Boj o naftové motory vzdalo aj Porsche

, 24.09.2018 17:49

Odporcovia naftových áut majú dôvod na radosť. Nemecká automobilka Porsche ukončí výrobu vozidiel s naftovými motormi. Výrobca sa chce sústrediť na rozvoj hybridného a elektrického pohonu. Rozhodnutie prichádza v čase, keď je verejná mienka naklonená proti naftovým pohonným jednotkám. Do portfólia ich automobilka pridala len pred desiatimi rokmi.

Porsche bude vyrábať už len benzínové a...
Porsche bude vyrábať už len benzínové a hybridné modely. V budúcnosti do ponuky pribudnú elektrické verzie. Autor: Porsche

"Porsche nechce démonizovať naftové motory. Sú a ostanú dôležitým druhom pohonu. Ako výrobca športových automobilov, pre ktorého mal diesel vždy druhoradú úlohu, sme dospeli k záveru, že naša budúcnosť bude bez nafty. Zároveň budeme ďalej poskytovať profesionálne služby pre našich zákazníkov, ktorý naftový model už majú,“ povedal Oliver Blume, generálny riaditeľ Porsche.

Naftové motory mali v minulom roku len 12-percentný podiel v rámci celosvetových predajov značky. Väčšina zákazníkov športového prémiového výrobcu siaha po výkonných benzínových motoroch. Až 63 percent predaných modelov Panamera je v Európe vybavených hybridným pohonom. V USA napríklad automobilka neponúka ani jeden naftový model od novembra 2015. Práve v septembri daného roku sa prevalil škandál koncernu Volkswagen (VW) s emisiami naftových motorov.

Porsche chce, aby do roku 2025 bolo každé jeho druhé nové vozidlo elektrifikované. Pohon má zabezpečovať hybridný pohon, ktorý kombinuje elektrický a spaľovací motor, prípadne výhradne elektrický pohon. V roku 2019 má na trh prísť prvé elektrické Porsche s názvom Taycan s výkonom až 600 koní. Ešte ambicióznejší plán má švédske Volvo, ktoré chce od roku 2019 predávať len elektrifikované modely.

Nemecký výrobca športových automobilov ukončuje výrobu naftových motorov kvôli stále nákladnejšiemu plneniu emisných noriem. V septembri tohto roku vstúpila do platnosti prísnejšia emisná norma Euro 6c. Rovnako do platnosti vstúpila aj nová metodika emisných testov s označením WLTP, ku ktorej sa pridávajú aj testy v reálnej premávke. Malý podiel predaja naftových modelov výrobcu legendárneho športového auta Porsche 911 prinútil vzdať boj o naftové motory.

Na Slovensku prebieha výroba tretej generácie modelu Porsche Cayenne. V minulosti v závode pri Bratislave prebiehala len časť výroby. Materský koncern VW však k Bratislave presunul celú výrobu. Rozhodnutie vedenia automobilky Porsche pravdepodobne nebude mať výrazný dopad na slovenský závod koncernu VW, nachádzajúci sa neďaleko Bratislavy. "Spoločnosť Volkswagen Slovakia vyrába vozidlá na základe plánu výroby dohodnutého s jednotlivými značkami,“ reagoval hovorca bratislavského VW Michal Ambrovič.

Tretia generácia luxusného SUV Cayenne v ponuke nemá a nemala naftové pohonné jednotky. Pohon na Slovensku vyrábaného SUV od Porsche zabezpečujú benzínové šesťvalce a osemvalce. V ponuke je aj hybridná verzia, ktorá kombinuje benzínový šesťvalec spolu s elektromotorom.

Rozhodnutie upustiť od výroby naftových modelov ostáva nateraz pravdepodobne ojedinelé. K rozhodnutiu značky Porsche sa pravdepodobne nepridajú ani ďalšie značky koncernu aj napriek tomu, že predaje týchto pohonných jednotiek sa znižujú. Naftové motory ostávajú a majú stále výhody, ktoré benzínové motory nedokážu nahradiť. "Verím, že naftové motory predstavujú jeden z najekonomic­kejších pohonov na svete. Preto všetky nákladné autá a autobusy jazdia s naftovými motormi. Rovnako sú veľmi dobré aj pre osobné autá, pretože dosahujú skvelý výkon a krútiaci moment spolu s veľmi dobrou spotrebou paliva. A aj napriek škandálom musíme povedať, že tieto motory majú veľmi dobré emisie,“ povedal počas minuloročného rozhovoru pre denník Pravda Johannes Reifenrath, šéf produktovej stratégie, plánovania, stratégie pohonov a marketingu osobných vozidiel značky Mercedes-Benz.

Automobilky sa v uplynulých mesiacoch museli pripraviť na legislatívne zmeny v oblasti emisií a nový spôsob ich testovania. WLTP si vyžaduje samostatné testy modelov s rôznou kombináciou motorov, prevodoviek a výbavy, keďže sa mení ich hmotnosť. Tieto testy trvajú niekoľko týždňov. Automobilky, ktoré s homologizáciou začali neskôr, prípadne majú široké portfólio modelov, majú niektoré modely dočasne nedostupné. Nedostupné verzie niektorých modelov má napríklad značka VW. Vybrané verzie bude možné opätovne objednať až v októbri alebo novembri tohto roku.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Porsche #naftové motory #emisie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk