BMW 8: Veľký návrat veľkého GT. Zatiaľ s dvoma motormi

Po devätnástich rokoch oživuje BMW modelový rad osem. Ako inak, noblesným kupé, ktoré je prehliadkou mníchovských technológií. Na stovku to zvládne pod štyri sekundy, a to v komforte vlajkovej lode 7. Až na pneumatické odpruženie, ktoré novému GT chýba.

09.07.2018 06:00
debata
Osmička nadväzuje po 19 rokoch na slávne kupé s... Foto: BMW
BMW 8 - 2018 Osmička nadväzuje po 19 rokoch na slávne kupé s výklopnými reflektormi. Tentoraz s prepojenými ľadvinkami s najužšími LED svetlami, aké sa kedy objavili v sériovej produkcii. Za príplatok dostanete adaptívne laserové reflektory s dosahom 600 metrov.

Od premiéry konceptu BMW 8 ubehol viac ako rok a tak Mníchov prichádza po viacerých avízach s novým luxusným GT. Noblesné kupé nadväzuje na rovnomenný model z rokov 1989 až 1999, známy najmä vďaka výklopným reflektorom. Zároveň to znamená koniec kupé v modelovom rade 6. Jednoducho, BMW potrebovalo postaviť rovnocenného súpera pre stuttgartské S Coupé a osmička sa núkala ako ideálny návrat na samotný vrchol mníchovskej hierarchie. Paradoxom je, že na to neupozorňuje rozmermi. Novinka je nielen kratšia ako konkurent od Daimleru, ale dokonca kratšia ako pôvodné BMW 6 Coupé. To asi nik nečakal.

V každom prípade máme dočinenia s veľkolepým kupé na základoch vlajkovej lode 7, čo znamená platformu CLAR, ale aj využitie kompozitov v konštrukcii skeletu. Štruktúru Carbon Core tvorí napríklad stredový tunel z uhlíkových vlákien. Ešte ľahší horčík dostal priestor v konštrukcii palubnej dosky. Je tu však aj veľa hliníka, ktorý nájdeme na streche, dverách, blatníkoch či deliacej priečke motora. Boj s hmotnosťou tak skončil s výsledkom 1 895 kg. Pomohla aj redukcia formátu. Nové kupé je o 60 mm kratšie (4 830 mm) a o 28 mm nižšie (1 902 mm) ako pôvodné BMW 6. Platí to aj pre rázvor 2 822 mm, ktorý sa scvrkol o 33 mm. Dokonalým proporciám však nahráva osem plusových milimetrov v šírke (1 902 mm).

Rozmery sú prekvapením. Novinka má totiž... Foto: BMW
BMW 8 - 2018 Rozmery sú prekvapením. Novinka má totiž napriek vyššiemu číselnému označeniu menší formát ako predchádzajúce BMW 6 Coupé. Platí to o dĺžke 4 830 mm aj rázvore 2 822 mm. Nízka strecha je aj výsledkom bezrámovej konštrukcie okien.

Dizajn nie je vzdialený od konceptu. Podobne ako nové BMW X5 prichádza s obrovskými prepojenými 8-uholníkovými ľadvinkami. Po ich stranách sa objavujú najužšie sériové LED svetlá s typickou grafikou. Za príplatok vám automobilka dodá adaptívne laserové svetlá Laserlight s dosahom až 600 metrov. Športový duch umocňuje profil s dozadu posunutou kabínou a vláčnym sklonom zadného stĺpika. Krátku kapotu zakončuje vyvýšená odtrhová hrana. Samozrejmosťou je bezrámová konštrukcia okien. Spätné zrkadlá na úzkych nožičkách sú po prvýkrát uchytené priamo na tesnení dverí. Vzadu dominujú extrémne široké svetlá s grafikou písmena L a dve koncovky výfukov poblíž difúzora.

Extrémne široké svetlá dopĺňa difúzor a... Foto: BMW
BMW 8 - 2018 Extrémne široké svetlá dopĺňa difúzor a obdĺžnikové koncovky výfukov. Splývavá silueta kabíny končí výraznou odtrhovou hranou krátkej zadnej kapoty.

