Kreisel: Rakúšania vyvinuli prevodovku pre elektrické autá. A poriadne silné

Rakúska spoločnosť Kreisel Electric sa v minulosti zviditeľnila prestavbami Škody Yeti, Mercedesu-Benz G či Hummeru H1 na elektrický pohon. Vždy s cieľom ukázať nové technológie. A teraz pridáva elektrické Porsche 910, na ktorom demonštruje nový dvojstupňový automat. V sérii by sa mohol objaviť už onedlho.

12.09.2018 12:00
debata
Dvojstupňová prevodovka od Kreisel Electric je... Foto: Kreisel Electric
Kreisel Electric - prevodovka Sala 2 pre elektromobily Dvojstupňová prevodovka od Kreisel Electric je navrhnutá tak, aby mohla pracovať s jedným alebo dvoma elektromotormi.

Elektromotory majú v porovnaní s klasickými spaľovacími agregátmi nepochybne množstvo výhod. Tou najväčšou je rotačný pohyb, ktorý s rastúcimi otáčkami nepredstavuje veľké straty, a schopnosť dodávať maximálny krútiaci moment prakticky od nulových otáčok. Preto v podstate nepotrebujú viacstupňové prevodovky. Vystačia si s jediným prevodom, ktorý redukuje otáčky, dosahujúce až do 20 000 za minútu, na otáčky potrebné na výstupe hnacích hriadeľov kolies. To však neznamená, že by viacstupňové prevodovky nemohli priniesť elektrickým autám výhody.

Pracujú na nich spoločnosti Bosch, ZF a najnovšie aj rakúska spoločnosť Kreisel Electric, ktorá sa v minulosti zviditeľnila prestavbami Škody Yeti, Mercedesu-Benz G či Hummeru H1 na čisto elektrický pohon. Svoju dvojstupňovú prevodovku určenú pre elektromobily „zabalila“ na výstave historických vozidiel v Essene do zvlášť lákavého kabáta – repliky ikonického okruhového Porsche 910 z roku 1966. Cieľom je odstrániť nízku účinnosť elektromotora v nízkych otáčkach a pokles krútiaceho momentu pri tých vysokých.

Systém je veľmi kompaktný, takže môže poháňať... Foto: Kreisel Electric
Kreisel Electric - prevodovka Sala 2 pre elektromobily Systém je veľmi kompaktný, takže môže poháňať predné aj zadné kolesá.

Prevodovka by teda mohla zaručiť, aby elektromotor pracoval v rozličných rýchlostiach vždy v pásme najvyššej účinnosti, ktorá sa mení od 60 do 90 %. To by malo, samozrejme, vplyv na dynamiku aj spotrebu energie a tým pádom aj na dojazd, ktorý je neuralgickým bodom elektrických áut. Kreisel Electric si prevodovku predstavuje ako modulárny systém. Má dva prevodové stupne a dva vstupy. Môže teda pracovať s jedným alebo dvoma elektromotormi. Navyše je možné v jednom vozidle použiť až dve prevodovky, jednu na prednej a jednu na zadnej náprave. Maximálny počet elektromotorov sa tak zvyšuje až na štyri.

Kreisel Electric tvrdí, že prevodovka bude schopná prenášať výkon 600 kW a krútiaci moment až 900 Nm. To ju môže kvalifikovať aj pre potreby úžitkových vozidiel. V prípade vystaveného prototypu Kreisel Evex 910e, ktorý sa ukázal v Essene, to bolo zatiaľ 360 kW a 770 Nm. Vďaka elektromechanickej synchronizácii má preraďovanie trvať len 0,25 sekundy, čo znamená minimálne prerušenie dodávky krútiaceho momentu. O čo najnižšie straty sa zas stará elektrické olejové čerpadlo s integrovanou olejovou nádržou. Je predpoklad, že viacstupňové prevodovky sa objavia už v druhej generácii elektromobilov.
Kreisel Electric - prevodovka Sala 2 pre...
Kreisel Electric - prevodovka Sala 2 pre...
+6Kreisel Electric - prevodovka Sala 2 pre...

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prevodovka #Kreisel Electric
Články podľa značiek