Prvý sériový elektromobil Audi s jednoduchým názvom e-tron má premiéru naplánovanú už na tento rok. Predchádzali mu rovnomenné koncepty e-tron Quaatro a e-tron Sportback. Je známe, že toto ekologické SUV bude mať výkon 300 kW, na stovku zrýchli za šesť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h. Batérie s kapacitou 95 kWh majú umožniť dojazd až 500 km. To je naozaj trúfalé tvrdenie, ale Ingolstadt vie, čo hovorí. Nový e-tron bude totiž vybavený tým najdokonalejším systémom rekuperácie brzdnej energie. Práve vďaka tomu si trúfa prejsť na jedno nabitie takú obrovskú porciu kilometrov.
Aby automobilka deklarovala schopnosti ukladať brzdnú energiu späť do li-ion batérií, poslala prototypy e-tronu na legendárnu horu Pikes Peak, kde sa konajú tie najslávnejšie preteky do vrchu. Lenže na vec išla trochu inak. Štyri exempláre ju zdolali smerom nadol. Počas jazdy Audi sledovalo efektívnosť rekuperácie na trati dlhej 31 kilometrov. S výsledkami je spokojné, keďže počas klesania sa akumulátory nabili na úroveň, ktorá by im umožnila absolvovať po rovine približne rovnakú vzdialenosť. Je to zásluha rekuperačného systému s brzdným momentom 300 Nm a výkonom až 220 kW, čo je viac ako 70 % výkonu elektromotorov.
Jednoducho, Audi e-tron je schopné kombinovať až tri módy rekuperácie. Dokáže brzdiť len elektromotormi, len brzdami alebo kombináciou oboch systémov. Riadiaca jednotka rozhoduje o tom, ktorý z režimov je najvýhodnejší. Vodič však môže úroveň rekuperácie zvoliť aj sám, a to v troch úrovniach. Pri spomalení do 0,3 g bude e-tron brzdiť výlučne brzdným účinkom elektromotorov. Na takéto brzdenie pripadá asi 90 % všetkých bežných spomalení v premávke. To znamená, že väčšina brzdenia sa zužitkuje na regeneráciu batérií a zároveň sa predlži životnosť brzdového obloženia. Až pri prudšom brzdení vstupujú do hry kotúčové brzdy.
A nie sú celkom klasické. Po prvýkrát je totiž na ich ovládanie použitý elektrohydraulický systém. To znamená, že nie sú mechanicky spojené s pedálom brzdy. Elektronika potom určuje, nakoľko sa majú brzdy podieľať na celkovom brzdnom účinku. A pracujú pekelne rýchlo. Medzi začiatkom brzdenia a dosiahnutím maximálneho brzdného tlaku ubehne len 150 milisekúnd, čo podľa Audi znamená skrátenie brzdnej dráhy až o 20 % v porovnaní s klasickou brzdovou sústavou s hydraulickým posilňovačom.
Takéto brzdy spolu s rekuperáciou môžu predĺžiť dojazd elektrického Audi v reálnej premávke až o 30 %. Vodiča zároveň e-tron nabáda na ekonomické správanie za volantom pomocou asistenta hospodárnej jazdy. Grafickými symbolmi ho upozorní, aby dal dole nohu z plynu a využil rekuperačné brzdenie. So zapnutým asistentom rýchlosti to e-tron zvládne aj sám, pretože využíva nielen údaje o maximálnej povolenej rýchlosti či funkcie adaptívneho tempomatu, ale aj dáta navigácie s presným profilom trasy. Audi e-tron by sa malo svetu predstaviť na autosalóne v Paríži.