Kým ľudia kupujú nové autá zároveň s rastom zamestnanosti a platov, adekvátne k tomu nepribúdajú nové diaľnice, parkovacie miesta a málo sa obnovujú lokálne cesty. Zaostáva aj rozvoj železničnej a autobusovej dopravy. Ľudia sa často rýchlejšie dopravia autom ako verejnou dopravou a do toho v posledných rokoch ešte klesli ceny jazdených aj nových osobných áut.
„Rekordné predaje nových áut môžu súvisieť aj s obnovovaním vozidlového parku v Európe. Fyzické osoby aj firmy sa môžu zbavovať menej ekologických áut v prospech nových technológií,“ povedal Ján Pribula, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu. Ide o emisné problémy starších automobilov, pričom mnohé mestá v západnej Európe uvažujú o zákaze vjazdu menej ekologických áut na svoje územie. „Očakávame, že trend bude pokračovať. Musíme však zabrániť, aby lacnejšie jazdené autá, ktoré sú menej ekologické, končili u nás na Slovensku,“ dodáva Pribula.
Ku koncu júna tohto roka bolo podľa štatistík rezortu vnútra na Slovensku evidovaných 3,15 milióna vozidiel, z toho 2,27 milióna osobných. Za posledných desať rokov na slovenských cestách pribudol celkovo až 1 milión áut.
Nové autá sa môžu kupovať viac aj preto, že náš vozový park patrí k starším. Podľa štatistiky z vlaňajška bol priemerný vek áut na Slovensku 13,4 roka, čo bola 16. priečka spomedzi sledovaných 25 štátov EÚ. V priemere mali v celej EÚ autá vek 10,7 roka.
V Európe hlásia rekordné predaje Renault, Volvo, Porsche a Hyundai. Podľa Združenia európskych výrobcov automobilov sa za prvých šesť mesiacov tohto roka v členských krajinách únie predalo 8,45 milióna nových áut. To predstavuje medziročný nárast o 2,9 percenta.
Trhoví lídri: Škoda, VW a Hyundai
Najviac sa na slovenskom trhu za prvý polrok tohto roka darilo značke Škoda. Od januára do konca júna sa zaregistrovalo 10 055 kusov nových škodoviek, čo predstavuje 19,38-percentný podiel na celom trhu.
Dvojkou na slovenskom trhu zostáva Volkswagen s trhovým podielom 9,02 percenta. Jeho predaje sa v porovnaní s minuloročným prvým polrokom znížili o 0,53 percenta na 4 678 registrovaných kusov. Rekordné obdobie má za sebou Hyundai, ktorý sa udomácnil na tretej priečke na Slovensku. So 4 087 registrovanými kusmi nových osobných áut dosiahol Hyundai na Slovensku trhový podiel 7,88 percenta. V porovnaní s minulým rokom sa jeho predaje zvýšili o 13,43 percenta. Najpredávanejším modelom bol hatchback i-30, za ním nasledoval model SUV Tucson. Darilo sa aj druhej kórejskej koncernovej značke Kia, ktorá skončila na štvrtom mieste s 3 835 registrovanými kusmi a medziročným nárastom 11 percent.
Španieli sa zotavili z krízy
V rámci Európskej únie predaje najviac stúpli v Španielsku, kde sa krajina už zotavila z krízy z minulých rokov. Nárast tam dosiahol 10,1 percenta. Najväčší trhový podiel v rámci únie dosiahol Volkswagen, ktorý ovláda 24,4 percenta trhu. Na druhom mieste je francúzsky koncern PSA, ktorý združuje značky Citroën, Peugeot a Opel. Na tretej priečke sa umiestnil Renault. Aj táto francúzska značka hlási rekordné globálne predaje. V prvom polroku predala 2,07 milióna automobilov. K rastu pomohol zvýšený dopyt z ruského a juhoamerického trhu.
Rekordy lámu aj prémioví výrobcovia luxusných automobilov. Volvo hlási rekordný polrok s predaným počtom vozidiel viac ako 317 600 kusov. V porovnaní s minulým rokom je to nárast o 14,4 percenta. Predaje tlačí nahor zvýšený dopyt z Číny a USA. Menej výrazný nárast švédska spoločnosť zaznamenala aj na európskom trhu.
Ďalším rekordérom je nemecké Porsche, ktoré je súčasťou koncernu Volkswagen. Počet globálne predaných 130 600 kusov automobilov predstavuje najlepší prvý polrok v histórií značky. Predaje automobilky rástli trojpercentným tempom aj napriek poklesu dopytu na čínskom trhu. Ten vykompenzoval zvýšený záujem o modely značky v Európe a v Amerike. Spotrebitelia v Číne odkladali nákupy až na obdobie druhého polroka, keďže od júla očakávali zníženie dovozných ciel na autá.
Záujem rastie aj o jazdené autá
V júni sa na Slovensku darilo aj predajom jazdených automobilov. Spoločnosť AAA AUTO eviduje len za jún rekordných 1 715 predaných automobilov. Firma zaznamenala v rovnakom mesiaci rekord celkového predaja na trhoch na Slovensku, v Maďarsku, v Poľsku a v Česku. V bazároch spoločnosti sa predalo 7 400 áut. Ide o najsilnejší mesiac za posledných 10 rokov. Najpredávanejším jazdeným autom na Slovensku je Škoda Octavia, ktorú nasleduje Škoda Fabia a Volkswagen Passat. Rovnaké poradie najpredávanejších modelov je aj v susednom Česku. V Maďarsku a v Poľsku je najpredávanejším autom Opel Astra.
Podľa spoločnosti AAA AUTO na Slovensku v rámci jazdených vozidiel stúpa záujem o vozidlá kategórie SUV o tretinu. Slováci v tomto polroku prejavili o štvrtinu väčší záujem o autá s automatickou prevodovkou ako počas rovnakého obdobia minulého roku. Spoločnosť AAA AUTO tvrdí, že o vozidlá kategórie SUV prejavujú čoraz väčší záujem aj seniori. V prvom polroku tohto roku bola najobľúbenejším SUV modelom medzi seniormi Kia Sportage.