Autosalón Paríž: Mesto pod Eiffelovkou ‘dobyli‘ Nemci. Toto je 25 sériových premiér

06.10.2018 07:00

Autosalón v Paríži oslavuje stodvadsiate výročie. Veľa dôvodov otvárať šampanské však jeho organizátori v tomto ročníku nemajú. Zoznam značiek je „deravý“ tak ako nikdy predtým. Na výstavisku pri Porte de Versailles chýbajú kľúčoví hráči. Autosalóny jednoducho vychádzajú z módy. Napriek tomu vám prinášame v prvej reportáži 25 dôležitých sériových premiér. Postarali sa o ne najmä nemecké, francúzske a kórejské značky.

Tohtoročný autosalón v Paríži zíval prázdnotou....
Tohtoročný autosalón v Paríži zíval prázdnotou. Aspoň z pohľadu značiek. Pritom slávil 120 rokov. Absenciu iných využili najmä nemecké prémioví značky. Šéf koncernu Daimler Dieter Zetsche sa mal čím pochváliť. Pod Eiffelovku priviezol štyri významné premiéry, vrátane elektrického SUV EQC. Autor: Paris Motor Show

Najlepšie časy majú autosalóny nepochybne za sebou. Azda s výnimkou tých v Číne, ktorá je najväčším automobilovým trhom planéty. V ostatných regiónoch však ich popularita klesá. Pre výrobcov sú drahé a menej efektívne ako propagácia na sociálnych sieťach. Trend je teda jasný. A nevyhol sa ani septembrovej automobilovej prehliadke pod Eiffelovkou. Práve naopak, zasiahol ju tak ako nikdy predtým. To napriek tomu, že európsky automobilový trh prekvitá a hlási rekordné čísla. Podľa združenia automobilových výrobcov ACEA sa za prvý polrok predalo na starom kontinente 8 659 758 áut, čo bolo o 2,9 % viac v medziročnom porovnaní. Spolu s júlovými a zvlášť augustovými registráciami trh poskočil ešte vyššie.

To však neznamená, že sa automobilkám darí a že nemajú dôvod šetriť. Prechod na emisnú normu Euro 6d TEMP a ešte prísnejšie limity chystané na rok 2021, ktoré sa nepodarí naplniť bez alternatívnych pohonov, ich nútia investovať miliardy eur do nových technológií. A ide o nebezpečnú hru, pretože elektromobilita je drahá pre výrobcov aj zákazníkov. V Paríži to potvrdil aj šéf koncernu PSA Carlos Tavares. „Každý si musí uvedomiť, že čistá mobilita je ako organické jedlo. Je jednoducho drahšia. Buď sa naučíme akceptovať vyššie výdavky, alebo ohrozíme európsky automobilový priemysel.“ Aj preto v Paríži chýbal rekordný počet značiek, oveľa viac ako na jar v Ženeve alebo vlani na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.

Autosalón v Paríži potrvá do 14. októbra....
Autosalón v Paríži potrvá do 14. októbra. Absenciu značiek sa snaží dohnať pridruženými výstavami - výstavou Mondial de la Mobilité, zameranou na nové technológie, a Mondial de la Moto, venovanou motocyklom. Autor: Paris Motor Show

Pod Eiffelovkou sa naplnil ten najpesimistickejší scenár. Nehovoríme pritom o absencii Bentleya, Mini či iných minoritných značiek, alebo o Volve, ktoré zmenilo svoj postoj k autosalónom už pred pár rokmi, ale o kľúčových hráčoch. Do Paríža totiž nedorazil Opel, Fiat, Nissan, Mazda, Mitsubishi, Alfa Romeo, Jeep, Subaru a dokonca najväčšia európska automobilka Volkswagen. „Autosalóny sú mŕtve. Sú produktom šesťdesiatych rokov a dnes už nie sú relevantné. Neprinášajú to, čo chceme, a ani to, čo chcú zákazníci,“ povedal bez okolkov šéf koncernu VW Group Herbert Diess. A dodal, že časy, keď sa automobilky spoliehali na tradíciu, sú dávno preč.

S jeho názorom však zjavne nesúhlasí veľká nemecká prémiová trojka, ktorá doslova ovládla Paríž. Počet noviniek, ktoré tu ukázala, by vystačil aj na niekoľko autosalónov. Mercedes-Benz doviezol novú triedu A vo verzii sedan, úplne novú triedu B a k tomu novučičké SUV GLE. Ingolstadtské Audi kontrovalo druhou generáciou najmenšieho Audi A1, crossverom Q3 a tiež faceliftami modelov TT a A4. A to nie je koniec. Obaja nemeckí výrobcovia tu odštartovali svoju elektrickú ofenzívu. Mercedes-Benz elektrickým SUV EQC a Audi svojim SUV e-tron. BMW má v tomto smere vďaka divízii „i“ niekoľkoročný náskok a tak sa sústredilo na klasické modely.

