Peugeot e-Legend: Spomienka na kupé 504 je nádherná a autonómna

27.09.2018 06:00

Z konceptu kupé pre parížsky autosalón sála duch šesťdesiatych rokov. Napriek tomu je nabitý technológiami budúcnosti – elektrickým pohonom a autonómnym riadením. Dúfajme, že neostane len pri štúdii.

Koncept e-Legend nezaprie inšpiráciu v...
Koncept e-Legend nezaprie inšpiráciu v legendárnom Peugeote 504 z konca šesťdesiatych rokov. Má klasické proporcie s trojpriestorovou architektúrou a ostro tvarovanú kabínu s extrémne štíhlymi stĺpikmi. Tie predné sú preto zdvojené a sčasti utajené. Autor: Peugeot

Peugeot sa na parížsky autosalón pripravil vo veľkom štýle. Nechystá síce zásadné sériové novinky, tie predstavil už na jar, no „zahviezdi“ nádherným konceptom e-Legend. Inšpirácia je zvláštna. Ako model mu totiž stálo slávne kupé 504, vyrábané v rokoch 1968 až 1983, jeden z najkrajších Peugeotov histórie. Francúzsky lev teda stavil na triedu, ktorá je v čase boomu SUV a crossoverov tak trochu „out“. Aj preto je osud štúdie nejasný. Nič to, emócie napĺňa vrchovato a navyše prezentuje technológie, ktoré do série až tak ďaleko nemajú. Ako inak, e-Legend je elektromobilom s autonómnym riadením.

Prekrásny koncept má dĺžkou 4 650, šírkou 1 930 a výškou 1 370 mm pomerne blízko k sériovej päťstoosmičke. Odkaz historickej ikony demonštruje klasickou trojpriestorovou koncepciou a hranatou kabínou s extrémne štíhlymi stĺpikmi, ktorá je posadená na širokom a nízkom pontóne. Riešenie prednej masky evokuje dizajn šesťdesiatych rokov a lesklá lišta dokonca chrómový nárazník. Grafika LED svetiel však už rešpektuje súčasný „pazúrovitý“ trend, a to tak vpredu, ako aj vzadu. Výfuky tu už nenájdete. Načo aj? Sila je zakódovaná priamo v proporciách, vo veľkých diskoch kolies a v bohato modelovaných prahoch.

Koncept má pomerne kompaktný formát. Dĺžkou 4...
Koncept má pomerne kompaktný formát. Dĺžkou 4 650 mm je asi o 10 centimetrov kratší ako nový Peugeot 508. Autor: Peugeot

Aj kabína vytvára atmosféru dávno odviatej minulosti. Modré čalúnenie sedadiel so širokými opierkami hláv akoby v Paríži vymontovali z ikonickej päťstoštvorky. Lenže pohľad na palubnú dosku dokazuje, že e-Legend je pohľadom do budúcnosti. Štúdia je osadená celkovo šestnástimi displejmi, ktoré dokážu okrem zobrazenia údajov imitovať rôzne povrchy. Typický i-Cockpit sa tu predstavuje vo verzii pripravenej pre autonómne riadenie. Malý volant sa preto v režime automatizovanej jazdy dokáže skryť pod „palubovku“, čím vytvorí viac priestoru na relax a v plnej kráse odhalí gigantickú 49-palcovú zaoblenú obrazovku.

Zadnej časti chýbajú výfuky. Načo aj? Štúdiu...
Zadnej časti chýbajú výfuky. Načo aj? Štúdiu poháňa dvojica elektromotorov s výkonom 340 kW a krútiacim momentom 800 Nm. Takže na stovku šprintuje pod štyri sekundy. . Autor: Peugeot

Koncept ponúka hneď dva autonómne režimy. V móde Soft sa údaje na obmedzia na minimum, kým v móde Sharp, zameranom na maximálnu konektivitu, môže posádka využívať výhody digitálnych aktivít, napríklad pripojenia na sociálne siete. V oboch autonómnych režimoch sa predné sedadlá mierne sklopia a posunú dozadu. Zároveň sa vysunú lakťové opierky, otvorí veľký úložný priestor a tiež indukčná nabíjačka pre smartfóny. Hlavné ovládacie prvky sú prístupné cez stredovú konzolu integrovanú do sedadla vodiča. A potom sú tu dva manuálne režimy. Mód Legend zobrazí na palubnej doske drevené obklady a prístrojový panel s troma tubusmi, podobný tomu v kupé 504.

Kabína obsahuje 16 obrazoviek. Tá najväčšia má...
Kabína obsahuje 16 obrazoviek. Tá najväčšia má 49 palcov a spolu s displejmi na dverách s uhlopriečkou 29 palcov poskytuje nielen potrebné údaje, ale dokonca imituje drevené alebo bronzové obloženie. Autor: Peugeot

Mód Boost zas podporí športovú atmosféru. A nejde rozhodne o hru. Peugeot e-Legend je poriadna šelma. Poháňa ho dvojica elektromotorov s celkovým výkonom 340 kW a krútiacim momentom 800 Nm. To znamená raketový šprint na stovku pod štyri sekundy. Aj vďaka pohonu oboch náprav, ktoré dokážu túto nádielku preniesť na asfalt. Maximálna rýchlosť je o čosi skromnejšia, no 220 km/h v dnešných časoch určite stačí. Problémom by nemal byť ani dojazd. Peugeot nešetril, koncept vybavil akumulátormi s kapacitou až 100 kWh. Na jedno nabitie by tak e-Legend mal zvládnuť podľa prísnejšej normy WLTP 600 km. Na rýchlonabíjačke sa pritom dokážu batérie dobiť na 80 % kapacity za 25 minút. To je asi na 'dalších 500 km.

V autonómnom režime sa volant i-Cockpitu skryje...
V autonómnom režime sa volant i-Cockpitu skryje pod palubnú dosku a sedadlá sa zas posunú viac vzad, čím sa vytvorí väčší priestor na relax. Autor: Peugeot

K ďalším vychytávkam patrí audiosystém Focal s úplne novými funkciami. V režime Mapping dokáže posielať napríklad hlasové inštrukcie navigácie len k vodičovi a v režime Zoning zas šíriť zvukový obsah v takzvaných bublinách individuálne pre každého cestujúceho. Takže každý člen posádky môže počúvať inú hudbu alebo sa venovať iným aktivitám. V spolupráci so spoločnosťou Soundhound zas Peugeot vybavil e-Legend umelou inteligenciou, konkrétne pokročilým hlasovým ovládaním. Jednoduchými vetami tak môže vodič voliť jazdný režim, vyvolať playlist obľúbených skladieb alebo otvoriť či zatvoriť elektricky ovládané dvere.

Pikantné je, že e-Legend komunikuje syntetickým hlasom Gillesa Vidala, šéfdizajnéra Peugeotu, a to v sedemnástich jazykoch. Sériová verzia tohto ovládania by mala byť k dispozícii do dvoch rokov. Samotná budúcnosť štúdie e-Legend je však nejasná. Prísť na trh s elektrickým kupé nie je asi dobrý nápad. V každom prípade už Peugeot pracuje na novej generácii elektromobilov, postavených na platforme e-CMP, pripravenej aj pre alternatívne pohony. Prvým z nich by mal byť elektrický Peugeot 208 plánovaný na budúci rok. Celkovo chce PSA priviesť na svet do roku 2025 až 40 elektrifiko­vaných modelov vrátane tých od Peugeotu.

Peugeot
		e-Legend Concept -
		2018
Peugeot
		e-Legend Concept -
		2018
+30Peugeot e-Legend Concept
		-
		2018

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk