Necelý rok po štúdii Aicon prichádza Audi s ďalším ekologickým konceptom, ktorý ukazuje úžasný potenciál elektromobilov. Kombinuje totiž prvky superšportu či skôr hyperšportu s nulovými emisiami a auta, ktoré môžete používať každý deň. Dizajn si vzalo pod patronát kalifornské štylistické centrum automobilky v Malibu. A na vec išlo bez kompromisov. PB18 e-tron dáva svoje extrémne schopnosti najavo už samotnými proporciami. Na dĺžku má 4 530, na šírku 2 000 a na výšku len neuveriteľných 1 150 mm. Takže je o 10 centimetrov nižšie ako súčasný sériový superšport Audi R8. To všetko je postavené na kompaktnom rázvore 2 700 mm a 22-palcových diskoch kolies.
Predná 6-uholníková maska nenecháva nikoho na pochybách, že ide o Audi. Po stranách ju dopĺňajú obrovské sacie otvory a matricové LED svetlá s laserovými diaľkovými reflektormi. Predná kapota upravujúca prúdenie vzduchu je jasne inšpirovaná okruhovým špeciálom Audi R18 e-tron pre Le Mans. A keďže ide o koncept, karoséria vytvorená z hliníka viacvrstvových kompozitov si mohla dovoliť aj prvky aktívnej aerodynamiky. Napríklad zadný spojler, ktorý sa vysúva z masívneho zadného stĺpika alebo difúzor s nastaviteľnou výškou. Pri vyšších rýchlostiach sa posunie smerom k asfaltu a zvýši prítlak. Odpor vzduchu znižujú kamery nahrádzajúce klasické spätné zrkadlá.
Ani interiér sa príliš nelíši od okruhových špeciálov. Má síce dve sedadlá, ale kokpit vodiča tvorí modul integrujúci sedadlo, volant aj všetky ovládacie prvky, ktorý možno posúvať. Takže pri jazde na okruhu zaujme „pilot“ centrálnu polohu ako v monopostoch, či ikonickom McLarene F1. Potrebné údaje odčíta z virtuálneho prístrojového panelu tvoreného OLED displejom a z head-up displeja. Napriek nízkej polohe sedadla má vodič skvelý výhľad a to nielen vďaka veľkej presklenej ploche a rozdvojeného predného stĺpika, ale aj vďaka priezoru pod kapotou. Pikantériou je, že napriek nekompromisne športovej koncepcii ukrýva PB18 e-tron za sedadlami batožinový priestor s neuveriteľným objemom 470 litrov! Také Audi R8 ponúka len skromných sto.
Dôvodom je kompaktný elektrický pohon, ktorý zaberá oveľa menej miesta, ako spaľovací motor s prevodovkou. Pritom sa nemuselo PB18 vzdať okruhových ambícii ani ikonického quattra i keď v inom podaní, než na aké sme zvyknutí. Kalifornskú štúdiu poháňajú tri elektromotory – jeden vpredu a dva vzadu. K prednej náprave tak putuje 150 a k zadnej až 350 kW. Celkový výkon je teda 500 kilowattov a 830 Nm krútiaceho momentu. To nie je málo na auto, ktoré váži vďaka masívnemu nasadeniu uhlíkových vlákien len 1 550 kg. A to hovoríme o elektromobile, ktorý si so sebou vozí ťažké batérie. Výsledkom je šprint na stovku za dve sekundy, takmer ako špeciály LMP1.
Raritou sú aj samotné akumulátory. Audi sa priklonilo k technológii článkov „solid-state“ s pevným elektrolytom, ktoré sa zatiaľ do sériovej produkcie nedostali. Sú ľahšie a majú väčšiu energetickú hustotu. Kapacita 95 kWh má podľa normy WLTP stačiť na 500 km jazdy. Veľkú časť energie je pritom PB18 schopné šetriť vďaka účinnej rekuperácii pri brzdení. Samotné hydraulické brzdy sa dostávajú k slovu výlučne pri prudkej decelerácii. Vďaka napätiu 800 V má byť Audi PB18 pripravené na štart už po pätnástich minútach nabíjania. Využiť pritom môže aj indukčnú nabíjačku systému AWC (Audi Wireless Charging).
Jazdné vlastnosti ťažia z dokonalého rozloženia hmotnosti v pomere 50 : 50 a tiež z extrémne nízkeho ťažiska. Samotná konštrukcia podvozku s predným zavesením na dvojitých lichobežníkových ramenách a odpružením „push-rod“ s tlmičmi Magnetic ride je odvodená z pretekárskych prototypov LMP1. Na asfalte držia PB18 e-tron nízkoprofilové pneumatiky s profilom 275/35 R22 na prednej a 315/30 R22 zadnej náprave. Obrovské disky ukrývajú brzdové kotúče s priemerom 19 palcov. Stabilitu v zákrutách podporuje individuálne dávkovanie krútiaceho momentu pre každé zo zadných kolies a tiež riadenie bez mechanického prepojenia medzi volantom a kolesami.
A čo módne asistenčné systémy? Tak tie tu na rozdiel od vlaňajšej plne autonómnej štúdie Aicon, nenájdete. Toto je koncept pre radosť z jazdy so všetkým, čo k tomu patrí, vrátane okruhov. Pritom sa ale nevyhýba ani „civilnej službe“. Aj preto Audi charakterizuje PB18 ako „business jet“ na dlhé vzdialenosti. Hoci na palube nenájdete toľko komfortu ako v Aicone, stále sa v ňom nemusí jazdec cítiť ako v drsnom okruhovom špeciále. Pravdepodobnosť, že by sa kalifornská štúdia dostala do výroby je minimálna. Jej elektrická technológia, najmä akumulátory s pevným elektrolytom, však na linkách v blízkej budúcnosti určite uvidíme.