Mazda išla v oblasti motorov vždy vlastnou cestou. Ako jedna z mála automobiliek nepodľahla trendu downsizingu ani turbomóde. Verí solídnemu objemu a atmosférickému plneniu. Až na americkú Mazdu 6 a crosssover CX-9, kde ponúka preplňovaný 4-valec 2,5 Skyactiv Turbo. A dokonca v časoch, keď mnohí výrobcovia zanevreli na naftové motory, prichádza s novým dieslom 1,8 Skyctiv-D. Premiéru má v modernizovanom crossoveri Mazda CX-3. Postupne nahradí menší agregát 1,5 Skyactiv-D. Práve z neho je novinka odvodená, a to zväčšením objemu na 1 759 ccm pomocou zväčšenia zdvihu z 82,6 na 89 mm a vŕtania zo 76 na 79 mm.
Raritou je fakt, že s novou emisnou normou Euro 6d si tento diesel poradí aj bez systému selektívnej katalytickej redukcie SCR, teda bez vstrekovania prísady AdBlue. Ako to Mazda dosiahla? Na vznik emisií oxidov dusíka NOx má vplav teplota spaľovania. Čím je vyššia, tým vyššia je ich produkcia. Mazda preto zachovala nízky kompresný pomer 14,8 : 1, čo je jedna z najnižších hodnôt medzi naftovými motormi, a tiež zdvojenú recirkuláciu spalín. Jeden vysokotlakový ventil EGR je umiestnený ešte pred turbodúchadlom a druhý, nízkotlakový, až za samotným emisným systémom.
Výhodou nízkotlakovej recirkulácie studenších výfukových plynov je, že môže byť použitá v širokom spektre, čo znamená účinnejšie odbúravanie NOx aj v čase, keď vysokotlakový okruh nepracuje. Ďalšiu redukciu oxidov dusíka zabezpečuje zásobníkový katalyzátor NSC (NOx Storage Catalyst), oxydačný katalyzátor a odbúranie pevných častí zas časticový filter. Vďaka týmto opatreniam nebudú musieť zákazníci čerpať prísadu AdBlue. Ťažiť budú aj z kultivovaného chodu, ktorý je výsledkom nízkej kompresie a tiež riadeného procesu spaľovania Rapid Multi-stage Combustion pomocou vstrekovania common-rail s desaťotvorovými piezoelektrickými vstrekovačmi.
Tie vedia rozdeliť dávku na šesť menších, čím dochádza k pozvoľnému nárastu expanzných tlakov, a teda aj k redukcii vibrácií a hluku. O harmonický chod sa stará tiež špeciálny tvar dna piestov, ktoré zabezpečujú, že spaľovanie prebieha ďalej od stien valca. Nový motor poskytuje výkon 85 kW pri 4 000 otáčkach za minútu a krútiaci moment 270 Nm, ktorý dáva v rozmedzí od 1 600 do 2 600 otáčok. Výkon tak v porovnaní so starším motorom narastie o osem kilowattov. Výhodou by mala byť aj nižšia spotreba paliva. Tú sa však dozvieme až pri uvedení inovovanej Mazdy CX-3, ktorá bola predstavená zatiaľ len v americkej špecifikácii na aprílovom autosalóne v New Yorku.