BMW 3 prichádza v siedmom vydaní. Bolo hviezdou Paríža

09.10.2018 00:00

BMW radu 3 je mníchovským bestsellerom. Na konte má viac ako 15 miliónov predaných exemplárov. Neprekvapí, že siedma generácia, debutujúca v Paríži, má rovnaké ambície. Je ľahšia, výkonnejšia, úspornejšia a bezpečnejšia. Na úvod sa predstaví so šiestimi motormi, vrátane 6-valcov a nafty.

Nové BMW 3 chce byť tým najšportovejším sedanom...
Nové BMW 3 chce byť tým najšportovejším sedanom strednej triedy. Naznačuje to už sebavedomým dizajnom so širokými prepojenými ľadvinkami či ostrými kontúrami nárazníkov a diódových svetiel. Autor: BMW

Príbeh BMW radu 3 sa začal v roku 1975 a dodnes je najpredávanejším modelom značky. To dokonca aj v časoch boomu crossoverov a SUV. Platilo to aj pre šiestu generáciu, ktorá sa predstavila v roku 2012 a teraz ju čaká striedanie stráží. Na jar budúceho roka ju nahradí celkom nová, ktorú však BMW ukázalo už v Paríži. Ambície boli veľké – postaviť opäť ten najšportovejší sedan strednej triedy. Základy si preto novinka požičala od svojich väčších a mladších súrodencov. Modulárnu platformu CLAR poznáme z aktuálneho radu 5, ale aj z veľkej sedmičky. To prinieslo trojke možnosť prísť s väčším formátom. Podrástla do dĺžky o 85 mm (4 709 mm) a do šírky o 16 mm (1 827 mm). Rázvor náprav sa natiahol až o 41 mm na konečných 2 851, ktorým dáva na frak aj najväčším konkurentom z Ingolstadtu a zo Stuttgartu. Napriek tomu sa BMW podarilo znížiť pohotovostnú hmotnosť približne o 55 kg a aerodynamický odpor zredukovať na skvelú hodnotu Cd 0,23.

Mníchovský sedan je až o 85 mm dlhší. Rázvorom...
Mníchovský sedan je až o 85 mm dlhší. Rázvorom 2 851 mm dokonca prekonáva priamych súperov. Pevný postoj mu prepožičiava aj rozšírený rozchod kolies. Autor: BMW

Skrátenie previsov dalo trojke ešte športovejšie proporcie, podporené novým dizajnom. Charakteristická predná maska má podobne ako v novej X-päťke prepojené ľadvinky. Už v základe ju lemujú full-LED svetlá. Za príplatok dokonca laserové (Laserlight) s dosahom až 530 m. Športový akcent zvýrazňujú vertikálne hrany na nárazníku, ktoré sa dotýkajú reflektorov, a postranné sacie otvory spojené s hmlovými svetlami v tvare písmena T. Profil zaujme napnutými plochami, 19-palcovými diskami kolies aj nezameniteľným oblúkom Hofmeister kink, ktorý sa zarezáva do zadných stĺpikov. Zadné diódové svetlá majú tmavý podklad a výraznú „elkovú“ grafiku. To všetko je možné individualizovať balíkmi Avantgarde, Sport Line, Luxury Line a M Sport.

Zadné svetlá s „elkovou“ grafikou majú už v...
Zadné svetlá s „elkovou“ grafikou majú už v sérii matné pozadie. Autor: BMW

Podobne ako v interiéri, ktorý prinesie posádke viac priestoru, najmä v oblasti ramien a lakťov. Prepracovaný bol každý detail. Nová je palubná doska, natočená na vodiča, ovládače klimatizácie, panel svetiel, volant aj celá stredová konzola spolu s voličom prevodovky a systémom iDrive. Štartovacie tlačidlo sídli po novom pri prevodovke. Vodič má k dispozícii prístrojový panel s 2,7 až 5,7-palcovým displejom v kombinácii so 6,6 až 8,8-palcovou obrazovkou rozhrania. Za príplatok si môžete dopriať virtuálny kokpit (12,3 palca) a 10,25-palcový centrálny displej. Ďalšie informácie môžu prichádzať z head-up displeja. Prémiový pocit zvyšujú kvalitné materiály, napríklad kožený poťah palubnej dosky Sensatec alebo koža Vernasca, obopínajúca veniec volantu, ale aj sériové LED osvetlenie kabíny. Vyšší akustický komfort je aj výsledkom použitia akustického čelného skla a penových výplní stĺpikov.

