Aston Martin Rapide E: Elektrický sedan odhaľuje tajomstvá. Dojazdom neohúri

Na premiéru prvého sériového elektrického Aston Martinu si počkáme až do konca budúceho roka. Už dnes však vieme viac.

19.09.2018 12:00
debata
Elektrickú verziu Rapide predstavil Aston... Foto: Aston Martin
Aston Martin RapidE Concept - 2015 Elektrickú verziu Rapide predstavil Aston Martin už v roku 2015. Teraz však ide do tuhého. Na budúci rok by sa mal stať realitou.

Elektrifikácia neminie ani výrobcov superšportov. Na svet príde čoskoro Porsche Taycan a chystá sa aj novinka z Veľkej Británie. Aston Martin totiž stavia konkurenta. Ten sa pustí do súboja aj s Teslou S. Pred kupé dostal preto prednosť 4-dverový model, ktorý osvieži názov Rapide, tentoraz však s prívlastkom E, jasne deklarujúcim jeho ekologické DNA. S čímsi ako s benzínovým 12-valcom nerátajte. Novinka sa síce chystá až na koniec roka 2019, ale Aston Martin uvoľňuje prvé informácie už dnes.

Elektrický Rapide E bude mať zvláštnu... Foto: Aston Martin
Aston Martin Rapide E - 2018 Elektrický Rapide E bude mať zvláštnu architektúru. Dvojica elektromotorov bude poháňať výlučne zadné kolesá. Batérie zas budú umiestnené pod prednou kapotou.

Vďaka nim vieme, že Rapide E budú poháňať dva elektromotory umiestnené len pri zadných kolesách so spoločným výkonom 449 kW a s krútiacim momentom 950 Nm. Na stovku má vďaka tomu zrýchľovať pod štyri sekundy a dosiahnuť maximálku 250 km/h. Poznáme aj kapacitu batérií. Tou však Rapide E veru neohúri. Uskladnia totiž len 65 kWh elektrickej energie. Tesla má pritom batérie s kapacitou až 100 kWh a pripravované Porsche Taycan bude v tomto smere pravdepodobne tiež veľkorysejšie.

Akumulátory s kapacitou 65 kWh by mali stačiť... Foto: Aston Martin
Aston Martin RapidE Concept - 2015 Akumulátory s kapacitou 65 kWh by mali stačiť na približne 300 km jazdy.

Zaujímavé je, že akumulátory neumiestni Aston Martin do podlahy, ale pod prednú kapotu. Deklarovaný dojazd je 298 km. To nie je veľa i keď do úvahy vezmeme, že tento údaj už vychádza z prísnejšej procedúry merania spotreby WLTP. Elektrický okruh s napätím 800 V umožní extrémne rýchle nabíjanie. Automobilka nezabudla pripomenúť, že Rapide E bude mať lepšiu aerodynamiku ako bežný Rapide a tiež špeciálne vyladený podvozok. Používať bude pneumatiky s nízkym valivým odporom od Pirelli a vnútornou penou redukujúcou hluk.

Aston Martin je však opatrný. Plánuje totiž vyrobiť len 155-kusovú sériu, vďaka ktorej bude zhromažďovať poznatky pre ďalší vývoj. Ten prebieha v spolupráci so spoločnosťou Williams, ktorá je napríklad dodávateľom akumulátorov do monopostov formuly E. O produkciu sa postará nový závod v St. Athan vo Walese, ktorý sa stane centrom elektrických vozidiel. Kľúče by si mali prví majitelia prevziať vo štvrtom štvrťroku 2019. Uvidíme, či bude novinka dizajnom podobná konceptu RapidE z roku 2015, ktorý vychádzal zo sériového modelu, alebo pôjde vlastnou cestou.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Aston Martin #Aston Martin RapidE
Články podľa značiek