Mníchov predviedol v Paríži štvrtú generáciu roadsteru Z4, celkom nové SUV X5, vrcholové kupé 8, topverziu M5 Competition, no najmä úplne novú generáciu kľúčového modelu radu 3. Francúzi, ktorí okupujú domáci trh na viac ako 60 %, síce tiež nechýbali, ale počtom noviniek sa Nemcom rovnať nemohli. Renault ukázal len facelift Kadjaru a vrcholovú verziu Mégane RS Trophy. Peugeot pridal kombi verziu vlajkovej lode 508 SW a Citroën celkom nové SUV C5 Aircross. Prémiová divízia koncernu PSA sa snažila o čosi viac. Okrem plug-in hybridného SUV DS 7 Crossback s prívlastkom E-Tense tu ukázala svoj prvý elektromobil DS 3 Crossback.

Biedu sériových premiér sa snažili Francúzi dohnať konceptmi. Peugeot exceloval nádherným elektrickým kupé e-Legend, odkazujúcim na slávne kupé 504, a Renault sa pozrel do budúcnosti futuristickou štúdiou EZ-Ultimo s autonómnym riadením. DS pridalo futuristický model pre rok 2035 X E-Tense. Francúzov však prekonali aj Kórejčania. Kia predstavila krásny shooting brake ProCeed, elektrickú verziu Nira či najvýkonnejšiu verziu Ceedu GT. Hyundai zas bodoval vďaka ostrému liftbacku i30 Fastback N. Volkswagen síce na výstavisku chýbal, ale zato tu boli jeho koncernové značky. Škoda sa pochválila svojím ostrým SUV Kodiaq RS, ale najmä plug-in hybridným konceptom Vision RS, ktorý naznačuje budúcnosť nástupcu Rapidu.

Ešte významnejšia bola premiéra Seatu, ktorý doplnil portfólio SUV veľkým Tarracom. Nezabudnime ani na najmenší off-road sveta Suzuki Jimny, ktoré sa predstavilo v novej generácii po neuveriteľných dvadsiatich rokoch. Čerešničku na torte pridal Aston Martin najvýkonnejším GT DBS Superleggera a Ferrari zas zákazkovými modelmi Monza SP1 a SP2. Raritou na výstavisku bola nová vietnamská značka VinFast, ktorá svoje SUV a sedan navrhla v spolupráci so štúdiom Italdesign. Absenciu značiek sa Paríž snažil dohnať pridruženými výstavami – Mondial de la Mobilité, zameranou na nové technológie, a Mondial de la Moto, venovanou motocyklom. Z výstavných svetových premiér sme pre vás vybrali 25 najdôležitej­ších.

Autosalón pod Eiffelovkou však rozhodne nie je jediným, ktorý čelí problémom. Vlani vo Frankfurte chýbalo deväť významných automobiliek, na jar v Ženeve absentoval Opel, Chevrolet, DS či Cadillac. Úpadok sa nevyhne ani januárovému Detroitu. Už dnes je jasné, že v halách Cobo Centra bude chýbať BMW, Mercedes-Benz a Audi. Pridali sa tiež značky Jaguar, Mazda, Volvo a Porsche. Usporiadatelia sa preto rozhodli ročník 2020 presunúť z januárového na júnový termín. Nie je to isté, ale pomôcť má letné počasie a tradičné preteky IndyCar. Ohrozená je aj budúcoročná Ženeva, kde nepríde Volvo. Zoznam absentérov bude nepochybne ešte rásť.

Aston Martin DBS Superleggera

Aston Martin DBS Superleggera
Aston Martin DBS Superleggera Autor: Paris Motor Show

Nástupca pôvodného vrcholového modelu Vanquish využije nové odľahčené základy modelu DB11. To znamená novú štruktúru karosérie využívajúca hliník, plasty a kompozity spájané lepením. Výkonom a prestížou však mieri vyššie. Oveľa vyššie. Nové DBS Superleggera bude totiž najvýkonnejším sériovým Astonom všetkých čias. Verný ostal 12-valcu, tentoraz však s objemom 5,2 litra a dvoma turbodúchadlami. Jeho úžasných 533 kW a 900 Nm krútiaceho momentu spracúva 8-stupnová automatická prevodovka a posiela k zadným kolesám. Výsledkom je raketový šprint na stovku za 3,4 sekundy a maximálna rýchlosť 340 km/h. To aj vďaka mechanickému samosvornému diferenciálu a vektorovaniu krútiaceho momentu. Emócie za volantom zvyšuje o 10 % hlučnejší výfuk a komfort zas adaptívne tlmiče či kožené čalúnenie.

Audi A1

Audi A1
Audi A1 Autor: Paris Motor Show

Druhá generácia najmenšieho Audi prichádza po ôsmich rokoch. Potom neprekvapí dramatická zmena dizajnu s ostro rezanou 6-uholníkovou maskou ani nová platforma MQB A0. Novinka je o 57 mm dlhšia, takže prerástla hranicu štyroch metrov. Rázvor náprav sa natiahol z 2 469 až na 2 564 mm. Kabíne dominuje 10,25-palcový virtuálny kokpit, ktorý dopĺňa rozhranie s uhlopriečkou až 8,8-palca. Do kufra sa zmestí slušných 335 litrov batožín. Novinka už nepočíta s naftou. Ponuka sa začína preplňovanými litrovými 3-valcami 25 TFSI (70 kW) a 30 TFSI (85 kW). Štvorvalec známy ako 1,5 TSI Evo dostane vizitku 35 TFSI (110 kW). K dispozícii sú 6-stupňové manuály aj 7-stupňové prevodovky DSG. Okrem štandardného podvozka je pripravené športové odpruženie aj adaptívne tlmiče.

