
Premiéra nového Peugeotu 508 na autosalóne v Ženeve patrila k najväčším prekvapeniam roka. Peugeot totiž celkom zmenil DNA svojej vlajkovej lode. Klasický sedan reinkarnoval na atletický fastback s bezrámovou konštrukciou okien a veľkým výklopným zadným. Čakalo sa už len na verziu SW. A práve teraz z nej Peugeot strhol rúško tajomstva. Ako sa dalo čakať, máme tu jedno z najkrajších kombi strednej triedy, alebo ak chcete, skôr shooting brake. Nové proporcie dodávajú totiž novinke nezvyčajne dynamický štýl, i keď tak trochu na úkor úžitkových vlastnosti. Ale prečo nie, veď praktických „kombíkov“ je na trhu dosť.
Šanca zaujať tu teda je. A aj dôvod, pretože v strednej triede, z ktorej sa v Európe ročne predá približne 140 000 vozidiel, má každé tretie auto karosériu kombi. Ich popularita na rozdiel od sedanov rastie a nijako im neprekáža ani boom crossoverov v tomto segmente. Novinka vychádza z fastbacku, čo znamená použitie platformy EMP 2. Práve tá stojí spolu s nasadením veľkého podielu vysokopevnostnej ocele, použitím termoplastu na výrobu zadného veka a nahradením tradičných zvarov lepenými spojmi (24 m) za medzigeneračným znížením hmotnosti až o 70 kg. To všetko je zabalené do atletických a aerodynamických línií.
Prednosť dostal štýl
Predná časť inšpirovaná konceptmi Quartz a Instinct je identická s s „klasickou“ päťstoosmičkou. Nechýbajú teda vertikálne diódy denných svetiel ani výrazná maska s logom priamo uprostred. Rozdiely sa začínajú za stredným stĺpikom, kde má SW predĺženú strechu. Stále však situovanú veľmi nízko. Veď výška tohto kombi je len 1 420 mm, čo je až o 60 menej v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Napríklad aj vďaka bezrámovej konštrukcii okien, plne zapusteným strešným lištám nosičov a odstráneniu klasickej antény. Tá je integrovaná v zadnom okne. Kompaktný je napokon celý formát.

Na dĺžku má SW 4 780 mm, čo znamená, že je kratšie o 50 mm. V porovnaní s fastbackom však zároveň o 30 mm dlhšie. Rázvor náprav sa medzigeneračne scvrkol o 24 mm (2 790). Výhodou je však menší polomer zatáčania. Pocit stability dodáva šírka 1 970 mm. Vzadu nájdeme opäť motív levích pazúrov v podobe grafiky svetiel umiestnených v širokej čiernej lište. Tie svietia aj cez deň, takže svetelný podpis je prítomný po celý čas. Elektricky ovládané veko je v porovnaní s fastbackom o 24 mm širšie a nakladacia hrana znížená až o 60 mm. To všetko uľahčuje prístup do kufra. Zázraky tu ale nečakajte.

Nové kombi ponúka batožinový priestor s objemom 530 litrov, čo je o 30 menej ako v minulosti a jeden z najslabších údajov v triede. Len na porovnanie, taký Passat Variant odvezie až 650 litrov batožín. Odpustkom je športový dizajn, ale aj súmerné proporcie a možnosť sklápania sedadiel delených v pomere 2 : 3. Potom dokáže SW odviezť 1 780 litrov nákladu, a to na takmer vodorovnej podlahe. Z novej verzie profitujú aj cestujúci na zadných sedadlách. V porovnaní s fastbackom majú totiž nad hlavami o 40 mm väčšiu priestorovú rezervu. Pochvaľovať by si mali aj ľahšie nastupovanie, keďže bezrámové okná zväčšili vstupný otvor.
iCockpit aj nočné videnie
Aj kabína SW disponuje treťou generáciou iCockpitu. To znamená malý volant, vysoko umiestnený 12,3-palcový displej prístrojového panelu a 8– alebo až 10-palcovú obrazovku multimediálneho rozhrania zapracovanú do palubnej dosky. Digitálny kokpit umožňuje šesť druhov zobrazení a personalizáciu údajov. Pod centrálnou obrazovkou sa nachádza sedem „klávesov“ pre vstup do hlavných vetiev menu. Infotainment je kompatibilný s externými zariadeniami cez platformy Apple CarPlay, Android Auto a Mirror Screen. Nechýba indukčné dobíjanie telefónov.

