Lexus trafil svojím menším SUV NX, ktorý predstavil v roku 2014, priamo do čierneho. Priniesť nový prémiový model do rýchlo rastúceho segmentu SUV a crossoverov bol skvelý nápad. Úspech na seba nenechal dlho čakať. Sama automobilka tvrdí, že odbyt prekonal aj jej najoptimistickejšie očakávania. A to nielen doma v Japonsku, ale aj v Číne, USA a v Európe. NX dnes tvorí až 30 % odbytu Lexusu na starom kontinente! Dôvodov na zmenu teda veľa nebolo, no napriek tomu prichádza s rozsiahlou modernizáciou. V podstate už po troch rokoch od spustenia predaja.
Efektné retuše
Dizajnové úpravy síce nie sú zásadné, ale NX približujú viac k novým modelom Lexusu, najmä k vlajkovej lodi LS a ku kupé LC. Inšpirácia výpletu prednej masky, ktorá využíva saténové a dymové prvky, pochádza práve z nich. Kompaktné SUV tým získalo ešte dramatickejší vzhľad. Nový je aj nárazník harmonickejšie prepojený s blatníkmi, čo prináša lepšiu aerodynamiku. Predné LED svetlá pripomínajú grafikou kupé LC. V každom z nich pracuje šesť individuálne riadených diód. Hmlové svetlá sú teraz oddelené od priestoru nasávacích otvorov v nárazníku. Smerové svetlá zas dostali signálnu funkciu a tie denné až 24 diód.
Nový je aj zadný nárazník a svetlá s grafikou písmena L. Celé to uzatvára vynovený dizajn 17– a 18-palcových diskov, vrátane diamantovej alebo bronzovej povrchovej úpravy. V ponuke pribudla verzia F Sport s ešte dramatickejším „výpletom“ prednej masky, priznanou dvojicou výfukov, difúzorom a lesklými čiernymi dekoráciami nahrádzajúcimi chróm.
Viac konektivity a komfortu
Na palube sa objavuje väčší centrálny 10,3-palcový displej, ktorý nahrádza pôvodnú 7-palcovú obrazovku. To v prípade, ak si objednáte drahší infotainment Lexus Premium Navigation. No aj základné rozhranie HMI má väčší displej než v minulosti (8 palcov). V okolí displeja Lexus navyše zredukoval počet ovládacích prvkov. Nahradili ich štyri multifunkčné tlačidlá. Zväčšil sa aj touchpad na stredovom tuneli s novou opierkou dlane a head-up displej. Jeho konštrukcia navyše nezasahuje tak výrazne do palubnej dosky, čo redukuje odrazy v čelnom okne. V prístrojovom paneli nájdeme ďalší 4,5-palcový TFT displej. Zmenám neunikol ani panel klimatizácie, ktorý je intuitívnejší a používa kolískové ovládače.
Posádka ocení lepšie situované USB porty a tiež väčšiu schránku indukčného nabíjania telefónov. Analógové hodiny majú elegantnejší ciferník a navyše automatickú zmenu času pri prechode časového pásma. Pocit remeselného spracovania umocňuje saténový povrch mnohých tlačidiel, dekorácie z dreva alebo z imitácie karbónu (pre F Sport). Novú atmosféru prináša ambientné osvetlenie kabíny, a širšia paleta čalúnenia. Pre vyššie verzie krémové Rich Cream alebo okrové Ochre. NX F Sport sa môže pochváliť červeným kontrastným čalúnením Flare Read alebo horčicovým Mustard Yellow.
Dopriať si tiež môžete špičkové audio Mark Levinson s priestorovým zvukom Clari-fi a štrnástimi reproduktormi. Pritom ostáva NX stále praktickým rodinným SUV. Posádka má k dispozícii nielen priestranný interiér, ale aj batožinový priestor s objemom 475 litrov s novým, elektricky ovládaným vekom s nožným senzorom. Ten možno použiť nielen pre otváranie, ale aj zatváranie. Variabilitu zlepšujú elektricky sklopné operadlá zadných sedadiel, ktoré vytvoria rovné dno za 10 sekúnd.
Benzín, hybrid aj štvorkolka
Pod kapotou zostáva všetko po starom. Zato sa mení značenie. Verziu 200t s preplňovaným dvojlitrovým 4-valcom označuje Lexus ako NX 300, čo lepšie ladí s ostatnými modelmi vybavenými týmto agregátom. Dáva výkon 175 kW a krútiaci moment 300 Nm. Spojený je so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. V ponuke je aj verzia s pohonom oboch náprav. Druhou možnosťou zostáva hybridná verzia 300h s atmosférickým 4-valcom s objemom 2,5 litra (114 kW), pracujúcim v Atkinsonovom cykle. Vo verzii s predným náhonom mu pomáha predný elektromotor (145 kW) a vo verzii s elektrickou štvorkolkou e-AWD aj druhý zadný elektromotor (50 kW). Celkový výkon sústavy je naladený v oboch prípadoch na 145 kW. Priemerná spotreba je 5,2, respektíve 5,3 litra benzínu.
O akustický komfort sa stará lepšia izolácia kabíny a o bohatší zvuk Active Sound Control, spolupracujúci s audiosústavou. Teda generovanie zvuku prostredníctvom reproduktorov. Hoci dynamika NX ostáva na pôvodnej úrovni, poskytne viac jazdnej suverenity a komfortu. Už základná verzia podvozku podstúpila úpravy vedúce k vyššej stabilite v zákrutách. O 22 % vzrástla napríklad tuhosť zadného stabilizátora. Novo naladené sú tlmiče aj pružiny. No najväčšou technologickou novinkou sú adaptívne magnetoreleogické tlmiče AVS (Adaptive Variable Suspension), ktoré ponúkajú až 650 stupňov nastavení pruženia a tlmenia.
Odvodené sú z kupé LC 500. Dostupné sú vo verziách Luxury a F Sport. Pre NX to znamená menšie náklony, vrátane tých pri brzdení či akcelerácii a bezkonkurenčný komfort na nekvalitnom povrchu. Lexus nezabudol ani na posilnenie bezpečnosti, o ktoré sa stará rozšírený balík asistenčných systémov Lexus Safety System+, obsahujúci adaptívny tempomat, monitoring jazdných prúdov, čítačku dopravných značiek, detekciu chodcov či automatické prepínanie diaľkových svetiel AHB. NX môže byť vybavené aj inteligentnými parkovacími senzormi či 360-stupňovým zobrazením okolia vozidla.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 640 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 845 |
Výška (mm) | 1 645 |
Rázvor náprav (mm) | 2 660 |
Veľkosť kufra (l) | 475 – 555 – 1 600 |
Objem nádrže (l) 56 |
Technické údaje
Verzia | NX 300 | NX 300h | NX 300 AWD | NX 300h AWD | |
---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 | 2 494 | 1 998 | 2 494 | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | |
Max. výkon (kW) | 175 | 114 | 175 | 114 | |
Krútiaci moment (Nm) | 350 | 210 | 350 | 210 | |
Výkon elektromotorov (kW) – | 145 | – | 105 + 50 | ||
Celkový výkon (kW) | 175 | 145 | 175 | 145 | |
Prevodovka | 6A | e-CVT | 6A | e-CVT | |
0 – 100 km/h (s) | 7,1 | 9,2 | 7,1 | 9,2 | |
Max. rýchlosť (km/h) | – | 180 | – | 180 | |
Spotreba na 100 km (l) | 8,2 | 5,2 | 8,6 | 5,3 |