Audi Q3

Audi Q3
Audi Q3 Autor: Paris Motor Show

Ingolstadt kompletne obmenil ponuku SUV. A nezabudol ani na menšie Q3. To prichádza po siedmich rokoch na novej platformu MQB, ktorá mu umožnila výrazné zväčšenie formátu. Do dĺžky pribudlo 97 mm (4 485 mm), do šírky 25 mm (1 856 mm) a na rázvore až 77 mm (2 680 mm). Dizajn sa zmenil na nepoznanie. Nové Q3 pôsobí agresívnejšie a sebavedomejšie aj vďaka 8-uholníkovej maske. Priestrannejšej kabíne sekunduje kufor s objemom až 530 litrov. Variabilite pomáhajú posuvné sedadlá. Palubná doska skoncovala s analógovými prístrojmi. Za príplatok dostanete Audi Virtual Cockpit s 12,3-palcovým displejom. Pod kapotou budú pracovať spočiatku štyri motory s výkonom od 110 do 169 kW. Z toho tri benzínové a jeden naftový. Pripravený je pohon oboch náprav Quattro s viaclamelovou spojkou aj 7-stupňové prevodovky S tronic.

Audi e-tron

Audi e-tron
Audi e-tron Autor: Paris Motor Show

Prvé čisto elektrické Audi zaútočí priamo na Teslu X a Mercedes-Benz EQC. Prekvapuje civilným dizajnom. Futuristicky pôsobia len kamery namiesto spätných zrkadiel. Dĺžkou 4 901 mm má najbližšie k novému kupé-SUV Audi Q8. Batérie s kapacitou 95 kWh napájajú dva elektromotory s výkonom 300 kW. O šetrenie energie sa stará mimoriadne výkonná rekuperácia s maximálnym výkonom až 220 kW. Aj preto má e-tron dojazd 400 km, a to podľa prísnejšej normy WLTP. Na stovku zrýchli za 5,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h. Interiér preberá kompletný infotainment bežných SUV Audi vrátane virtuálneho kokpitu. Batérie umiestnené v podlahe neuberajú priestor posádke ani batožine. Do kufra sa tak zmestí až 660 litrov. Platí to aj o bezpečnosti. Asistenčné systémy využívajú päť radarov, šesť kamier, dvanásť ultrazvukových senzorov a jeden laserový skener.

BMW 3

BMW 3
BMW 3 Autor: Paris Motor Show

Siedma generácia radu 3 plánuje ostať mníchovským bestellerom. Od čias vzniku sa z nej predalo viac ako 15 miliónov kusov. Novinka využíva novú platformu CLAR s veľkým podielom hliníka, vďaka ktorej je o 55 kg ľahšia. To napriek väčším rozmerom. Sedan narástol do dĺžky o 85 mm (4 709 mm) a rázvor náprav o 41 mm (2 851 mm). Dizajn prináša nóvum v podobe spojených ľadviniek. Plavné línie sa postarali o nízky koeficient odporu vzduchu Cd 0,23. Jazdné vlastnosti budú ťažiť z nižšieho ťažiska, ale aj z karosérie tuhšej o 25 %. Podvozok využíva prvýkrát progresívne tlmiče. Pod kapotou sa objavia benzínové dvojlitre TwinPower Turbo 320i (135 kW) a 330i (190 kW). Naftovú škálu budú tvoriť dvojlitrové 4-valce 318d (110 kW), 320d (140 kW). Silnejší aj s pohonom oboch náprav xDrive. Na vrchol sa postaví 6-valcový diesel 330d (195 kW). Automatické prevodovky majú osem stupňov. Interiér disponuje dvoma širokouhlými displejmi. Počítať môžeme s pokročilým hlasovým ovládaním a ovládaním gestami. K vychytávkam asistenčných systémov patrí schopnosť zapamätať si posledných 50 m trasy a na toto miesto sa automaticky vrátiť.

BMW X5

BMW X5
BMW X5 Autor: Paris Motor Show

Štvrtá generácia X5 prichádza už po piatich rokoch. Jednoducho, Mníchov prepriaha na novú ľahšiu platformu CLAR. Mníchovské SUV pôsobí mohutnejšie aj vďaka obrovským 8-uholníkovým spojeným ľadvinkám. Zákazníci dostanú na výber pakety xLine a M Sport. Do dĺžky pribudlo 36 (4 922 mm), do šírky 66 (2 004) a do výšky 19 mm (1 745 mm). Rázvor sa natiahol o 45 mm na konečných 2 975. Palubná doska bude už v sérii vybavená digitálnym prístrojovým panelom a dotykovým displejom multimediálneho rozhrania iDrive. Do kufra s objemom od 645 litrov sa dostanete vďaka elektricky ovládanému dvojdielnemu veku. Vybrať si môžete aj 7-miestnu verziu. Kariéru odštartuje X5 s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi TwinPower Turbo, vždy v kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic a pohonom oboch náprav xDrive. Pod kapotou pracuje benzínový 3-litrový 6-valec verzie xDrive 40i (250 kW). Aj naftu reprezentujú 6-valce pre verzie xDrive30d (195 kW) a M50d so štvoricou turbodúchadiel (294 kW). Na ceste pomôže pneumatické odpruženie a v teréne paket off-road s uzávierkou a so zväčšenou ochranou podvozka. Osemvalec je irčený zatiaľ len pre USA.

BMW Z4

BMW Z4
BMW Z4 Autor: Paris Motor Show

Mníchovský roadster pôsobí v šiestej generácii sebavedomejšie ako kedykoľvek predtým. Má síce klasické proporcie, ale aj ostrejšie línie a mohutný bočný prelis. Interiér zabezpečuje vzorovo nízky posed a perfektnú ergonómiu. Palubná doska opäť stavila na geometrické línie, a najmä moderný infotainment. Prístrojový panel tvorí virtuálny kokpit s premiérovým head-up displejom, ktorému sekunduje multimediálne rozhranie s veľkým dotykovým displejom. Posádku chráni plátenná strecha, ktorá potrebuje na vysunutie len 10 sekúnd, a to do rýchlosti 50 km/h. Pritom sa veľkosť batožinového priestoru zväčšila medzigeneračne zo 190 na 281 litrov, a to aj pri zloženej streche. O dostatok energie sa starajú dva dvojitrové 4-valce verzií sDrive20i (145 kW) a sDrive30i (190 kW) alebo 6-valec M40i (250 kW), vždy v spojení s 8-stupňovým automatom. Zaujímavosťou je, že BMW Z4 bude vyrábané spolu s novou Toyotou Supra. Vývoj týchto vozidiel prebiehal v spolupráci oboch automobiliek. Každý zo súrodencov má však plne autonómny dizajn.

Citroën C5 Aircross Hybrid

Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid Autor: Paris Motor Show

Novú vlajkovú loď Citroënu – crossover C5 Aircross – už poznáme, no v Paríži sa predstavuje v plug-in hybridnej verzii. Síce s prívlastkom konceptu, ale do série má viac ako blízko. Použije technológiu čínskeho DS7 Crosback, aj keď bez elektrickej štvorkolky. Pod prednou kapotou tak pracuje preplňovaný 4-valec 1,6 PureTech s výkonom 135 kW a elektromotor s výkonom 80 kW, integrovaný v 8-stupňovej automatickej prevodovke e-EAT8. Výsledných 165 kW tak poputuje výhradne ku kolesám prednej nápravy. Zdrojom energie budú li-ion akumulátory s kapacitou 13,2 kWh, ktoré majú zabezpečiť čisto elektrický dojazd do vzdialenosti 50 km, a to maximálnou rýchlosťou 135 km/h. Nabíjanie batérií má trvať štyri až osem hodín, podľa výkonu nabíjačky.

DS 3 Crossback

DS 3 Crossback - 2019
DS 3 Crossback - 2019 Autor: Paris Motor Show

Nový crossover DS 3 Crossback znamená pre koncern PSA doslova revolúciu. Bude totiž jeho prvým čistým elektromobilom. To napriek tomu, že sa nebráni benzínu ani nafte. Postavený je na úplne novej platforme e-CMP (Common Modular Platform), pripravenej pre alternatívne pohony vrátane čisto elektrického. Dizajnéri sa inšpirovali staršími štúdiami E-Tense alebo Divine. Práve z ich pochádza predná maska s chrómovými krídlami, motív žraločej plutvy aj dvojfarebné lakovanie. Formátom s dĺžkou 4 120 mm nadväzuje Crossback na starší DS 4. Zákazníci dostanú na výber dizajnové línie Montmartre, Bastille, Performance, Rivoli a Opera. Spolu s tým sa menia aj materiály v prémiovo zariadenej kabíne doplnenej dvojicou veľkých displejov. Čisto elektrickú verziu E-Tense (100 kW) s akumulátormi s kapacitou 50 kWh, ktorá zvládne na jedno nabitie 300 km, doplnia verzie so spaľovacími motormi – 1,2 PureTech (74, 96 kW) a 1,5 BlueHDi (73, 96 kW).

Hyundai i30 Fastback N

Hyundai i30 Fastback N
Hyundai i30 Fastback N Autor: Paris Motor Show

Hothatch i30 N sa predáva lepšie, ako si Hyundai predstavoval. Len za prvých šesť mesiacov si našiel viac ako 3 000 zákazníkov. A tak prichádza divízia N s jeho ďalšou verziou. Tentoraz odvodenou z omnoho praktickejšieho Fastbacku. Oba modely spája rovnaký tuning s aerodynamickým paketom a 18-palcovými diskami kolies. Fastback však ponúka kufor s objemom od 450 až do 1 351 litrov. Pod prednou kapotou sídli plnokrvný 4-valec 2,0 T-GDI s výkonom 184 kW. Komu to nestačí, môže voliť balík Performance Package, ktorý vyžmýka z motora až 202 kW. V oboch prípadoch je k dispozícii 353 a vďaka funkcii overboost krátkodobo až 378 Nm krútiaceho momentu. Tie spracúva 6-stupňová manuálna prevodovka a posiela ich cez elektronický diferenciál k predným kolesám. Stovku zvládne za 6,4 sekundy a s paketom Performance ešte o tri desatinky rýchlejšie. Maximálka je obmedzená na obligátnych 250 km/h.

