Porsche 911 Speedster Concept: Darček k sedemdesiatke mieri do výroby

13.06.2018 06:00

Je to už 70 rokov, odkedy sa narodilo prvé Porsche 356. To nemohlo ostať v Zuffenhausene bez povšimnutia. A tak prichádza na scénu spomienka v podobe konceptu 911 Speedster. Inšpiráciu si berie práve z pôvodných štvorvalcových modelov. Technika však pochádza z ostrej 911 GT3, ale aj Carrery 4 Cabrio.

Speedster vychádza z Carrery 911 Cabrio 4, ale...
Speedster vychádza z Carrery 911 Cabrio 4, ale v porovnaní s ňou má znížený čelný rám aj okná. Centrálne situované hrdlo nádrže na prednej kapote či motív krížov na svetlách evokujú pretekárske verzie deväťestojedenástky a 356 z dávno zabudnutých čias. Autor: Porsche

Tak toto je naozaj čosi pre vyznávačov klasiky. Porsche v najnovšom koncepte 911 Speedster spojilo gény ostrej deväťstojedenástky s odkazom na slávny rodsater 356 z roku 1952. Vtedy sa z neho vyrobilo len 16 exemplárov, ktoré putovali do USA. Z času na čas si na roadster v Zuffenhausene spomenuli a tak vzniklo v priebehu siedmich dekád celkom desať limitovaných edícií s prívlastkom Speedster. Asi najslávnejšie sú z roku 1989 (964) a z roku 2011 (930). Recept bol vždy rovnaký a tejto tradícii ostáva verná aj najnovšia štúdia.

O jej vznik sa postaralo oddelenie Porsche Motorsport Centre, ktoré má na konte ostré deväťstojedenástky GT2 a GT3. Potom sa nemožno čudovať, že nový Speedster zdedil množstvo okruhových génov. Základom sa stala Carrera 4 Cabrio, no veľa z nej neostalo. Transformácia na Speedster ju pripravila o pôvodnú strechu a množstvo ďalších štandardných dielcov. Rám čelného okna bol znížený a naklonený viac vzad. Nižšie sú aj bočné okná. Tradičnú zadnú kapotu nahradila karbónová s typickým dizajnom „bublín“, ktoré kryjú bezpečnostné oblúky.

Kolesá s priemerom 21 palcov pripomínajú disky...
Kolesá s priemerom 21 palcov pripomínajú disky Fuchs. Dvojfarebné lakovanie kombinuje strieborný a biely odtieň. Autor: Porsche

Z kompozitov je vyrobená aj predná kapota, čo znamená nižšiu hmotnosť. Rozšírené blatníky pripomínajú GT3. Zaujímavým prvkom sú predné reflektory, evokujúce športové verzie 911 ešte z čas, keď sa zvykli prelepiť do kríža páskou proti rozbitiu. Tú však teraz nahradila kombinácia matného a číreho skla. A potom tu máme centrálne situované veko hrdla nádrže priamo uprostred kapoty, 21-palcové disky s dizajnom Fuchs, presne ako v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch, no tentoraz s centrálnou maticou, či spätné retrozrkadlá Talbot z hliníka. Koncovky výfukov sú z titánu.

Interiér je zariadený veľmi sparťansky. Chýba...
Interiér je zariadený veľmi sparťansky. Chýba audio aj multimediálne rozhranie. Šetril sa každý gram hmotnosti. Autor: Porsche

Celé je to zabalené do farieb GT Silver a bielej White, teda palety typickej pre rané športové modely Porsche 356. Nechýba ani bočný pruh a číslica 70 pripomínajúca okrúhle jubileum. Korením sú zlaté, ručne frézované nápisy Speedster. Posádka si však veľa komfortu neužije. V prvom rade sa musí rozhodnúť, či dá prednosť uzavretému interiéru, alebo vetru vo vlasoch. Ľahká kompozitná strecha sa totiž uchytí na karosériu pomocou ôsmich poistiek Tenax. Z „vypitvanej“ kabíny zmizli všetky luxusné prvky vrátane audisosystému. Vnútorné kľučky nahradili hnedé kožené popruhy. Ďalšie gramy išli dole vďaka deflektru z plexiskla s nápisom Speedster.

Zadnú kapotu nahradil karbónový kryt s...
Zadnú kapotu nahradil karbónový kryt s „bublinami“, ktoré kryjú ochranné oblúky. Koncovky výfukov sú z titánu. Pravdepodobne patria motoru 4,0 boxer z Porsche 911 GT3. Autor: Porsche

Techniku Porsche bližšie neopisuje. Hovorí len o 6-valci a výkone nad 500 koní, teda viac ako 367 kW. Asi nebudeme ďaleko od pravdy ak povieme, že pod zadnou kapotou pracuje klasický atmosférický boxer s objemom štyroch litrov z 911 GT3, ktorý dáva pri 9 000 otáčkach za minútu 383 kW a k tomu 470 Nm krútiaceho momentu. Rozdiel je v použití 6-stupňovej manuálnej prevodovky a pravdepodobne aj pohonu oboch náprav, keďže Porsche zmieňuje, že podvozok vychádza z Carrery 4. O zábavu bude teda postarané. Nie je totiž vylúčené, že Speedster zamieri v limitovanej sérii na montážne linky.

O produkcii však ešte nie je celkom rozhodnuté. Stane sa tak až po premiére naplánovanej k oslavám sedemdesiatin Porsche. Reakcie nemôžu byť iné ako pozitívne, veď z nového Speedsteru bude hneď od začiatku vzácny zberateľský exemplár, najmä ak v Zuffenhausene zmontujú len limitovaný počet kusov, a tiež preto, že pôjde pravdepodobne o posledné Porsche s atmosférickým motorom a manuálnou prevodovkou. Nová generácia 911, ktorá je za rohom, dá atmosfére zbohom. Cena ostáva tajomstvom.

Porsche 911 Speedster
		Concept -
		2018
Porsche 911 Speedster
		Concept -
		2018
+11Porsche 911 Speedster
		Concept -
		2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Concept #koncept #Porsche #Porsche 911 #Porsche 911 Speedster
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk