Emisná kríza ‘úraduje‘. V predajniach chýbajú autá

Záujemcovia o kúpu konkrétneho nového auta môžu obísť naprázdno. V predajniach chýbajú automobily. Mnohí výrobcovia nemajú dostupné vybrané motorizácie pre jednotlivé modely. Môžu za to najväčšie legislatívne zmeny za posledné desiatky rokov, ktoré začali platiť od septembra tohto roka. Automobilky so širokým portfóliom nestihli na nové pravidlá pripraviť celú svoju flotilu.

13.09.2018 06:00
debata (32)
Najväčší problém s homologizáciou majú... Foto: SHUTTERSTOCK
VW autosalon Najväčší problém s homologizáciou majú automobilky, ktoré majú veľký počet modelov.

V slovenských predajniach nemeckej značky Volkswagen (VW) napríklad aktuálne nie je možné objednať si model Golf s 1,5-litrovým benzínovým motorom TSI alebo dvojlitrovým turbodieslom TDI. Vozidlá by malo byť možné znovu objednať v októbri, respektíve v novembri 2018.

"Nasledujúce mesiace budú pre nás veľkou skúškou,“ povedal Thomas Zahn, šéf nemeckého predaja značky Volkswagen. Problémy majú aj ďalšie značky. Renault z ponuky dočasne vyradil SUV model Koleos. Škoda Octavia v cenníkoch ešte v pondelok nefigurovala s 2,0-litrovým naftovým motorom TDI. Automobilka ju do cenníka pridala v utorok.

"Všetky motorizácie sú po homologizovaní opätovne nasadzované do konfigurátora vozidiel. Gro objemových motorizácií je pre našich zákazníkov už dostupných. Napríklad pri modeli Škoda Rapid sú k dispozícii kompletne všetky motorizácie. Zvyšné varianty budú postupne dopĺňané v priebehu najbližších týždňov, takže štandardné čakacie doby sa pri nich o pár týždňov predĺžili,“ povedala Lenka Kalafut Lendacká, PR manažérka spoločnosti Škoda Auto Slovensko.

Reálna jazda vystriedala testy v laboratóriu

Hlavným dôvodom dočasnej nedostupnosti sú tri veľké zmeny. Od septembra tohto roku platí nový testovací cyklus WLTP (World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure), ktorý nahradil NEDC (New European Driving Cycle) s koreňmi v 70. rokoch minulého storočia. Hlavným rozdielom oboch testovacích cyklov je metodika jazdy. WLTP už výrobcom nedáva možnosť dosahovať v realite nedosiahnuteľné údaje, ktoré umožňoval cyklus NEDC. WLTP vyžaduje dynamickejšiu jazdu a vyššie rýchlosti.

Okrem toho automobilky musia počítať aj s novým testom v reálnych podmienkach, tzv. RDE (Real Driving Emissions). Jednotliví výrobcovia musia okrem testov v laboratóriu absolvovať aj reálne jazdy. V týchto testoch vstupuje do výsledkov mnoho premenných, keďže výsledok dokáže výrazne ovplyvniť počasie alebo intenzita dopravy. Spolu s testami sa mení aj emisná norma Euro 6b na Euro 6c, resp. Euro 6d-Temp. Automobilky so širokým portfóliom tak spustili homologizáciu najžiadanejších modelov. Menej žiadané kombinácie motorov a prevodoviek prídu na rad neskôr.

"Nové testy trvajú dvakrát až trikrát toľko ako tie predchádzajúce. Homologizovať oddelene je pritom nutné všetky motorizácie, karosárske verzie a dokonca aj limitované edície,“ povedal Zahn. O novom testovacom cykle sa v Európe navyše rozpráva už približne desať rokov. Ide však o celosvetový testovací cyklus, ktorého zavedenie bolo sprevádzané mnohými prekážkami. Začiatok jeho platnosti sa tak neustále odsúval.

Predajcovia sa predzásobili

Prelom nastal v roku 2015, keď sa prevalil škandál koncernu VW. Výrobca do naftových automobilov montoval sporný softvér, ktorý upravoval správanie pohonnej jednotky počas emisných testov. V reálnej premávke pohonné jednotky prekračovali povolené limity až štyridsaťnásobne.

