Mercedes-Benz triedy B debutoval pred trinástimi rokmi, v časoch, keď sa jednopriestorovým autám stále darilo. V najlepších rokoch predala stuttgartská automobilka z tohto kompaktného MPV aj viac ako 100 000 kusov. Lenže trend tomuto segmentu príliš nepraje. Vlani sa z „béčka“ predalo v Európe len približne 64 000 kusov. Mercedes to napriek tomu s triedou B zabaliť nechce. A tak jej na autosalóne v Paríži naplánoval novú budúcnosť v podobe tretej generácie. Nehovorí pritom o MPV ale o „Sports Tourery“. Samozrejme, základy si požičal z najnovšieho áčka a tak trochu kopíruje aj jeho dizajnový jazyk Sensual Purity, ktorý pred ostrými líniami preferuje pokojné plochy a hladké prepojenia.
To ale neznamená nudu. Práve naopak, novinka sa snaží presvedčiť športovejším akcentom. Pomáhajú jej k tomu kratšie previsy, rázvor predĺžený na 2 729 (+ 30), znížená strecha a až 19-aplcové disky. Inak ostal formát na približne rovnaký. Predná maska, sa podobne ako v triede A, rozširuje smerom nadol. Po stranách má úzke reflektory a za príplatok adaptívne Multibeam LED. Profil oživuje stúpajúca spodná línia okien a zadnú časť zas dvoja falošných výfukov, delené svetlá a veľký zadný spojler. Aj ten sa podieľa na zlepšení aerodynamiky. Boj vo veternom tuneli skončil s koeficientom Cd 0,24, o stotinku lepším ako v minulosti. Prispieva tiež k zníženiu aerodynamického hluku.
V kabíne nájde posádka viac miesta, nielen v porovnaní s triedou A, kde sedí vodič o 90 mm nižšie, ale aj v porovnaní s predošlou generáciou. Napríklad v oblasti ramien pribudlo 33 mm. Takže výsledná šírka je až 1 456 mm. Objem kufra sa nezmenil, dokonca je v základnom usporiadaní o päť litrov menší. Automobilka však zdôrazňuje lepšiu využiteľnosť. Príplatkové zadné sedadlá, delené v pomere 40 : 20 : 40, sa dajú posúvať v rozsahu 140 mm, čo znamená možnosť meniť objem od 455 do 705 litrov. Po sklopení operadiel narastie využiteľná kapacita až na 1 545 litrov a to s úplne vodorovnou podlahou. Navyše má „béčko“ v zálohe sklopené operadlo spolujazdca a elektrické ovládanie veka nožným senzorom.
Predné sedadlá sú širšie a lepšie kontúrované, takže ponúkajú viac pohodlia aj stability. Po prvýkrát môžu byť vybavené masážnou funkciou Energizing. Z komfortných vychytávok spomeňme náladové osvetlenie so 64 druhmi sfarbenia, ktoré sa týka aj „turbínových“ prieduchov ventilácie, a najmä inteligentný infotainment MBUX s hlasovým ovládaním „Hey Mercedes“. Palubná doska definitívne skoncovala s analógovými prástrojmi. Osadená je už v základnej verzii dvoma 7-palcovými displejmi. Vyššia úroveň pridáva väčšiu, 1,25-palcovú obrazovku rozhrania a najvyššia dva 10,25-palcové displeje, spojené do integrálneho celku. Ovládanie funkcií môže prebiehať aj pomocou tochpadu na stredovom tuneli a dotykových plôch na ramenách volantu. Nechýba ani príplatkový head-up displej.
Vlajkovou loďou triedy S je novinka inšpirovaná aj v oblasti bezpečnosti. Jej senzory, radary a kamery sa pozerajú až 500 metrov vpred a spolupracujú aj mapovými a navigačnými dátami. Vďaka tomu môže „béčko“ využívať výhody semi-autonómneho riadenia, napríklad inteligentnú reguláciu rýchlosti podľa predpisov alebo v zákrutách a na kruhových objazdoch. Udržiavanie v jazdnom prúde je doplnené o asistent zmeny jazdného pruhu. Autonómne brzdy registrujú odteraz nielen vozidlá a chodcov ale aj cyklistov. Takže trieda B je jedným z najbezpečnejších áut vo svojom segmente.
Pod kapotou preberá stuttgartský „sports tourer“ motory z triedy A. To znamená preplňované 4-valce s objemom 1,33 litra pre benzínové verzie B 180 (100 kW) a B 200 (120 kW), ktoré Stuttgart vyvíjal s Renaultom. Francúzsky pôvod má aj základný diesel s objemom 1,5 litra vo verzii 180d (85 kW). Nad ním ale stojí autorsky vyvinutý naftový dvojliter radu OM 654q s oceľovými piestami a úpravou spalín SCR, plniaci emisnú normu Euro 6d Temp. Určený je pre verzie B 200d (110 kW) a B 220d (140 kW). Zaujímavé je, že v triede B už nenájdete manuálnu prevodovku. Používa výlučne 7-stupňové dvojspojkové prevodovky 7G-DCT a nový diesel dokonca 8-stupňovú dvojspojku 8G-DCT.
Podvozok s množstvom hliníkových komponentov má v základe predné tlmičové vzpery McPherson a zadné zavesenie s torznou priečkou. Výkonnejšie verzie využívajú 4-prvkové nezávislé zavesenie zadných kolies. Za príplatok si môžete dopriať športové odpruženie alebo adaptívne tlmiče, meniace charakteristiku cez systém jazdných režimov Dynamic Select. Nový Mercedes-Benz triedy B sa k prvým zákazníkom dostaví vo februári budúceho roka. Svetovú premiéru absolvoval na autosalóne v Paríži. Ceny zatiaľ automobilka neoznámila.
Technické údaje
Verzia | B 180 | B 200 | B 180d | B 200d | B 220d |
---|---|---|---|---|---|
Objem motora (ccm) | cca 1 330 | cca 1 330 | cca 1 500 | cca 2 000 | cca 2 000 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW) | 100 | 120 | 85 | 110 | 140 |
Max. krút. moment (Nm) | 200 | 250 | 260 | 320 | 400 |
Prevodovka | 7G-DCT | 7G-DCT | 7G-DCT | 8G-DCT | 8G-DCT |
Spotreba paliva na 100 km (l) | 5,6 | 5,6 | 4,4 | 4,4 | 4,5 |