
Toyota Mirai a Honda Clarity Fuel Cell dostali nového súpera. Pochádza z Kórey a volá sa Hyundai Nexo. Napokon, kórejská automobilka nie je v oblasti vodíkových technológií žiadnym nováčikom. Prvá generácia vodíkového Tucsonu Fuel Cell sa objavila už v roku 1998 a tá tretia, už s názvom ix35, je na vybraných trhoch k dispozícii od roku 2013. Nové Nexo má však ešte väčšie ambície. Aj preto ho Hyundai hneď od začiatku vyvíjal s ohľadom na vodíkový pohon. A to je veľký pokrok.
Vodíkový od počiatku
Nejde teda len o derivát niektorého zo sériových modelov, tak ako doteraz.. Naznačuje to celkom nová platforma FUV (Future Utility Vehicle) s rázvorom 2 790 mm, prispôsobená na zástavbu ekologickej technológie. Preto sa Nexo svojimi vlastnosťami celkom priblížilo konvenčným modelom so spaľovacím motorom. Navyše ide o univerzálny a praktický crossover. Vzhľadom na svetlú výšku len 140 mm a predný náhon by sme mu totiž len ťažko mohli priznali účasť v triede plnohodnotných SUV.

Predpoklad, že Nexo bude vychádzať z hybridnej Kie Niro, sa teda nepotvrdil. Je oveľa väčšie. Na dĺžku má 4 670, na šírku 1 805 a na výšku 1 545 mm. Výrazne tak prerastá aj Hyundai Tucson. Platí to tiež o rázvore náprav s hodnotou 2 790 mm, čo je až o 120 viac. V konštrukcii karosérie využil Hyundai až 56 % podiel vysokopevnostnej ocele. Výnimočné postavenie naznačuje aj plne autonómnym dizajnom, ktorý sa nebráni jemne futuristickým líniám. Tie skončili v aerodynamickom tuneli s koeficientom Cd 0,329.

Inšpiráciou pre dizajnérov sa stala príroda. Nexo má ladné a splývavé krivky, čo vidieť najmä na profile okien či zadnom stĺpiku v tvare obrátenej plutvy, navyše so štrbinami upravujúcimi prúdenie vzduchu. Zaujímavé sú extrémne malé delené predné LED svetlá, celkom nová štylizácia kaskádovej masky či zapustené kľučky dverí, ktoré sa vysúvajú na dotyk a zasúvajú po prekročení rýchlosti 5 km/h. Vzadu dominujú trojuholníkové svetlá a zvláštny spojler lemujúci celé zadné okno. V ňom je ukrytý aj stierač.
Účinnosť až 60 %
To najdôležitejšie však Nexo skrýva vo svojich útrobách. Poháňa ho elektromotor (120 kW, 395 Nm), ktorý čerpá energiu z menšej li-ion batérie s výkonom 40 kW a palivových článkov s výkonom 95 kW. Tie sú napájané vodíkom uloženým v troch tlakových nádržiach umiestnených pod sedadlami a dnom kufra s objemom 156,6 litra (6,33 kg). S energiou šetrí aj vďaka rekuperácii, ktorej úroveň môže vodič regulovať páčkou na volante. Na jedno tankovanie, ktoré nemá trvať dlhšie ako päť minút, tak zvládne Nexo pri priemernej spotrebe 0,84 kg/100 km prejsť podľa normy WLTP 666 km a podľa liberálnejšej procedúry NEDC až 777 km. Tým sa nijako nelíši od konvenčných áut.

A platí to aj pre ostatné parametre. Stovku zvládne za 9,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 179 km/h, pritom nielenže nevypúšťa do ovzdušia žiadne škodlivé emisie, ale dokonca čistí vzduch. Jeho filtre zachytávajú 99,9 % pevných častíc. Nič väčšie ako 2,5 PM sa cez ne nedostane. Podobne je to s úžitkovými vlastnosťami. Nexo má pod elektricky ovládaným zadným vekom kufor s objemom 461 litrov a po sklopení zadných sedadiel konečných 1 466. Sťažovať sa nebude ani posádka. Cestujúci vpredu majú na nohy 1 047 a vzadu 936 mm. Konečne poznáme aj interiér.

Ten dobre ladí s futuristickým exteriérom. Na horizontálnu palubnú dosku nadväzuje vysoký stredový tunel. Vodič má k dispozícii 7-palcový prístrojový panel a 12,3-palcový displej multimediálneho rozhrania s navigáciou. Samozrejmosťou je plná konektivita so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Klasický volič prevodovky nahradili tlačidlá. K dispozícii je dvojzónová klimatizácia, výkonná aparatúra Krell, kožené čalúnenie a záplava asistenčných systémov.
Po prvýkrát aj automatické parkovania bez vodiča. Nexo tiež zvláda samočinné preradenie z prúdu do prúdu či semiautomatické riadenie na diaľnici. V týchto dňoch sa dostáva na americký aj európsky kontinent. Životnosť technológie, najmä palivových článkov, je stavaná najmenej na desať rokov alebo 160 000 kilometrov. Nexo nie je lacné, ale cena 69 000 eur zodpovedá jeho modernej koncepcii. Veľké šance na úspech však nemá. Dôvod je jednoduchý – prakticky neexistujúca sieť čerpacích staníc s vodíkom. Jeho teritóriom bude preto najmä Kalifornia s najväčšou vodíkovou infraštruktúrou.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 670 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 860 |
Výška (mm) | 1 630 |
Rázvor náprav (mm) | 2 790 |
Svetlá výška (mm) | 140 |
Veľkosť kufra (l) | 461 – 1 466 |
Objem vodíkových nádrží/kapacita (l/kg) | 156,6/6,33 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 814 kg |
Technické údaje
Motor | elektromotor |
---|---|
Max. výkon (kW) | 120 kW |
Výkon palivových článkov (kW) | 95 |
Výkon li-ion batérie (kW) | 40 |
Krútiaci moment (Nm) | 395 |
0 – 100 km/h (s) | 9,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 179 |
Spotreba na 100 km (kg) | 0,84 |
Dojazd na jedno tankovanie (km) | 666 (WLTP)/756 (NEDC) |