve 8,6-palcových obrazoviek. Kým horná slúži zábave či navigácii, menšia spodná integruje funkcie klimatizácie a umožňuje písanie textových správ. Intuitívnosť napomáha haptická odozva displejov a hlasové ovládanie.

Vzadu má byť viac miesta ako v konkurenčnom BMW... Foto: Audi
Audi Q8 - 2018 Vzadu má byť viac miesta ako v konkurenčnom BMW X6 a Mercedese-Benz GLE Coupé.

Rozhranie je kompatibilné so smartfónmi cez platformy Android Auto a Apple CarPlay. Vyššia úroveň MMI Navigation Plus obsahuje modul LTE Advanced a WLAN, čo umožňuje nielen využívať služby Audi connect či na diaľku ovládať prostredníctvom telefónu odomykanie alebo štartovanie, ale tiež zdieľať informácie o rizikách medzi vozidlami Audi (Car-to-X). Medzi luxusné prvky patria masážne a ventilované sedadlá, štvorzónová klimatizácia či výkonná aparatúra Bang & Olufsen s 23 reproduktormi.

Štyri balíky asistentov, jeden motor

Samozrejmosťou je plejáda asistenčných systémov rozdelených do štyroch balíkov. Ich súčasťou je asistent rýchlosti využívajúci dáta navigácie, asistent jazdy v kolónach, udržiavanie v jazdnom prúde, pomoc pri prejazde križovatkou, výstraha pri cúvaní, 360-stupňové zobrazenie okolia, ale aj novinka v podobe výstrahy pred obrubníkmi. V roku 2019 pribudne takzvaný Parking pilot, umožňujúci parkovanie či vjazd a výjazd z garáže bez vodiča za volantom, len prostredníctvom smartfónu. Všetky systémy spolupracujú cez výkonnú riadiacu jednotku Audi zFAS.

Do kufra sa zmestí od 605 do 1 775 litrov. To... Foto: Audi
Audi Q8 - 2018 Do kufra sa zmestí od 605 do 1 775 litrov. To podľa usporiadania delených, posuvných sklopných zadných sedadiel.

Na trh dorazí Audi Q8 v prvej vlne len s jediným motorom. Vidlicový 6-valec 3,0 TDI s výkonom 210 kW a krútiacim momentom 600 Nm dostane podľa novej ingolstadtskej nomenklatúry označenie 50 TDI. Garde mu bude robiť nielen s 8-stupňový automat, ale aj s mild-hybridná sústava pracujúca s reverzibilným alternátorom BAS (Belt Alternator Starter), spojeným s motorom pomocou remeňa. Moderný 48 V elektrický okruh umožní časté vypínanie a štartovanie, teda aj počas jazdy. A k tomu pridá účinnú rekuperáciu brzdnej energie s výkonom až 12 kW.

Pod kapotou sa objaví zatiaľ jediný motor –... Foto: Audi
Audi Q8 - 2018 Pod kapotou sa objaví zatiaľ jediný motor – 6-valec 3,0 TDI pre verziu Q8 50 TDI s výkonom 210 kW. Jeho zvláštnosťou je mild-hybridná sústava pracujúca so 48 V elektrickým okruhom.

Ušetrená energia sa bude ukladať do malej li-ion batérie. Neskôr ponuku obohatí slabšia verzia motora 3,0 TDI (170 kW) s označením 45 TDI a tiež o benzínový 6-valec 3,0 TFSI (250 kW) pre 55 TFSI. Časom sa pridá plug-in hybrid a ostré Audi SQ8. Brilantné jazdné vlastnosti zabezpečí 5-prvkové zavesenie predných aj zadných kolies a sériové adaptívne tlmiče. Príplatkové pneumatické odpruženie poskytne nielen viac komfortu, ale aj možnosť meniť svetlú výšku v rozsahu 90 mm. Jazdné úrovne sa menia od 220 do 254 mm.

K tomu pridá Q8 permanentný pohon Quattro s tradičným, čisto mechanickým samosvorným medzinápravovým diferenciálom, ktorý rozdeľuje hnací moment v pomere 40 : 60 v prospech zadných kolies. Tento pomer sa však môže meniť podľa okamžitej adhéznej situácie. Stabilitu a obratnosť zvýši príplatkové riadenie zadných kolies. Tie sa natáčajú v rozsahu piatich stupňov. Audi nebude s uvedením na trh čakať do jesenného parížskeho autosalónu. Kupé-SUV dorazí na trh už v júli. Vyrábať sa bude spolu s Audi Q7, Porsche Cayenne či novým Touaregom v Bratislave.

Porovnanie rozmerov

Model Audi Q8 Audi Q7 Rozdiel
Dĺžka (mm) 4 986 5 034 – 66
Šírka (mm) 1 995 1 968 + 27
Výška (mm) 1 707 1 741 – 36
Rázvor náprav (mm) 2 994 2 994 0
Svetlá výška (mm) max. 254 max. 254 0
Veľkosť kufra (l) 605 – 1 775 890 – 2 075 – 288 – – 320

Technické údaje

Motor 50 TDI (3,0 TDI)
Zdvihový objem (ccm) 2 967
Počet valcov/ventilov V6/24 2×DOHC Turbo
Max. výkon (kW/ot.) 210/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 600/-
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 6,3
Max. rýchlosť (km/h) 232
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 145
Audi Q8 - 2018
Audi Q8 - 2018
+20Audi Q8 - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi Q8
Články podľa značiek