Škoda je extrémne úspešnou značkou, až tak, že občas vie potrápiť materský Volkswagen. Možno aj preto koncern nikdy nepristúpil na to, aby Škoda vyrábala priameho konkurenta pre Golf. Octavia si tak musela vystačiť s karosériou liftback alebo kombi. Klasickým hatchbackom nižšej strednej triedy nikdy nebola. Do reality sa nepretavil ani koncept Vision D z roku 2011. A Rapid Spaceback zas útočil v nižšej cenovej hladine. Preto používal staršiu platformu aj komponenty. Lenže to sa zakrátko zmení.
Na svet sa chystá nástupca Rapidu, ktorý už nechce hrať druhé husle. Postavia ho na aktuálnej platforme MQB, presne ako Golf. Ako ukazuje parížsky koncept Vision RS, ktorý je jeho predskokanom, hanbiť sa nebude musieť ani za svoj dizajn. Práve naopak. Škoda sa mení z pôvodne rodinnej značky na značku akcentujúcu emócie. Takže neprekvapí, že Vision RS zabalila rovno do kabáta hothatchu. Názvom odkazuje priamo na slávne modely 180 RS a 200 RS z roku 1974. Pochopiteľne, sériový model „uberie plyn“, lenže základné črty mu určite ostanú. A stoja za to.
Máme tu sebavedomú prednú masku, veľké logo Škody na plochej kapote, ktorá, podobne ako pri Superbe, siaha hlboko do blatníkov a podporuje typickú „Tornado Line“. Nechýbajú ani ostro rezané trojuholníkové reflektory so štyrmi „drahokamami“ či výrazné denné diódy. Z profilu zaujmú bohato modelované prahy, až 20-palcové disky kolies, úzke spätné zrkadlá či zapustené kľučky dverí. Aj úzke zadné svetlá využívajú motív krištáľov. Okno piatych dverí siaha až po ich spodnú líniu.
Koncept si tiež mohol dovoliť množstvo karbónových komponentov, ktoré nájdeme najmä na nárazníkoch, ale tiež na strešnom spojleri a na kolesách. Sebavedomé sú aj rozmery. Vision RS má na dĺžku 4 356, na šírku 1 810 a na výšku 1 431 mm. To znamená, že je dokonca o 98 mm dlhší a o 20 mm širší ako Golf. Podobne je to s rázvorom náprav 2 631 mm, ktorým poráža nemeckú ikonu o tri centimetre. Interiér akcentuje športový imidž. Jednoduchá palubná doska je vybavená dvojicou displejov. Jedným v úlohe prístrojového panelu a druhým vo funkcii multimediálneho rozhrania Škoda Connect.
Volant akoby vypadol z oka špeciálom z rely. Podobne je to s nízkou stredovou konzolou či štvoricou monokokových sedadiel. Všetko to zdobí karbón, umelá koža či kryštalické prvky, také typické pre koncepty mladoboleslavskej značky. Škoda zdôrazňuje, že všetky použité materiály majú neživočíšny pôvod. Nazýva ich „vegánskymi“. Nechýbajú ani prvky Simply Clever, napríklad indukčná nabíjačka pod výsuvným centrálnym displejom. A potom je tu obrovský kufor s objemom 430 litrov, čo je opäť výrazne viac, než dokáže ponúknuť nemecký konkurent.
Napriek výrazne športovému imidžu ukrýva Vision RS ekologický pohon. Ide o plug-in hybrid schopný prejsť v čisto elektrickom režime až 70 km. Kombinuje benzínový 4-valec 1,5 TSi Evo (110 kW) s elektromotorom s výkonom 75 kW a 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Akumulátory s kapacitou 13 kWh, s využiteľnou kapacitou 9,9 kWh, je možné nabiť z domácej nabíjačky za 2,5 hodiny. Vision RS so systémovým výkonom až 180 kW, identickým s Octaviou RS 245, je potom poriadne živým autom. Stovku zvláda za 7,1 sekundy a dosiahne maximálku 210 km/h.
Nie sú to síce dych berúce parametre, ale podstatné je, že za svoje služby si tento plug-in hybrid pýta na 100 km len 1,4 litra benzínu na 100 km. Pochopiteľne na tých prvých. To zodpovedá emisiám 33 g CO2 na kilometer. Realita bude ale asi skromnejšia. Vodič vyberá jeden z troch jazdných režimov – čisto elektrický EV, bežný hybridný Normal, a režim Sport, kde elektrická časť sústavy podporuje najmä dynamiku. To všetko by sme zakrátko mohli vidieť v sériových Škodách. I keď prvým plug-in hybridom z Mladej Boleslavi nebude nástupca Rapidu, ale Superb. Sériový model tak odštartuje s motormi 1,0 TSI, 1,5 TSI a pravdepodobne dieselom 2,0 TDI, ktorý má nahradiť dosluhujúci 1,6 TDI.
Na trhu by sa mal objaviť už budúci rok. Premiéru možno očakávať na jeseň v Ženeve. Názov však ostáva stále tajomstvom. Rozhodne to nebude Rapid ani Spaceback. V automobilke sa pohrávajú s názvami Popular, Felicia alebo Favorit. V každom prípade sa novinka zaradí v hierarchii značky medzi Fabiu a Octaviu. Bude mať na to dosť priestoru, pretože štvrtá generácia boleslavského bestselleru medzigeneračne podrastie. V súvislosti s novou platformou MQB a vyššou kvalitou však môžeme očakávať aj rast cien. V českých médiách to typujú na približne 380 000 korún, čo je približne 14 700 eur.
Porovnanie rozmerov
Model | Škoda Vision RS | VW Golf | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 356 | 4 258 | +98 |
Šírka (mm) | 1 810 | 1 799 | +21 |
Výška (mm) | 1 431 | 1 492 | –71 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 | 2 620 | + 30 |
Veľkosť kufra (l) | 440 | 380 | + 60 |
Technické údaje
Motor | 1,5 TSI + elektromotor |
---|---|
Výkon (kW) | 110 + 75 |
Systémový výkon (kW) | 180 |
Kapacita batérií (kWh) | 13,0 |
Prevodovka | 6-DSG |
0 – 100 km/h (s) | 7,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 |
Spotreba na 100 km podľa NEDC (l) | 1,4 |
Dojazd v režime EV podľa NEDC (km) | 70 |