Najluxusnejšie kupé z Mníchova dopĺňajú 18– až 19-palcové disky kolies. Paleta farieb obsahuje sedem lakov vrátane efektných odtieňov Carbon Black či Barcelona Blue. Divízia BMW Individual vám však „namieša“ ďalšie. Tam ale individualizácia nekončí. Kupé možno okoreniť paketmi M Sport a Chrome Line. Prvý podporuje dynamickú DNA matnými či perleťovými dekoráciami, druhý zvyšuje eleganciu chrómovými lištami okien, masky či lesklým povrchom úchytov zrkadiel. Navyše si môžete priplatiť za karbónovú strechu a ďalšie kompozitné prvky, vrátane predného spojlera a krytov zrkadiel.

Interiér je jednoduchý. Dominujú mu... Foto: BMW
BMW 8 - 2018 Interiér je jednoduchý. Dominujú mu horizontálne línie palubnej dosky vybavenej 12,3-palcovým digitálnym prístrojovým panelom a 10,25-palcovou obrazovkou rozhrania iDrive.

Interiér ponúkne miesto a komfort štvorčlennej posádke. Veď už v sérii má kožené čalúnenie, elektricky ovládané sedadlá či dvojzónovú klimatizáciu. Palubná doska je harmonicky napojená na výplne dverí pomocou hliníkových obkladov prieduchov ventilácie a kľučiek dverí. Prístrojový panel tvorí 12,3-palcová obrazovka BMW Live Cockpit. Dopĺňa ju multimediálne rozhranie iDrive s uhlopriečkou 10,25 palca s operačným prostredím 7.0, ktoré umožňuje ovládanie množstva funkcií pomocou dotyku, hlasu alebo gestami. Základné menu je rozdelené do desiatich stránok. Nechýba ani head-up displej s plochou zväčšenou o 16 percent. Kufor s objemom 420 litrov možno zväčšiť sklopením delených zadných sedadiel.

Vzadu nebude miesta na rozdávanie, ale od... Foto: BMW
BMW 8 - 2018 Vzadu nebude miesta na rozdávanie, ale od koncepcie 2 + 2 nič iné čakať nemožno.

Sedadlá majú už štandardne integrované opierky hláv. Priplatiť si môžete za antracitový strop, ventilované sedadlá, dekorácie zo skla, pulzujúce náladové osvetlenie a najmä za špičkové audiosústavy Harman/Kardon alebo Bower & Wilkins so šestnástimi reproduktormi a výkonom až 1 375 W. Kompletná je ponuka asistenčných systémov s rýchlostným asistentom, autonómnymi brzdami, ktoré registrujú nielen chodcov, ale aj cyklistov či adaptívnym tempomatom. Balík Driving Assistant Professional dopĺňa paletu o nočné videnie, asistent pre jazdu v kolónach, automatickú zmenu jazdného prúdu alebo asistent pre prejazd križovatkou, ktorý registruje križujúce vozidlá. Aplikácia Digital Key zmení váš smartfón na digitálny kľúč, umožňujúci štartovanie aj odomykanie.

Do kufra s elektricky ovládaným vekom sa zmestí... Foto: BMW
BMW 8 - 2018 Do kufra s elektricky ovládaným vekom sa zmestí 420 litrov batožín. Na luxusné GT to nie je zlý výsledok.

Kariéru odštartuje veľké mníchovské kupé s dvoma motormi, pričom sa nezabúda ani na naftu. Najviac mu však bude svedčať kompletne revidovaný benzínový 8-valec s objemom 4,4 litra (390 kW, 750 Nm) vo verzii M850i xDrive. Technológia TwinPower Turbo s dvojicou turbodúchadiel medzi hlavami valcov, nové sacie a výfukové potrubie, nové zapaľovanie či odľahčený kľukový mechanizmus mu priniesli nárast výkonu o 50 kW a krútiaceho momentu o 100 Nm. Takže na stovku šprintuje za úžasných 3,7 sekundy. Pritom spĺňa aj vďaka filtru pevných častíc a štart-stop systému, ktorý využíva navigačné a topografické údaje, emisnú normu Euro 6d. Nemenej zaujímavý je trojlitrový radový 6-valcový diesel s viacstupňovým preplňovaním verzie 840d xDrive(235 kW, 680 Nm).

