Renault Mégane RS Trophy: Ostrý Mégane je ešte ostrejší

Divízia Renault Sport predstavuje novú zbraň. Mégane RS totiž prichádza vo vrcholovej verzii Trophy. A ako inak, cieľom nie je nič menšie, ako opäť zlomiť rekord medzi sériovými predokolkami na referenčnom okruhu Nürburgring. Pomôcť má vyšší výkon aj úpravy podvozku.

25.07.2018 12:00
debata
Mégane RS Trophy spoznáte najmä vďaka... Foto: Renault
Renault Mégane RS Trophy - 2018 Mégane RS Trophy spoznáte najmä vďaka 19-palcovým diskom kolies Jerez s diamantovým výbrusom. V porovnaní s kolesami z „bežného“ RS sú až o 1,8 kg ľahšie.

Boli časy, keď Renault Mégane RS kraľoval v triede sériových predokoliek na legendárnom nemeckom okruhu Nürburgring. Presnejšie jeho verzia Trophy. Potom prišli súperi v podobe Hondy Civic Type-R či Seat Leon Cupra a Renault stratil dych. Lenže už vtedy bolo jasné, že v dielňach Renault Sportu usilovne pracujú na novom Mégane RS. Prípravy trvali viac ako dva roky od predstavenia novej generácie. Mégane RS si totiž musel počkať na nové srdce – preplňovaný 4-valec 1,8 TCe, ktorého darcom sa stalo reinkarnované kupé Alpine A110.

Dielo sa nepochybne vydarilo. Veď Mégane RS porazil výkonom 205 kW aj pôvodnú verziu Trophy 275 a navyše priniesol zopár technologických vychytávok ako napríklad riadenie zadných kolies 4Control. Tam sa ale divízia RS nezastavila. A tak tu máme nový Mégane RS Trophy 300, najvýkonnejší Mégane všetkých čias. Jednoducho, preplňovaný 4-valec podstúpil ďalší tuning. Pritom si vzal za vzor riešenia priamo z formuly jeden. Aby Renault potlačil zvýšenie protitlaku výfukových plynov zavedením filtra pevných častíc, zvýšil účinnosť turbodúchadla.

Výkon motora 1,8 TCe sa vyšplhal z 205 až na... Foto: Alpine
Alpine A110 - 2017 Výkon motora 1,8 TCe sa vyšplhal z 205 až na 220 kW, čo je rovných 300 koní. Turbodúchadlo využíva keramické ložisko, podobne ako v F1.

Turbína, ktorá „točí“ až 200 000 otáčok za minútu, je preto namontovaná na keramickom guľôčkovom ložisku, čo znižuje trenie až o jednu tretinu. Samozrejme, o nárast výkonu sa stará aj zvýšenie prepĺňacieho tlaku, zmeny vo výfukovom trakte či softvéru riadiacej jednotky. Výsledkom je rovných 300 koní, teda 220 kW a krútiaci moment 420 Nm. To je o 15 kW a 20 Nm viac ako ponúka „štandardný“ Mégane RS. Dobrou správou je zachovanie ponuky manuálnej prevodovky, ktorá alternuje dvojspojkovému 6-stupňovému automatu EDC. Priaznivci klasiky však dostanú o 20 Nm krútiaceho momentu menej.

Zvýšenie výkonu sprevádzajú úpravy podvozka. V... Foto: Renault
Renault Mégane RS Trophy - 2018 Zvýšenie výkonu sprevádzajú úpravy podvozka. V sérii je tuhšie odpruženie a prvky paketu Cup.

Tomu budú zodpovedať dynamické parametre. Presné hodnoty Francúzi zatiaľ nezverejnili, v každom prípade podlezie Trophy v zrýchlení na stovku súčasných 5,8 sekundy RS. Odhadovať možno 5,5 sekundy, najmä ak má Trophy v zálohe ďalšie bonusy ako19-palcové disky Jerez s hmotnosťou zníženou o 1,8 kg a tiež odlišné obutie, o ktoré sa postaral Bridgestone s plášťami Potenza S001 s profilom 245/35. Od budúceho roka budú k dispozícii disky Fuji, ktoré ušetria na každom z kolies až dva kilogramy. S prenosom výkonu na asfalt pritom pomôže mechanický samosvor Torsen.

Interiér možno zveľadiť monokokovými sedadlami... Foto: Renault
Renault Mégane RS Trophy - 2018 Interiér možno zveľadiť monokokovými sedadlami Recaro čalúnenými Alcantarou. Namontované sú o 20 mm bližšie k podlahe.

Prítlak do sedadla bude sprevádzať nákazlivá zvuková kulisa s obtokovým ventilom vo výfukovom trakte, ktorý zmení akustiku agregátu v športovom režime. Takže nič ako umelá modulácia zvuku neprichádza v prípade Trophy do úvahy. Suverenitu na trati, najmä v zákrutách, podporí sériovo dodávaný podvozok Cup s tlmičmi tuhšími o 25 % a pružinami až o 30 %. Trophy môže pritom naďalej počítať s riadením zadnej nápravy 4Control. Deceleráciu zabezpečia brzdy Brembo s 355-milimetrovými prednými kotúčmi a charakteristickými červenými brzdovými strmeňmi.

Nechýba ani centrálne vyvedený výfuk s aktívnou... Foto: Renault
Renault Mégane RS Trophy - 2018 Nechýba ani centrálne vyvedený výfuk s aktívnou klapkou, ktorá mení prúdenie, ale aj smer a akustiku motora.

Navonok prejavuje nová šelma Renaultu Sportu svoju adrenalínovú povahu nezameniteľným žltým lakom Liquid Yellow či spomínanými diskami s diamantovým rezom a červenými akcentmi. Nechýbajú denné diódy v dizajne šachovnice, predný a zadný spojler, rozšírené prahy či lesklá čierna maska a zrkadlá. Interiér disponuje športovými koženými sedadlami a za príplatok sedadlami Recaro s integrovanými opierkami hláv, zníženým uchytením až o 20 mm a čalúnením z vysoko odolnej Alcantry.

Pritom ostáva Trophy naďalej praktickým 5-dverovým hatchbackom so všetkým, čo k tomu patrí, teda aj veľkým batožinovým priestorom a multimediálnym rozhraním R-Link. Novinka bude predstavená na nadchádzajúcom septembrovom autosalóne v Paríži a následne sa dostane na európske trhy. Záujem má zvýšiť pripravovaný pokus o rekord na nemeckom Nürburgringu, teda v nepísanej referenčnej súťaži hothatchov. To však bude musieť poraziť súčasných rekordmanov – Hondu Civic Type R (7:43,8), nasledovanú VW Golf GTI Clubsport S (7:49,2).
Renault Mégane RS Trophy - 2018
Renault Mégane RS Trophy - 2018
+19Renault Mégane RS Trophy - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault Mégane #autosalón Paríž 2018 #Renault Mégane RS Trophy
Články podľa značiek