
Sportage štvrtej generácie, ktorý schádza z liniek európskeho závodu Kie v Žiline, je na trhu od roku 2015. Len vlani sa z neho predalo viac ako 131 000 kusov, čo predstavuje celú štvrtinu európskych registrácií kórejskej značky. Kondíciu si má udržať vďaka modernizácii, ktorá prekračuje rámec bežného faceliftu. Dizajnové retuše totiž sprevádza takmer kompletná výmena motorov. Asi najzaujímavejšia bude nová mild-hybridná verzia s dvojlitrovým naftovým 4-valcom EcoDynamics+.
Facelift priniesol Sportage nové nárazníky, nové full-LED reflektory, nové hmlové svetlá a nový dizajn 16-, 17– a 18-palcových diskov kolies. Doplnková výbava pridáva chrómové obloženie prahov, nábehové klzné dosky pre lepšiu ochranu podvozka a tiež vynovenú paletu piatich nových lakov karosérie vrátane strieborného, sivého, metalického modrého a medeného. Zmenenú grafiku majú aj zadné svetlá. Verziu GT Line spoznáte vďaka lesklej čiernej maske, zadnému spojleru, diódovým denným svetlám Ice Cube a tiež 19-palcovým zliatinovým kolesám.

V kabíne mení atmosféru nový volant známy z tretej generácie Ceedu, prepracovaný prístrojový panel a nové čierno-sivé čalúnenie sedadiel. Športové GT môžu byť vybavené čiernym koženým čalúnením s kontrastným červeným prešívaním. Za príplatok je modernejší infotainment s 8-palcovou dotykovou obrazovkou, aparatúra JBL (320 W) a viacero nových asistenčných systémov. Napríklad monitorovanie okolia vozidla, inteligentný tempomat s funkciou zastavenia a rozbehu, udržiavanie v jazdnom prúde, monitorovanie únavy vodiča, výstrahu pred kolíziou a opustením jazdného prúdu či automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel.

To najpodstatnejšie sa však udialo pod prednou kapotou. Sportage tu dáva na frak mnohým renomovaným európskym výrobcom. Najmä v čase ústupu naftových motorov. Bude totiž prvým modelom značky s dieselovou mild-hybridnou sústavou. Verzia EcoDynamics+ skombinuje vznetový 4-valec 2,0 CRDi (136 kW) so 48 V elektrickou sústavou, štartér-generátorom MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator) a malou li-ion batériou s kapacitou 0,46 kWh, ktorá je umiestnená pod dnom kufra. To umožňuje vypínať a štartovať motor v oveľa väčšom rozsahu ako doteraz, aj počas jazdy, a navyše rekuperovať brzdnú energiu.

Štartér-generátor je napojený na kľukový hriadeľ pomocou remeňa a pri akcelerácii vozidla je schopný ponúknuť dodatočných 12 kW výkonu. Výsledkom je redukcia spotreby paliva o štyri percentá podľa novej normy WLTP a o sedem podľa staršej normy NEDC. Kombinuje sa výlučne s pohonom oboch náprav a ako jediný s 8-stupňovým automatom. Druhá zmena sa týka opäť naftových verzií. Minulosťou sa totiž stáva 4-valec 1,7 CRDi. Nahradí ho úspornejší agregát 1,6 CRDi novej generácie U3, ktorý spĺňa s predstihom emisnú normu Euro 6d. Aj vďaka vstrekovaniu prísady AdBlue. Dodávať sa bude s výkonom 85 alebo 100 kW. Silnejšia verzia počíta so štvorkolkou a 7-stupňovou automatickou prevodovkou.
Upravené boli aj známe benzínové motory – atmosférický 4-valec 1,6 GDI (97 kW) s priamym vstrekovaním paliva a jeho preplňovaná verzia 1,6 T-GDI (130 kW), ktoré dostali filtre pevných častíc a tiež štart-stop systém (ISG) ako súčasť štandardnej výbavy. Silnejší z motorov možno kombinovať s pohonom 4×4 aj so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7-DCT. Inak je štandardom 6-stupňový manuál a predný náhon. Podvozok ostáva verný nezávislému zaveseniu všetkých kolies, pričom GT Line využíva o čosi športovejšie naladenie pružín a tlmičov, ako aj variabilný elektrický posilňovač R-MDPS. Ten je dostupný pre väčšinu verzií.
Do predaja sa vynovený Sportage chystá na jeseň. Výrobu pre európsky trh zabezpečí opäť žilinský závod. Vďaka Sportage sa môže Kia pochváliť tým, že ako jedna z mála ponúka naprieč výrobným programom hybrid, plug-in hybrid, čistý elektromobil aj mild-hybrid so 48 V elektrickou sústavou. Do roku 2025 plánuje uviesť na trh až 16 elektrifikovaných áut – päť nových hybridov, päť plug-in hybridov, päť batériových elektromobilov a v roku 2020 prvý vodíkový model využívajúci palivové články.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 485 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 855 |
Výška (mm) | 1 635 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Veľkosť kufra/nádrže (l) | 467 – 503 – 1 469/62 (55 mild-hybrid) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 415 – 1 672 |
Technické údaje (2WD)
Motor | 1,6 GDI | 1,6 TGDI | 1,6 CRDi Low | 1,6 CRDi High |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 591 | 1 591 | 1 598 | 1 598 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 97/6 300 | 130/5 500 | 85/4 000 | 100/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 161/4 850 | 265/1 500 | 280/1 500 | 320/2 000 |
Prevodovka | 6M | 6M | 6M | 6M/7DCT |
0 – 100 km/h (s) | 11,5 | 9,2 | 11,5 | 11,5/11,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 182 | 205 | 175 | 180/180 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,2 | 7,6 | 5,0 | 5,0/4,9 |
Technické údaje (4WD)
Motor | 1,6 T-GDI | 1,6 CRDi High | 2,0 CRDi EcoDynamics+ |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 591 | 1 598 | 1 995 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 130/5 500 | 100/4 000 | 136/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 265/1 500 | 320/2 000 | 400/1 750 |
Prevodovka | 6M/7-DCT | 6M/7-DCT | 6M/8A |
0 – 100 km/h (s) | 9,5/9,1 | 11,5/11,5 | 9,5/9,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 202/201 | 180/180 | 201/201 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,9/7,6 | 5,2/5,2 | 5,4/5,8 |