Nové sedadlá majú certifikát AGR a môžu byť vyhrievané, ventilované a masážne. Osem modulov poskytuje päť rôznych programov. Systém iCockpit Amplify navyše umožňuje dva „zmyslové“ režimy Boost a Relax, ktoré menia atmosféru interiéru zmenou grafiky prístrojov, farbou ambientného osvetlenia, charakterom zvukových signálov či masážnym programom. Prémiový charakter podčiarkujú kvalitné materiály a čalúnenie. K dispozícii je brúsená koža, Nappa, Alcantara, leštený chróm či klavírna čerň. Priplatiť si môžete za panoramatické okno či výkonné audio Focal.

Balík asistenčných systémov obsahuje autonómne brzdy, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, adaptívny tempomat, výstrahu pred kolíziou, udržiavanie v jazdnom prúde, automatické prepínanie diaľkových svetiel, čítačku značiek, ale tiež úplnú novinku – systém nočného videnia, typický pre prémiové modely vyšších tried. Infrakamera sleduje priestor pred vozidlom do vzdialenosti 250 metrov a obraz prenáša priamo na prístrojový panel so zvýraznením chodcov či zvierat pri zhoršenej viditeľnosti. Parkovací asistent zvláda nielen samotné parkovanie, ale aj výjazd z parkovacieho miesta.
Na úvod päť motorov a neskôr aj plug-in hybrid
Pod kapotou preberá SW kompletnú škálu motorov fastbacku. Zážihové 4-valce 1,6 PureTech majú výkon 130 alebo 169 kW pre verziu GT. Naftová ponuka začína agregátom 1,5 BlueHDi (96 kW) a pokračuje dvojlitrom 2,0 BlueHDi (120, 130 kW). Až na najslabší diesel sú všetky pohonné jednotky spárované výlučne s novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou EAT8. Ovláda sa elektronickým voličom na stredovom tuneli, podobne ako pri crossoveroch 3008 a 5008. Redukcia hmotnosti, lepšia aerodynamika a účinnejšia prevodovka majú priniesť nižšiu spotrebu paliva.V roku 2019 pribudne plug-in hybridd. Šušká sa aj o nasadení 3-valca 1,2 PureTech s výkonom 96 kW, čo by bolo logické. Podvozok Peugeotu 508 ťaží nielen z plne nezávislého zavesenia kolies, ale aj z po prvý raz použitých elektronických adaptívnych tlmičov. Tie sú pri GT v sérii a pri ostatných verziách s výnimkou motora 1,5 BlueHDi za príplatok. Skrátenie rázvoru a ostrejšie riadenie zas priniesli zmenšenie polomeru zatáčania až o 1,5 metra. Vodič bude môcť navyše vyberať jeden zo štyroch jazdných režimov Eco, Normal, Comfort a Sport.
Nové kombi sa verejnosti ukáže na septembrovom autosalóne v Paríži. Chvíľku si naň však predsa len počkáme. Predaj totiž odštartuje až začiatkom roka 2019.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 780 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 859 |
Výška (mm) | 1 420 |
Rázvor náprav (mm) | 2 793 |
Veľkosť kufra (l) | 530 – 1 780 |
Technické údaje
Motor | 1,6 PureTech | 1,6 PureTech | 1,5 BlueHDi | 2,0 BlueHDi | 2,0 BlueHDi |
---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem | 1 598 | 1 598 | 1 499 | 1 997 | 1 997 |
Max. výkon (kW/ot.) | 130/6 000 | 169/5 500 | 96/3 750 | 120/3 750 | 130/3 750 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 250/1 750 | 300/2 500 | 300/1 750 | 400/2 000 | 400/2 000 |
Prevodovka | 8A | 8A | 6M/8A | 8A | 8A |