Interiér využíva ešte kvalitnejšie materiály a...
Interiér využíva ešte kvalitnejšie materiály a za príplatok dvojicu displejov s uhlopriečkou 12,3 a 10,25 palca. Ten väčší vo funkcii virtuálneho kokpitu. Autor: BMW

Z luxusných prvkov spomína BMW aparatúru Harman/Kardon so 16 reproduktormi a moderný infotainment ovládaný dotykom, gestami a tiež pokročilým hlasovým ovládaním. „Osobného asistenta“ (Intelligent Personal Assistant) môžete nazvať vlastným menom a dávať mu otázky typu „Máme dosť oleja“ alebo „Ako funguje asistent svetiel“. Dopriať si môžete aj o 100 mm dlhšiu panoramatickú strechu. Samozrejmosťou je indukčné dobíjanie smartfónov, plná konektivita cez platformy Android Auto a Apple CraPlay. Smartfón môže tiež nahradiť klasický kľúč (Digital Key). Záplava asistenčných systémov pochádza z vlajkovej lode radu 7. Spomeňme aspoň asistent pre zmenu jazdného prúdu, inteligentný asistent rýchlosti, automatický vyhýbací manéver, výstrahu pred jazdou v protismere a monitorovanie križujúcich vozidiel. S parkovaním pomôže automatické ovládanie pre priečne aj pozdĺžne manévre. Vozidlo si je dokonca schopné zapamätať posledných 50 metrov a vrátiť sa po vlastných „stopách“ späť.

V prvej vlne dorazí BMW 3 na trh so šiestimi...
V prvej vlne dorazí BMW 3 na trh so šiestimi motormi, z toho dvoma 6-valcovými, s výkonom od 110 do 275 kW. Autor: BMW

Do kufra naložíte 480 kubických decimetrov nákladu, rovnako ako pri šiestej generácii, a po sklopení sedadiel, delených štandardne v pomere 40 : 20 : 40, ešte podstatne viac. Oveľa zaujímavejšie je to však pod prednou kapotou. V prvej vlne odštartuje nová trojka so šietimi motormi, a čo je dobré, nezanevrie na výkonné 6-valce či naftu. Základom sú dvojlitrové 4-valce 320i (135 kW), 330i (190 kW), 318d (110 kW) a 320d (140 kW). Luxusnú ponuku vytvoria trojlitre pre 340i (275 kW) a 330d (195 kW). Až na diesely 318d a 320d je štandardom 8-stupňový automat Tiptronic. Verzia 320d je zatiaľ jedinou, ktorá momentálne ponúka pohon oboch náprav xDrive. S prenosom výkonu na asfalt pomáha v najvýkonnejších verziách elektronický diferenciál.

Do zákrut sa nová trojka oprie lepšie nielen vďaka dlhšiemu rázvoru, ale aj rozšírenému rozchodu kolies – vpredu o 43 a vzadu o 21 mm. Nové tlmiče a pružiny zmenšujú náklony a pohlcujú vibrácie. Kým však rad 5 a 7 dostali dvojité predné lichobežníkové závesy, trojka zostáva pri tlmičových vzperách McPherson. Vzadu je nezávislé zavesenie. Za príplatok dodá BMW buď o 10 mm znížený športový podvozok M Sport s výkonnejšími brzdami s pevnými 4-piestikovými strmeňmi, alebo adaptívny podvozok Adaptive M. Pneumatické odpruženie zostane výsadou konkurenta zo Stuttgartu. Novinka dorazí na európsky trh začiatkom marca 2019. BMW 3 budú vyrábať v domácom závode značky v Mníchove, v závode Tiexi v meste Šen-jang, ktorý prevádzkuje spoločný podnik BMW Brilliance Automotive (BBA) a v novo postavenom závode v mexickom San Luis Potosí.

Rozmery a objemy

Dĺžka (mm) 4 709
Šírka (mm) 1 827
Výška (mm) 1 442
Rázvor náprav (mm) 2 851
Veľkosť kufra (l) 480

Technické údaje

Motor 320i 330i 340i 318d 320d 320d xDrive 330d
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 6/24 4/16 4/16 4/16 6/24
Zdvihový objem (ccm) 1 995 1 995 1 995 2 979 1 995 1 995 1 995 2 993
Max. výkon (kw/ot.) 135/5 000 190/5 000 275/- 110/4 000 140/4 000 140/4 000 195/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 300/1 350 400/1 550 500/- 320/1 500 400/1 750 400/1 750 580/1 600
Prevodovka 8A 8A 8A 6M/8A 6M/8A 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 7,2 5,8 4,5 8,5/8,4 7,1/6,8 6,9 5,5
Max. rýchlosť (km/h) 250 240/240 233
Spotreba na 100 km (l) 5,7 5,8 7,5 4,2/4,1 4,4/4,2 4,5 4,8

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#BMW 3 #BMW #autosalón Paríž 2018
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
26. 11. 2018zlacnenie1.227 €zlacnenie1.267 €
19. 11. 2018zlacnenie1.269 €zlacnenie1.308 €
12. 11. 2018zlacnenie1.294 €zlacnenie1.334 €
5. 11. 2018zlacnenie1.311 €zlacnenie1.355 €
29. 10. 2018zdraženie1.330 €1.391 €
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk