Audi má mimoriadne plodný rok. Stačilo prvých šesť mesiacov, aby nás zahrnulo novým Audi A6, jeho praktickejšou verziou Avant, kupé SUV Q8, úplne novou generáciou Audi A1 či modernizáciou kupé TT. Ale to nie je stále koniec. Na svet totiž prichádza aj úplne nová generácia SUV Q3. A bolo načase. Veď tá prvá vydržala na výrobných linkách dlhých sedem rokov. V súčasnosti bola tak jediným modelom, ktorý využíval staršie základy platformy PQ35 z predošlého Golfu a Audi A3. To sa však teraz mení.
Kompaktné SUV z Ingolstadtu prepriaha na platformu MQB, známu z VW Tiguanu, Škody Karoq či španielskej Atecy. Priečne uloženie motorov ho zároveň jasne odlišuje od väčších a luxusnejších SUV Q5, Q7 a Q8, postavených na platforme MLB Evo. Modulárnosť nových základov umožnila výrazné zväčšenie formátu. Audi Q3 narástlo prakticky vo všetkých smeroch. Do dĺžky pribudlo 97 mm (4 485 mm), do šírky 25 mm (1 856 mm) a na rázvore až 77 mm (2 680 mm). Redukovala sa jedine výška (1 585 mm), aj to len o symbolických päť milimetrov.
Sebavedomý dizajn
Dizajn sa zmenil na nepoznanie. Novinka pôsobí agresívnejšie a sebavedomejšie, pričom využíva všetky nové prvky ingolstadtského rukopisu. Vrátane veľkej 8-uholníkovej masky s ôsmimi vertikálnymi lamelami a mohutným chrómovým lemom. Po jej stranách nájdeme nové LED svetlá, ktoré sú štandardom. Dopriať si môžete aj adaptívne svetlá alebo vrcholové reflektory Matrix LED. Z profilu zaujme geometrický prelis pod spodnou hranou okien a sklonený zadný stĺpik. Grafika zadných svetiel kopíruje motív tých predných.
Výfuky sa dnes príliš nenosia, a tak sú len falošné. Zadný spojler lemuje nielen strechu, ale aj zadné okno. Do sveta SUV sa Q3 hlási väčšou svetlou výškou, výraznou ochranou blatníkov a prahov či 17– a 18-palcovými diskami. Verzie s paketom S line budú mať ochranné prvky lakované vo farbe karosérie, čiernu lesklú masku a až 20-palcové kolesá. Všetko to možno doladiť vďaka ponuke jedenástich lakov karosérie. Z väčšieho formátu bude ťažiť aj posádka. Dostane totiž priestrannejšiu kabínu aj kufor s objemom od 530 litrov.
Viac priestoru a displejov
Delené zadné sedadlá v pomere 40 : 20 : 40 možno posúvať, takže objem batožinového priestoru sa dá zväčšiť na 675 a po sklopení operadiel až na 1 525 litrov. Pomáha nízka nakladacia hrana (748 mm), dvojitá podlaha aj elektricky ovládané veko s nožným senzorom. Zaujímavejšie je to ale v priestore pre vodiča a spolujazdca, kde vládne najnovší infotainment. Audi Q3 definitívne skoncovalo s analógovými prístrojmi. Už v základe tvorí prístrojový panel 10,25-palcový displej doplnený 8,8-, alebo 10,1-palcovým multimediálnym rozhraním MMI.
Priplatiť si môžete aj za Audi Virtual Cockpit. V tomto prípade má prístrojový panel ešte väčší, 12,3-palcový, displej, umožňujúci viaceré druhy zobrazenia vrátane navigácie. Samozrejmosťou je plná konektivita s koncovými zaradeniami cez Apple CarPlay a Android Auto. Modul LTE spája Q3 so svetom internetu a umožňuje využívať služby Audi App Connect či mapy Google Earth. K dispozícii je prístup k mailovej schránke, ale aj využívanie dát Car-to-X, teda zdieľanie rizík, ktoré si vymieňajú podobne vybavené Audi. Vyspelejšie hlasové ovládanie rozlišuje prirodzenú reč, čo zľahčuje komunikáciu.
To všetko je zakomponované v horizontálne riešenej palubnej doske, pričom displej MMI, naklonený k vodičovi v uhle 10 stupňov, je prekrytý čiernym sklom a nadväzuje na okolitú plochu. Chrómový lem opakuje 8-uholníkový motív z prednej masky. Zoznam príplatkov obsahuje dvojzónovú klimatizáciu, nezávislé kúrenie, aparatúru Bang & Olufsen s výkonom 680 W a pätnástimi reproduktormi. Príplatkový balík S line pridáva športové sedadlá, hliníkové dekorácie, sploštený volant alebo palubnú dosku čiastočne pokrytú Alcantarou, čo je pri Audi úplnou novinkou.
Na začiatku štyri motory
Kariéru odštartuje Q3 so štyrmi motormi, z toho troma benzínovými. Všetky sú preplňované 4-valce s priamym vstrekovaním paliva. Pod označením 35 TFSI sa skrýva agregát 1,5 TFSI (110 kW, 250 Nm) s deaktiváciou dvoch valcov. Spárovaný je so 7-stupňovou dvojspojkou S tronic (DSG) a pohonom predných kolies. Až koncom roka pribudne 6-stupňový manuál. Výkonnejšie Q3 40 TFSI (140 kW, 320 Nm) má objem dva litre a vo verzii 45 TFSI (169 kW, 350 Nm) predstavuje súčasný výkonový strop. Oba motory sú spojené s pohonom Quattro a prevodovkou S tronic.
Jediný naftový motor 2,0 TDI (110 kW, 340 Nm) bude ponúkaný výhradne s manuálnou prevodovkou a pohonom oboch náprav. Dvojspojka S tronic pribudne neskôr. Možno očakávať, že bude vybavený vstrekovaním prísady AdBlue (SCR) a benzínové motory zas filtrami pevných častíc. Podvozok využije predné závesy McPherson a zadné štvorprvkové zavesenie. Vybrať si môžete príplatkové adaptívne tlmiče meniace charakteristiku pomocou voliča jazdných režimov Audi drive select, ktorý umožňuje nastavenie šiestich profilov.
Tri typy podvozka
Jazdné režimy menia tiež reakciu plynu, prevodovky a účinok riadenia. Treťou voľbou je športový podvozok s tuhším odpružením a 20-palcovými diskami od Audi Sport, obutými pneumatikami s profilom 255/40 R20. Spolu s tým dostanete progresívne riadenie s adaptívnym prevodovým pomerom. V teréne pomôže kontrola zjazdu. Novinkou je aj záplava asistenčných systémov, najmä adaptívny asistent rýchlosti, ktorý kombinuje tempomat s obmedzovačom, čítačkou značiek, asistentom pre jazdu v kolónach a udržiavanie v jazdnom prúde. Dopriať si tiež môžete pomoc pri zmene jazdných prúdov. V sérii sú autonómne brzdy registrujúce chodcov a cyklistov.
Novinka Audi, ktorá bude schádzať z výrobných liniek jej maďarského závodu v Győri, absolvuje svetový debut na septembrovom autosalóne v Paríži a do predaja sa dostane už na jeseň. Spolu s úvodnou limitovanou edíciou Edition s paketom S line, svetlami Matrix LED, 20-palcovými diskami, čiernymi logami Audi a špecifickým lakom karosérie Pulse Orange alebo sivým Chronos Gray. Kabína je vyšperkovaná kontrastným prešívaním športových sedadiel, športovým volantom a hliníkovými dekoráciami. Nechýba ani Alcantara na palubnej doske.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 485 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 856 |
Výška (mm) | 1 585 |
Rázvor náprav (mm) | 2 688 |
Veľkosť kufra (l) | 530 – 675 – 1 525 |
Technické údaje
Verzia | 35 TFSI (1,5 TFSI) | 40 TFSI (2,0 TFSI) | 45 TFSI (2,0 TFSI) | 2,0 TDI |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 498 | 1998 | 1 998 | 1968 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW) | 110 | 140 | 169 | 110 |
Krútiaci moment (Nm) | 250 | 320 | 350 | 340 |
Prevodovka | 7A (S tronic) | 7A (S tronic) 7A (S tronic) | 6M | |
Pohon | 4×2 | 4×4 | 4×4 | 4×4 |