Piata generácia jedného z najpredávanejších SUV planéty prišla v USA na trh už vlani. Jeho cesta do Európy sa poriadne natiahla. Honda krátila čas aspoň prezentáciou prototypu CR-V, ktorý ukázala na jesennom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Skutočná európska premiéra sa tak odohrala až v marci v Ženeve. No stále s tajomstvami. Jesenný príchod sa však blíži a tak japonský výrobca prezrádza predsa len o čosi viac. Isté je, že novinka využíva modulárnu platformu Civicu. To znamená použitie za tepla lisovanej ocele (9 %) a až 36-percentný podiel ocele s vysokou pevnosťou. Prdtým to bolo len 10 %. Takže CR-V je až o 35 % tuhšie v ohybe a o 25 % pevnejšie v krútení.
Kompaktnejšia ale priestrannejšia
Na dĺžku má teraz japonské SUV 4 587, na šírku 1 854 a na výšku 1 678 mm. Verzie s pohonom oboch náprav sú ešte o 11 mm vyššie. To znamená, že CR-V je o 18 mm kratšie, o 34 užšie a o dva milimetre nižšie. Kompaktnejší formát však sprevádza predĺženie rázvoru náprav o 29 mm na konečných 2 659. Dizajn je síce evolučný, ale oveľa dynamickejší. CR-V ťaží z dlhšej prednej kapoty, kratšieho zadného previsu, kabíny posunutej viac vzad a homogénnejšieho tvaru bočných okien. Moderné predné LED reflektory sú elegantne napojené na prednú masku. Zadné svetlá v tvare L vystupujú vysoko do stĺpikov.
Robustná plastová ochrana podvozku a svetlá výška až 208 mm, čo je o 35 viac ako v minulosti, naznačujú, že nová generácia zvládne mimo asfaltu viac. Honda popracovala aj na aerodynamike, ktorú zlepšujú aktívne lamely prednej masky. Kameň na kameni neostal ani v kabíne. Tá je o 52 mm dlhšia. To aj preto, že CR-V ponúkne po prvý raz príplatkový tretí rad sedadiel. Väčší má byť aj kufor s dvojitou podlahou a tiež širšou a nižšie umiestnenou nakladacou hranou. Nakladanie uľahčí jednoduché sklápanie delených sedadiel v pomere 60 : 40. Vodič bude mať lepší výhľad vďaka užším predným stĺpikom a konečne aj prehľadnú palubnú dosku.
Vybavená bude dvoma 7-palcovými displejmi. Jedným v úlohe prístrojového panela, podobne ako v Civicu, a druhým vo funkcii multimediálneho rozhrania DII. Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi cez platformy Android Auto a Apple CarPlay či indukčné dobíjanie telefónov. Sympatické je, že Honda vypočula kritiku zákazníkov a do systému audia vrátila manuálne ovládanie hlasitosti. Samostatný panel má aj automatická klimatizácia. Z nových komfortných prvkov spomeňme diaľkové štartovanie, vyhrievanie zadných sedadiel či otváranie veka batožinového priestoru nožným senzorom.
Balík asistenčných systémov Honda Sensing, ktorý sa stane súčasťou všetkých verzií, obsahuje autonómne brzdy s detekciou chodcov, výstrahu pred kolíziou, adaptívny tempomat či monitorovanie jazdných prúdov a slepých uhlov zrkadiel. Nechýba automatické ovládanie diaľkových svetiel či výstraha pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní. Obmedzovač rýchlosti berie do úvahy aj údaje o maximálnej povolenej rýchlosti. Okrem toho však Honda popracovala na pasívnej bezpečnosti. Po prvý raz použila novú konštrukciu karosérie ACE (Advanced Compatibility Engineering), ktorej súčasťou je prepojená sieť predných rámov s cieľom absorbovať a vychýliť energiu pri čelnom náraze.
Hybrid miesto dieselu
Pod prednou kapotou definitívne končí nafta. Honda namiesto dieselového motora 1,6 i-DTEC ponúkne hybridnú verziu i-MMD. Tá bude kombinovať atmosférický benzínový motor 2,0 i-VTEC, pracujúci v Atkinsonovom cykle, a dva elektromotory. Zvláštnosťou je, že hlavnú trakčnú úlohu zohrajú práve elektromotory. Preto si benzínová jednotka vystačí bez prevodovky. Spaľovací agregát sa spojí s prednými kolesami len pri vysokých rýchlostiach. Inak bude pracovať v úlohe generátora elektrickej energie, podobne ako pri hybridnom Accorde a v novom Insighte.
Druhou alternatívou je 4-valec 1,5 i-VTEC Turbo (140 kW), známym z nového Civicu. Spojený môže byť okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky aj s kontinuálnou prevodovkou CVT. Pri oboch verziách počíta Honda tak s predným náhonom, ako aj s pohonom oboch náprav AWD. Nový softvér umožní prenášať k zadným kolesám až 60 % krútiaceho momentu, čo bude výhoda najmä pri strmom stúpaní. Jazdné vlastnosti ťažia nielen z výhod väčšieho rozchodu a rázvoru, ale aj z prepracovaného zavesenia. Predné kolesá nesú tlmičové vzpery McPherson a zadné viacprvkové zavesenie. Karoséria je na rozdiel od minulosti izolovaná prostredníctvom hydraulických puzdier, čo znamená menej vibrácií a hluku.
Tlmiče majú znížené trenie a stabilizátory väčší priemer, takže nové CR-V bude účinnejšie odolávať náklonom. Pomôže aj systém agilnej jazdy (AHA), ktorý pomocou jemných trakčných zásahov stabilizačného systému upraví trajektóriu jazdy v zákrutách, najmä na povrchoch so zníženou adhéziou. Riadenie s dvojitým pastorkom dostalo variabilný prevod a elektrický posilňovač. Piata generácia CR-V dorazí k európskym zákazníkom na jeseň. Hybridná verzia bude nasledovať začiatkom roka 2019. Až vtedy sa dozvieme bližšie dynamické a prevádzkové parametre.