
Lamborghini Aventador nie je žiadna horúca novinka. Vlajková loď zo Sant Agata to ťahá už siedmy rok. No vlani podstúpila hĺbkovú revíziu a portfólio doplnila o verziu Aventador S. A je ešte atraktívnejšia ako v čase svojho vzniku. Dôvodom však nie je viac výkonu či samotný facelift, ale skutočnosť, že Aventador patrí k solitérom, ktoré ostali verné atmosférickému 12-valcu. Tých dnes veru veľa nenájdete. A je otázne, či nakoniec nepodľahne ére turbomotorov aj samotný Aventador. Nateraz je však všetko tak, ako má byť. Navyše prichádza v otvorenej verzii S Roadster. Nič lepšie si hádam priať ani nemôžete. Napokon ide o jediný 12-valcový roadster s centrálne umiestnenou pohonnou jednotkou.
Novinka vychádza z Aventadoru S, no je o 50 kg ťažšia. Stoja za tým výstuhy podvozka, ktoré musia dohnať „skalp“ strešných nosníkov. Veď tuhosť monokoku je pri tomto býkovi extrémne dôležitá. Samotná demontovateľná strecha je vyrobená z dvoch ultraľahkých odnímateľných karbónových panelov s hmotnosťou menej ako šesť kilogramov. Tvarované sú konvexne, aby vytvorili čo najviac miesta nad hlavou. Ich povrch môže byť matný alebo lesklý. Vždy však čierny. Nič také ako čarovné tlačidlo tu neexistuje. Posádka sa musí rozhodnúť, či chce jazdu s vetrom vo vlasoch, alebo dá prednosť uzavretému kokpitu. Ak chce viac emócií, strešné diely musí manuálne uložiť v batožinovom priestore, kde je pre ne vytvorené miesto.

Elektricky ovládané je aspoň zadné okno vo funkcii deflektora. Po stiahnutí púšťa do kabíny omamný zvuk ušľachtilého motora. Technika je naozaj impozantná. Srdcom Aventadoru S Roadster je 6,5-litrový atmosférický 12-valec. V porovnaní s bežným Aventadorom má revidované sanie, optimalizované variabilné časovanie ventilov a tiež o 20 % ľahší výfuk s troma koncovkami, ktoré sa starajú o potrebnú akustiku. Výsledkom je nárast výkonu o 29kW na úžasných 544. Krútiaci moment 690 Nm ostal bez zmien. Zato obmedzovač otáčok zasahuje o 150 otáčok neskôr, presne pri 8 500 za minútu. Schladiť horúce srdce Aventadoru S si vyžiadalo aerodynamické úpravy.

Takže zmeny agresívnej prednej časti nie sú samoúčelné. Napríklad predný splitter sa podieľa na lepšom prúdení vzduchu k chladičom a brzdám. Zároveň generuje vyšší prítlak. A to isté platí o zadnom difúzore s novými zvislými rebrami a prítlačnom krídle, ktoré má v závislosti od okamžitej rýchlosti a zvoleného jazdného režimu tri pracovné polohy. Už v štandardnej zvyšuje prítlak o 50 % a pri maximálnom vysunutí až o 400 %! Celkovo je Aventador S Roadster „prisávaný“ k asfaltu silou vyššou o 130 % než predtým. Naozaj to potrebuje. Veď táto šelma s hmotnosťou 1 620 kg šprintuje na stovku v kombinácii s optimalizovanou 7-stupňovou dvojspojkou za rovné tri sekundy, len o desatinku dlhšie ako kupé, a dosiahne maximálku 350 km/h!

Mód Ego umožňuje individuálnu kombináciu charakteristík. To všetko prispieva k brilantným jazdným vlastnostiam, či už na ceste, alebo na okruhu. S asfaltom je Aventador S Roadster spojený exkluzívnymi pneumatikami Pirelli P Zero, ktoré obúva na 20-palcové predné a 21-palcové zadné disky Dione. Tie ukrývajú karbónovo-keramické kotúče s priemerom 400, respektíve 380 mm. V kabíne nájdeme digitálny prístrojový štít, ktorý mení grafiku v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Za príplatok si môžete dopriať telemetrický systém, ktorý zaznamenáva všetky údaje, či špeciálne kožené čalúnenie evokujúce vzhľad karbónu. A potom je tu dlhý zoznam špecifických doplnkov, o ktoré sa stará individualizačný program Ad Personam.
No už v základe je Aventador S Roadster poriadne drahým športovým náradím. Talianska automobilka si zaň pýta 313 000 eur, čo je o 31 445 viac, ako zaplatíte za kupé S. Ale pozor, hovoríme stále o sume bez dane.