Kia ProCeed

Autosalón Paríž - logo 2018
Autosalón Paríž - logo 2018 Autor: Paris Motor Show

Kia predstavuje tretieho člena novej generácie Ceedu. Ten zmenil nielen názov z pro_cee’d na ProCeed, ale aj svoju DNA. Pôvodne trojdverový hatchback strieda atraktívny shooting brake s nízkou siluetou kabíny. Vychádza síce z kombi SW, no spoločnú s ním má len prednú kapotu a blatníky. Všetky ostatné diely sú nové alebo prepracované. Športový akcent podporujú denné diódy Ice Cube a vynovená tigria maska či nárazníky so zväčšenými sacími otvormi. Mnoho prvkov čerpá ProCeed z rovnomennej štúdie vrátane prepojených zadných svetiel „a la“ Porsche Panamera či stredových stĺpikov v tvare plutvy. Strecha sa v porovnaní s kombi priblížila k asfaltu o 45 mm. Napriek dynamickej siluete ponúka kufor až 594 litrov. Benzínová ponuka začína preplňovaným 3-valcom 1,0 T-GDi (88 kW). Nad ním stojí 4-valec 1,4 T-GDi Kappa (103 kW). Oba motory sú spárované so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Pre silnejší je pripravená 7-stupňová dvojspojka DCT. Za tú si môžete priplatiť aj v dieselovej verzii 1,6 CRDi Smartstream (100 kW).

Kia Ceed GT

Kia Ceed GT
Kia Ceed GT Autor: Paris Motor Show

Spolu s ProCeedom debutuje v Paríži najvýkonnejšia verzia Ceedu s prívlastkom GT. Konkurenčnému hothatchu Hyundaiu i30 N sa síce celkom nevyrovná, ale 150 kW a 265 Nm krútiaceho momentu z jeho preplňovaného benzínového 4-valca 1,6 T-GDI stačí k veľmi slušnej dynamike. Navyše ponúka prvýkrát kombináciu so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7-DCT, ako alternatívu k 6-stupňovému manuálu. Emócie zvýšia aktívne klapky vo výfuku generujúce atraktívnu zvukovú kulisu. Ceed GT spoznáte na prvý pohľad vďaka čiernej maske a väčším sacím otvorom, červeným akcentom či 18-palcovým diskom ukrývajúcim červené strmene bŕzd. Interiér dostal čierne čalúnenie stropu, anatomické sedadlá, sploštený volant a opäť červené dekorácie. Podvozok má tvrdšie odpruženie a o päť milimetrov nižšiu svetlú výšku. S asfaltom spájajú Ceed GT pneumatiky Michelin Pilot Sport 4. Stabilite napomáha vektorovanie krútiaceho momentu a mäkšie stabilizátory.

Kia e-Niro

Kia e-Niro
Kia e-Niro Autor: Paris Motor Show

Po hybridnej a plug-in hybridnej verzii predstavuje Kia v Paríži aj čisto elektrické e-Niro. Spoznáte ho na prvý pohľad z dôvodu aerodynamickej optimalizácie, ktorá mu priniesla špecifické kolesá, ale aj zaslepenú prednú masku, v ktorej sídli nabíjací konektor. Ekologický akcent zvyšujú modré dekorácie v nárazníkoch. Interiér sa líši len špecifickou grafikou prístrojov, prispôsobenou elektrickému pohonu a virtuálnym kokpitom namiesto klasických analógových ukazovateľov. K dispozícii budú hneď dve verzie. Slabšia s elektromotorom s výkonom 100 kW a li-ion akumulátormi s kapacitou 39,2 kWh, a výkonnejšia (150 kW), ktorá si so sebou vozí až 64 kWh elektrickej energie. Podľa novej normy WLTP by mal byť dojazd na jedno nabitie 312, respektíve 485 km. Elektrické e-Niro nebude rozhodne brzdou premávky. Už základná verzia zrýchľuje na stovku za 9,8 a drahšia za 7,8 sekundy. Batérie možno dobiť na 80 % kapacity za 54 minút. Podmienkou je rýchlonabíjacia stanica s výkonom 100 kW.

Mercedes-Benz A Sedan

Mercedes-Benz A Sedan
Mercedes-Benz A Sedan Autor: Paris Motor Show

Po prvýkrát v histórii prichádza trieda A aj vo verzii sedan. Konverzia sa nepochybne vydarila. Novinka pôsobí omnoho vyváženejšie ako pôvodné 4-dverové kupé CLA. To aj vďaka dlhšiemu rázvoru. Nová je celá zadná časť. Pribudlo tu až 130 mm na konečných 4 549. Do sedanu naložíte 420 litrov batožín, čo je o 50 litrov viac ako v hatchbacku. Pritom sa chváli rekordnou aerodynamikou. Koeficient odporu vzduchu je len Cd 0,22, najnižší v sériovej produkcii. Individualizáciu umožňujú balíky Style, Progressive, AMG Line a Night Package. Kabíne vládnu displeje infotainmentu UMBX s umelou inteligenciou. Vrcholová verzia má dve 10,25-palcové obrazovky spojené do integrálneho celku. Sedan príde na trh s dvoma motormi vyvíjanými s Renaultom. Platí to aj pre základnú verziu A 200 (120 kW) vybavenú preplňovaným celohliníkovým 4-valcom s objemom 1,33 litra. Dieselovú alternatívu A 180d (85 kW) tvorí opäť motor s francúzskymi koreňmi – 4-valec s objemom 1,5 litra. Voliť môžete štandardné, komfortné alebo adaptívne odpruženie.

