Hlavnou hviezdou Škody v Paríži bol síce plug-in hybridný koncept Vision RS, naznačujúci podobu nového kompaktného hatchbacku, ktorý nahradí Rapid, ale popri ňom sa nestratil ani sériový Kodiaq RS. Ide o prvé SUV Škody s týmto logom, o ktorom už česká automobilka veľa prezradila pred samotnou premiérou. A dokonca s ním stihla absolvovať rekordnú jazdu na referenčnom okruhu Nurburgring. Časom 9 minút a 29,84 sekundy sa stal Kodiaq RS najrýchlejším 7-miestnym SUV. Takže parížska premiéra nebola žiadnym veľkým prekvapením. V každom prípade sa tu Kodiaq RS po prvýkrát predstavil so všetkým čo k tomu patrí.
Svoju športovú DNA nijako netají. Má špecifické nárazníky, lesklú čiernu masku a matné pozadie sériovo dodávaných full-LED svetiel. Zboku sú neprehliadnuteľné 20-palcové antracitové disky kolies Xtreme, najväčšie, aké kedy Škoda použila v sériovej produkcii. V ich útrobách žiaria 16-palcové brzdové kotúče s červenými strmeňmi. Vzadu je červená odrazka, ktorá sa tiahne celým nárazníkom, a obrovské koncovky výfukov. V klavírnej černi sú vyvedené aj lemy okien či zadné bočné spojlery. Karoséria dostala špecifický modrý lak Race Blue. S ostrým Kodiaqom prichádza zároveň nová grafika loga vRS, kde „v“ znamená víťazstvo (Victory) a „RS“ Relly Sport. Po prvýkrát sa objavilo v roku 1974 na súťažných špeciáloch 180 RS a 200 RS.
Interiér dostal čierne čalúnenie stropu a športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv. Centrálna časť je čalúnená Alcantarou a bočnice kožou s karbónovou štruktúrou a diamantovým kontrastným prešívaním červenou niťou. Alcantaru nájdeme aj na výplniach dverí a karbónové dekorácie zas na palubnej doske. Tá je štandardne vybavená virtuálnym kokpitom s novým grafickým módom s centrálne situovaným otáčkomerom a digitálnym zobrazením rýchlosti. Celé to dotvára sploštený kožený volant či antikorové pedále. Logo vRS nájdete na operadlách, radiacej páke automatickej prevodovky, spodnom ramene volantu či prahoch.
Sympatické je, že ani v tejto podobe nestratil Kodiaq nič zo svojich úžitkových vlastností. V 5-miestnom usporiadaní ponúkne pod elektrickým zadným vekom 600 a v 7-miestom, stále slušných 231 litrov pre batožinu. Prepraviť posádku si trúfa veľmi rýchlo. Veď pod kapotou pracuje dvakrát preplňovaný naftový 4-valec 2,0 BiTDI s výkonom 176 kW a krútiacim momentom 500 Nm, ktorý ponúka svoje maximum už pri 1 750 otáčkach za minútu. Spojený je štandardne so 6-stupňovou dvojspojkou DSG a pohonom 4×4. Systém s viaclamelovou spojkou Haldex a elektronickou uzávierkou diferenciálu dokáže v prípade potreby preniesť až 85 % krútiaceho momentu na jedno z kolies.
Výsledkom je zrýchlenie na stovku za rovných sedem sekúnd a maximálna rýchlosť 220 km/h. Nejde síce o omračujúce parametre, ale rozhodne o najrýchlejší sériový Kodiaq, rýchlejší ako benzínová verzia 2,0 TSI. Pýšiť by sa mal pritom podstatne nižšou spotrebou. Podľa starej normy NEDC uvádza výrobca len šesť litrov nafty na 100 km. S redukciou konzumácie pomáha rekuperácia brzdnej energie, voľnobežka prevodovky v režime Eco a pohon predných kolies v bežných jazdných podmienkach. Ak by vám dynamika Kodiaqu RS nestačila, emócie zvýši premiérový systém úpravy zvuku Dynamic Sound Boost, ktorý je závislý od zvoleného jazdného módu a akustiku upravuje nielen v kabíne, ale aj navonok.
Kým v režime Comfort aparatúra aktívne potláča hluk, po prepnutí do módu Sport sa zvýši intenzita a sýtosť zvuku motora. Režim Eco zas ponechá motoru prirodzený zvuk. O moduláciu akustiky v exteriéri sa zas starajú aktívne klapky vo výfuku. Veľkým bonusom Kodiaqu RS je jeho podvozok, štandardne vybavený adaptívnymi tlmičmi DCC a progresívnym riadením. Oba prvky sa prispôsobujú aktuálnym podmienkam alebo zvolenému jazdnému režimu cez systém Driving Mode Select. Ten ponúka profily Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual a Snow, a upravuje aj reakcie motora prevodovky, systému 4×4 aj riadenia.
Novinka by sa mala dostať k prvým zákazníkom ešte do konca roka. Slovenskú premiéru bude mať Kodiaq RS na autosalóne v Nitre.