Pod kapotou je kráľom revidovaný 4,4-litrový... Foto: BMW
BMW 8 - 2018 Pod kapotou je kráľom revidovaný 4,4-litrový 8-valec verzie M850i, ktorý dáva aj vďaka dvojici turbodúchadiel výkon 390 kW. To je o 50 viac ako v minulosti.
Akceleráciu na stovku s ním osmička zvláda tesne pod päť sekúnd, a to pri priemernej spotrebe len 6,2 litra nafty. Obom motorom asistuje vylepšený 8-stupňový automat Steptronic s predĺženými prevodovými pomermi z 7,07 na 8,59, čo znamená nižšie otáčky pri vysokých rýchlostiach. Komfort zvyšuje viskózny tlmič kmitov. Športový akcent zas dotvára aktívny výfuk, upravujúvi zvukovú kulisu v závislosti od zvoleného jazdného režimu. O skvelú trakciu sa stará v oboch prípadoch pohon oboch náprav xDrive, uprednostňujúci zadné kolesá a aktívny zadný diferenciál ovládaný elektromotorom. Vďaka tomu dokáže preniesť na koleso s lepšou adhéziou až 1 500 Nm hnacieho momentu.

Špičkové jazdné vlastnosti sú dielom ľahkého hliníkového podvozku s dvojitými trojuholníkovými prednými závesmi a 5-prvkovým zavesením zadných kolies. Štandardom sú adaptívne tlmiče. Naftová verzia využíva zmiešaný profil pneumatík 245/45 R18 a vzadu 275/40 R18. BMW M50i xDrive má už v základe väčšie disky s profilmi 245/40 R19 a 275/35 R19. Brzdová sústava využíva predné 4-piestikové a zadné jednopiestikovo strmene s kotúčmi s priemerom 395, respektíve 374 mm. Ovládanie uľahčuje riadenie Integral Active Steering s adaptívnym prevodovým pomerom a variabilným riadením zadnej nápravy, ktoré natáča kolesá v uhle 2,5 stupňa v závislosti od rýchlosti. Buď v smere predných alebo proti nemu.

Všetky systémy vrátane riadenia trakcie a stabilizácie má pod kontrolou elektronický mozog FleyRay. Vodič má pritom možnosť voliť viaceré jazdné režimy od EcoPro cez Comfort až po Sport a Sport+. Ak vám to nestačí, môžu do hry vstúpiť príplatkové aktívne stabilizátory, ktoré redukujú náklony karosérie v zákrutách. Balík M Technic Sport obohatí BMW 8 o 20-palcové disky kolies. Pneumatické odpruženie automobilka zatiaľ nespomína. Novinka BMW sa dostane do predaja v novembri. O jej produkciu sa postará domovský závod v nemeckom Dingolfingene, kde bude schádzať z montážnych liniek spolu s vlajkovou loďou radu 7.

Rozmery a objemy

Dĺžka (mm) 4 830
Šírka (mm) 1 902
Výška (mm) 1 341
Rázvor náprav (mm) 2 822
Veľkosť kufra (l) 420

Technické údaje

Verzia M850i xDrive 840d xDrive
Zdvihový objem (ccm) 4 395 2 993
Počet valcov/ventilov V8/32 2× DOHC Bi-Turbo R6
Max. výkon (kW/ot.) 390/5 500 235/4 400
Krútiaci moment (Nm/ot.) 750/1 800 680/1 750
Prevodovka 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 3,7 4,9
Max. rýchlosť (km/h) 250 250
Spotreba na 100 km /l 10,5 6,2
BMW 8 - 2018
BMW 8 - 2018
+30BMW 8 - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW 8
Články podľa značiek