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC - 2019
Mercedes-Benz EQC - 2019 Autor: Paris Motor Show

Stuttgart štartuje elektrickú revolúciu s novým SUV EQC. Poháňať ho bude dvojica elektromotorov s celkovým výkonom 300 kW a krútiacim momentom 765 Nm. Kým predný motor je zameraný na efektivitu, zadný viac na výkon. Výrobca sľubuje dojazd na úrovni 450 kilometrov. To vďaka akumulátorom s kapacitou 80 kWh a účinnej rekuperácii. Na rýchlonabíjačkách sa batérie dobijú na 80 % za 40 minút. Prekvapením je zachovanie prednej masky, hoci elektrický pohon si ju nevyžaduje. Dĺžkou 4 761 mm sa EQC blíži štandardnému GLC. Napriek tomu má vyššiu hmotnosť, veď len samotné li-ion články vážia 600 kg. Brzdou v premávke však určite nebude. Stovku zvládne za 5,1 s! Posádka dostane veľkorysý vnútorný priestor a k tomu kufor s objemom od 500 litrov. Infotainment MBUX pochádza z najnovších modelov Mercedesu-Benzu, čo platí aj o asistenčných systémoch.

Mercedes-Benz B

Mercedes-Benz B - 2018
Mercedes-Benz B - 2018 Autor: Paris Motor Show

S príchodom novej triedy A sa dala očakávať aj tretia generácia minivanu triedy B. A presne to sa stalo v Paríži. Ale pozor, značka zo Stuttgartu nedefinuje „béčko“ ako MPV, ale striktne ako Sports Tourer, pretože predaje vanov idú ku dnu. Aj preto sa novinka snaží o športovejší výraz, čo vidieť na zníženej siluete a agresívnejšej prednej maske. V ponuke budú až 19-palcové disky kolies. Boj s vetrom sa skončil v aerodynamickom tuneli s vynikajúcou hodnotou Cd 0,24. V porovnaní s triedou A sedí vodič o 90 mm vyššie. K dispozícii má dvojicu displejov rozhrania MBUX s umelou inteligenciou a pokročilým hlasovým ovládaním. Zo zväčšeného rázvoru náprav o 30 mm (2 790 mm) profituje celá posádka. Kufor s objemom od 455 litrov možno variovať vďaka posuvným zadným sedadlám. Ponuka motorov začína 4-valcami s objemom 1,33 litra verzií B 180 (100 kW) a B 200 (120 kW), vyvíjanými s Renaultom Naftu tankuje 1,5-litrový „francúzsky“ 4-valec 180d (85 kW) a dvojliter vo verziách 200d (110 kW) a B 220d (140 kW). Všetky agregáty sú kombinované s 8-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami. Neskôr pribudne pohon 4Matic.

Mercedes-Benz GLE

Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE Autor: Paris Motor Show

Štvrtá generácia najpredávanejšieho SUV zo Stuttgartu je nová od podlahy. Vidieť to už na dizajne, kde debutuje nová maska s osemuholníkovým profilom. Vzadu nájdeme nezvyklo úzke svetlá. Koeficientom Cd 0,29 (predtým Cd 0,31) stanovuje nové GLE rekord v triede. Na rázvore pribudlo až 80 mm (2 995 mm). Interiér preto ponúka cestujúcim vzadu o 69 mm viac miesta. V kufri je v 5-miestnej verzii veľkorysých 825 a po sklopení zadných sedadiel až 2 055 litrov pre batožiny. Ovládajú sa elektricky. Palubná doska nesie veľký „plávajúci“ modul, vybavený štandardne dvojicou 12,3-palcových displejov multimédií MBUX. Nový je aj head-up displej s rozlíšením 720 × 240 pixelov. V prvej vlne dorazí GLE s jediným motorom – benzínovým radovým 6-valcom verzie 450 4Matic (270 kW) s reverzibilným alternátorom a 48 V elektrickou sústavou. Aj vďaka rekuperácii má spotrebovať len 8,3 litra paliva na 100 km. V teréne sa chce GLE vyrovnať Range Roverom. Aj preto dostane príplatkový off-roadový balík s redukciou. V kombinácii s pneumatickým odpružením Airmatic a so systémom E-Active Body Control dokáže rýchlou zmenou svetlej výšky nahor a nadol meniť tlak na kolesá a samo sa vyhrabať napríklad z pieskovej duny. Tento systém má svetovú premiéru.

Peugeot 508 SW

Peugeot 508 SW
Peugeot 508 SW Autor: Paris Motor Show

Už príchod nového Peugeotu 508 v marci v Ženeve bol veľkým prekvapením. Automobilka totiž celkom zmenila DNA svojej vlajkovej lode. Klasický sedan reinkarnoval na atletický fastback s bezrámovou konštrukciou okien a veľkým zadným vekom. V podobnom duchu sa nesie aj novučičká verzia SW. Dokladá to najmä nízka strecha, veď nové kombi či skôr shooting brake, je vysoké len 1 420 mm. Aj vďaka zapusteným strešným lištám nosičov a odstráneniu klasickej antény. Na dĺžku má SW 4 780 mm, čo je o 30 mm viac v porovnaní s fastbackom. Elektricky ovládané veko je o 24 mm širšie a nakladacia hrana znížená až o 60 mm. To všetko uľahčuje prístup do kufra so skromnejším objemom 530 litrov. Po sklopení sedadiel je to však až 1 780. Motorovú paletu preberá SW od staršieho súrodenca. Zážihové 4-valce 1,6 PureTech majú výkon 130 alebo 169 kW pre verziu GT. Naftová ponuka začína agregátom 1,5 BlueHDi (96 kW) a pokračuje dvojlitrom 2,0 BlueHDi (120, 130 kW). Až na najslabší diesel sú všetky pohonné jednotky spárované s novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou EAT8.