Nové pravidlá, ktoré nemajú vyriešené všetky detaily, boli prijaté rýchlejšie. Niektorí výrobcovia stále dúfali, že ich platnosť bude posunutá. Stále však platí prechodné obdobie na dopredaj vozidiel homologizovaných podľa pravidiel platných pred septembrom tohto roka. Podľa Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) však registrácie nových automobilov v júli tohto roku stúpli medziročne o 8,65 percenta. Zdá sa, že jednotliví predajcovia sa snažili predzásobiť modelmi a aktuálne využívajú dopredaj.

Nie je vylúčené, že nepredané skladové zásoby môžu byť prihlásené a následne napriek nulovému stavu počítadla prejazdených kilometrov nebudú predávané ako nové, ale ako jazdené s nižšou cenou. Predzásobenie modelmi mohla komplikovať vyťaženosť výrobných kapacít, ktorou trpia niektorí výrobcovia. "V Seate máme k dispozícii aktuálne dostatok skladových vozidiel a tiež do výroby sa už dajú objednať všetky modely,“ informuje Peter Kincel, PR manažér slovenského zastúpenia značky Seat.

WLTP prináša problémy najmä v podobe potreby testovania všetkých verzií konkrétneho modelu vrátane jednotlivých výbav. Kombinácia konkrétneho motora a prevodovky prechádza testami tri až štyri týždne. Do úvahy je potrebné brať jednotlivé hmotnosti výbav a rozmery kolies. Len samotná značka VW má takýchto kombinácií približne 260.

Automobilky na Slovensku problém nemajú

Slovenských fabrík sa problémy s homologizáciou jednotlivých modelov nedotknú. "Spoločnosť Volkswagen Slovakia vyrába automobily podľa produkčného plánu dohodnutého s jednotlivými značkami. Modely vyrábané v bratislavskom výrobnom závode spoločnosti Volkswagen Slovakia spĺňajú normy WLTP. Napríklad Volkswagen up! GTI vyrábaný v Bratislave bol dokonca prvým modelom celého koncernu Volkswagen, ktorý prešiel povoľovacím procesom WLTP. Vo výrobe si zavedenie nových procesov vyžiadalo niekoľko menších úprav spojených napríklad s nasadením presnejších váh na montáži. Tie si však nevyžiadali zásadnejšie investície, nakoľko boli vykonané v rámci pravidelnej údržby a obmeny zariadení,“ informuje hovorca bratislavského VW Michal Ambrovič.

Problémy nemá ani trnavská fabrika PSA, kde sa vyrába napríklad model Citroën C3. Ten za menej ako dva roky dosiahol 400-tisíc predaných kusov. Aktuálne je v ponuke so všetkými pohonnými jednotkami.

Bez problémov prebehli zmeny aj v žilinskej Kii. "Automobily, ktoré vyrábame v našom závode a ktoré už sú v predaji, spĺňajú všetky potrebné predpoklady už podľa WLTP na predaj v Európe,“ informoval Dušan Dvořák, vedúci oddelenia komunikácie.

Homologizáciu zvládla aj sesterská značka Hyundai, ktorá má fabriku v českých Nošoviciach. "Čakacie lehoty na automobily Hyundai sa v súvislosti s WLTP nijako nepredĺžili a sú v súlade s dlhodobým štandardom. Napríklad modely rodiny i30 alebo Tucson – ak nie sú v klientom želanej konfigurácii na sklade – sú dodávané v štandardnej lehote 8 až 10 týždňov,“ uviedol Marek Kopča, PR manažér slovenského zastúpenia značky Hyundai.

Kia, Hyundai, PSA alebo Mazda okrem nižšieho počtu kombinácií motorov, prevodoviek a výbav pravdepodobne začali s homologizáciami podľa nových pravidiel skôr. Nedostupnosť niektorých modelov môže spôsobiť krátkodobý pokles registrácií nových automobilov. Počet registrácií by sa mal vrátiť na pôvodnú úroveň po tom, čo do predaja vstúpia všetky motorizácie a kombinácie jednotlivých modelov.

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #predaje áut #WLTP #emisie áut
Články podľa značiek