Porsche 911 Speedster

Porsche  911 Speedster
Porsche 911 Speedster Autor: Paris Motor Show

V Paríži mnohí očakávali novú generáciu ikonického Porsche 911. Nestalo sa. Zato sem dorazilo Porsche 911 Speedster, postavené pri príležitosti 70. výročia automobilky. Túto reminiscenciu na Porsche 356 „Number 1“ môžeme zároveň považovať za rozlúčku so súčasnou generáciou 991. A aj keď má prívlastok konceptu, ide o predprodukčný prototyp pripravovanej limitovanej série. Takže finálna verzia sa bude líšiť naozaj len v detailoch. Napokon, je to už druhý koncept na túto tému, ktorý prichádza len po troch mesiacoch. Základ tvorí 911 GT3, takže vzadu pracuje atmosférický 6-valcový boxer s výkonom 368 kW, spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je dnes vo svete superšportov pomaly raritou. Puristický duch naznačuje aj znížený rám okna, centrálne hrdlo nádrže a zadná „bublinová“ kapota, taká typická pre vzácne Speedsteri zo Zuffenhausenu. Na palube nečakajte veľký komfort. Posádku chráni iba ľahká plátenná strecha uchytená ku karosérii ôsmimi zámkami. Do výroby sa Speedster dostane v budúcom roku, pričom vznikne 1 948 kusov, ladiacich s rokom vzniku automobilky.

Renault Kadjar

Renault Kadjar
Renault Kadjar Autor: Paris Motor Show

Po troch rokoch sa francúzske SUV dočkalo modernizácie. Vpredu zaujme začlenenie „smeroviek“ do hlavných svetlometov a tvar hmlových svetiel, ktoré sa z okrúhlych zmenili na hranaté. Vzadu dostali LED techniku okrem zadných a brzdových svetiel aj cúvacie, hmlové a smerové svetlá. Ďalšie možnosti skrášlenia auta poskytujú nové 17-palcové a 19-palcové disky kolies a tri nové farby laku karosérie. V interiéri sa zmien dočkali ovládače klimatizácie či okien a spätných zrkadiel. Odkladacie priestory vo dverách sú po novom väčšie a lakťová opierka sa dá nastaviť aj pozdĺžne. Sedadlá poskytujú väčšie pohodlie a oporu. To hlavné sa však udialo pod kapotou. Kadjar sa s novými emisnými normami vysporiadal príchodom úplne nových motorov – 4-valca 1,3 TCe (103, 118 kW) s filtrom pevných častíc a dieselmi 1,5 Blue dCi (85 kW) a 1,7 Blue dCi (110 kW) so vstrekovaním AdBlue. Pre silnejšie agregáty je pripravená dvojspojková prevodovka a pohon 4×4.

Seat Tarraco

Seat Tarraco
Seat Tarraco Autor: Paris Motor Show

Veľké španielske SUV nebude ničím iným ako súrodencom Škody Kodiaq a VW Tiguan Allspace. V portfóliu značky sa zaradí nad Atecu. V porovnaní s koncernovou konkurenciou si dal Seat záležať na športovej vizáži. Vidieť to na dizajne masky, sériovo dodávaných full-LED reflektoroch s trojuholníkovou grafikou aj zadných svetlách spojených diódovou lištou. Tarraco má na dĺžku 4 735, na šírku 1 839 a na výšku 1 658 mm, čo je veľmi príbuzné Kodiaqu. Prekonáva ho však veľkosťou kufra až 760 litrov, ktorý možno variovať vďaka posuvným sedadlám. Samozrejme, v 5-miestnej verzii, pretože aj Tarraco ponúka príplatkový tretí rad sedadiel. Palubná doska prísne horizontálnych tvarov počíta s virtuálnym kokpitom s uhlopriečkou 10,25 palca a voľne stojacim 8-palcovým rozhraním. Tarraco bude zároveň prvým Seatom využívajúcim ovládanie gestami. Pod kapotou nájdeme benzínové motory 1,5 TSI Evo (110 kW), 2,0 TSI (140 kW) a diesel 2,0 TDI (110, 140 kW). Silnejšie modifikácie počítajú s pohonom 4Drive a 7-stupňovou dvojspojkou.

Škoda Kodiaq RS

Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS Autor: Paris Motor Show

Veľké škodovácke SUV prichádza do Paríža v dlho avizovanej ostrej verzii RS. Tá zvládla ešte pred premiérou svetový rekord na nemeckom referenčnom okruhu Nürburgring, keď sa časom 9:29:84 minúty na jedno kolo stala najrýchlejším sériovým 7-miestnym SUV. Postaral sa o to naftový dvakrát preplňovaný 4-valec 2,0 BiTDI s výkonom 176 kW a krútiacim momentom 500 Nm, spojený so 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom 4×4. Teda silnejší ako v súčasnosti najvýkonnejší benzínový motor 2,0 TSI (132 kW). Vďaka nemu zrýchľuje Kodiaq RS na stovku pod sedem sekúnd a dosiahne maximálku 220 km/h. Emócie zvyšuje pomocou systému Dynamic Sound Boost, ktorý sa stará o potrebnú zvukovú kulisu v kabíne aj v exteriéri. Stabilite napomáhajú adaptívne tlmiče DCC. Kodiaq RS sa líši od bežných verzií sériovými full-LED svetlami, 20-palcovými diskami Xtreme s červenými strmeňmi bŕzd, lakom Race Blue, ale aj aerodynamickým tuningom. Interiér dostal anatomické sedadlá, športový volant, virtuálny kokpit a volič jazdných režimov Driving Mode Select.

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny
Suzuki Jimny Autor: Paris Motor Show

Na novú generáciu najmenšieho off-roadu planéty sme čakali dvadsať rokov. Dobrou správou je, že si zachovala drsnú DNA. Jimny má opäť rámový podvozok, dve tuhé nápravy, pripájateľný pohon predných kolies a neodmysliteľnú redukčnú prevodovku. Nové priečne nosníky však ešte viac zvýšili odolnosť v teréne. Rozmery sa menili len nepatrne. Rázvor náprav 2 250 mm ostal dokonca zachovaný. Na dĺžke 3 650 mm však pribudlo desať centimetrov a na tej svetlej (210 mm) ďalších 20. Dizajn ostáva verný kubistickým tvarom, ale je predsa len úhľadnejší. Jimny sa navyše vracia ku kruhovým reflektorom. V kufri je skromných 85 litrov, ale po sklopení operadiel dokážete odviezť aspoň 377 litrov, čo je o 53 viac ako v minulosti. Kabína je komfortnejšia a prináša prvky z Vitary. Napríkald 7-palcové dotykové rozhranie a kompatibilitu so smartfónmi. Prekvapením sú asistenčné systémy ako autonómne brzdy, monitorovanie jazdných prúdov, čítačka značiek či automatické prepínanie diaľkových svetiel. Pôvodný 4-valec 1,3 VVT nahradilo Jimny väčším s objemom 1,5 litra (77 kW) v kombinácii s 5-stupňovým manuálom alebo 4-stupňovým automatom. Systém 4×4 ponúka tri režimy – 2WD (2H), 4WD (4H) a redukovaný 4WD Low (4L).

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara
Suzuki Vitara Autor: Paris Motor Show

Po troch rokoch prichádza mimoriadne úspešné japonské SUV s modernizáciou. A tá sa zďaleka nedotkla len dizajnu. Hoci si na prvý pohľad všimnete vynovenú masku s vertikálnymi lamelami, nové nárazníky či novú grafiku predných a zadných svetiel, to najpodstatnejšie sa odohralo pod kapotou. Vitara totiž skoncovala s naftou aj pôvodným atmosférickým 4-valcom 1,6 VVT. Ten nahradil preplňovaný 3-valec 1,0 BoosterJet (82 kW). Výkonnejšiu alternatívu tvorí 4-valec 1,4 BoosterJet (103 kW), ktorý bol doteraz vyhradený pre Vitaru S. Oba motory možno kombinovať s automatickou prevodovkou alebo pohonom oboch náprav. V kabíne zvyšuje pocit kvality palubná doska z nových mäkčených plastov a nová grafika prístrojov s TFT displejom. Asistenčné systémy obohatila detekcia chodcov, udržiavanie v jazdnom prúde a varovanie pred križujúcimi vozidlami. Verzie s automatickou prevodovkou dostali adaptívnym tempomatom s funkciou úplného dobrzdenia stop & go.

Toyota Corolla Touring Sport

Toyota Corolla Touring Sport
Toyota Corolla Touring Sport Autor: Paris Motor Show

Nová generácia Corolly sa predstavila v Ženeve ešte ako Auris. Lenže potom zmenila japonská automobilka názor a na názov Auris celkom zanevrela. V Paríži tak niesol hatchbcak aj nové európske kombi označenie Corolla. Práve Sports Tourer mal pod Eiffelovkou svetovú premiéru. A nejde o jednoduchý derivát. Prezrádza to rázvorom náprav, ktorý narástol v porovnaní s hatchbackom o 61 mm z 2 639 na rovných 2 700. To prinesie posádke na zadných sedadlách podstatne viac miesta na nohy a k tomu veľkorysý kufor s objemom 598 litrov. Pod kapotou už naftový motor nenájdete. Základom bude preplňovaný 4-valec 1,2 T (85 kW), pracujúci v Atkinsonovom cykle a k nemu sa pridajú hneď dve hybridné sústavy. Prvá použije benzínový 4-valec s objemom 1,8 litra, tak ako v Priuse, a druhá výkonnejší dvojliter 2,0 Dynamic Force. V prvom prípade ponúkne Corolla 91 a v druhom až 134 kW. Samozrejmosťou bude aj balík asistenčných systémov Toyota Safety Sense.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#autosalón Paríž 2018
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk