Veľké sťahovanie naftových áut

Slovenský trh s jazdenými autami zažíva výrazné zmeny. Zákazníci strácajú záujem o naftové motory aj napriek tomu, že ich ponuka stúpa. Zo západnej Európy smerom na východ sa presúvajú staršie naftové autá, ktorých pôvodní majitelia sa obávajú hroziacich zákazov vjazdov.

10.10.2018 12:00
debata (63)
Aktivisti v Nemecku žiadajú, aby súdy zakázali... Foto: Reuters, FABRIZIO BENSCH
Emisie, aktivisti Aktivisti v Nemecku žiadajú, aby súdy zakázali v mestách automobily na naftu.

"Aj na inzertných serveroch môžete vidieť veľký nárast ponuky naftových motorov. To však nereflektuje dopyt zákazníkov. Z našich štatistík napríklad vidíme, že príklon k benzínovým motorom je výrazný,“ povedala Karolína Topolová, šéfka spoločnosti AAA Auto. Podľa jej slov pred dvoma až troma rokmi až 80 percent zákazníkov požadovalo vozidlá spaľujúce naftu. Aktuálne je dopyt vyrovnaný. "Záujem o benzínové motory je na úrovni 47 percent zákazníkov,“ dodáva Topolová.

V Nemecku sa schyľuje k zvýšeniu ponuky jazdených naftových motorov. Spolková vláda sa dohodla s výrobcami automobilov na tom, že staršie vznetové motory budú automobilky musieť buď vybaviť dodatočným hardvérom na zníženie emisií, alebo vykúpiť s dodatočnou zľavou na nákup nových modelov. Viacerí výrobcovia pritom avizovali, že samotné dodatočné znižovanie emisií by bolo drahé. Namiesto toho sa prikláňajú k výkupom a zľavám.

"Automobiloví výrobcovia musia pochopiť, aký signál tým smerom k nim vysielame. Chceme sa vyhnúť zákazom a zabezpečiť naftovým autám budúcnosť,“ povedal spolkový minister dopravy Andreas Scheuer z Kresťansko-sociálnej únie Bavorska (CSU). Dohoda sa týka naftových motorov, ktoré spĺňajú emisné normy Euro 4 a Euro 5. Záujemcovia si budú môcť so zľavou vybrať akýkoľvek nový model. Renault už ohlásil, že svojim zákazníkom, od ktorých vykúpi ich straší naftový model, dá zľavu na nákup nového auta až 10-tisíc eur. Nemecký Daimler poskytne zľavu vo výške 5-tisíc eur.

Servisné zásahy a dodatočná montáž selektívnej katalytickej redukcie (SCR) na čistenie výfukových plynov by podľa niekoľkých automobiliek boli príliš drahé a zdĺhavé. Všetky náklady spojené s opravami by znášali samotní výrobcovia. Volkswagen navyše varuje, že by takto upravené pohonné jednotky boli hlučnejšie a mali vyššiu spotrebu. Výkup starších naftových modelov spôsobí ešte výraznejší presun týchto automobilov smerom na východ. "Je vidieť veľký trend v prívale dieselových motorov na slovenský trh. A celkovo všeobecne do východnej Európy,“ dodáva Topolová.

Eurokomisárka Elžbieta Bienkowski, ktorá je zodpovedná za vnútorný trh, priemysel a podnikanie, vyslovila obavy, že nemecké automobilky budú staršie naftové autá vyvážať do východnej Európy. Podľa jej slov by mali byť jasne určené pravidlá s nakladaním s vozidlami, ktoré majú menej ekologické motory.

Európska komisia (EK) však nemá možnosti, ako producentom automobilov zabrániť v presune starších áut smerom na východ. "EK zaznamenala nedávny nárast vývozu ojazdených motorových vozidiel z krajín západnej do strednej a východnej Európy a upozorňuje na tento trend,“ informovala Ingrid Ludviková z tlačového oddelenia Zastúpenia EK na Slovensku. Znečistenie ovzdušia sa podľa EK nekončí na hraniciach konkrétneho členského štátu.

Nárast ponuky vznetových motorov na trhu s jazdenými vozidlami spolu s klesajúcim dopytom tlačí ich ceny smerom nadol. "Naftové autá sú lacnejšie, pretože ich ponuka je veľmi vysoká. Pokles však nie je až taký výrazný,“ dodáva Topolová. Podľa jej slov sa dá aktuálne ťažko povedať, či sa ceny budú aj naďalej znižovať. Topolová tvrdí, že pokles sa ešte očakávať dá, ale je ťažké povedať kedy a o koľko.

Nemecko sa chce výkupom alebo zlepšeniami starších dieselových motorov vyhnúť zákazom ich vjazdu, ktoré hrozia v niekoľkých mestách. Výkupy, zľavy a prípadné opravy budú dostupné len pre obyvateľov 14 nemeckých miest.

© Autorské práva vyhradené

63 debata chyba
Viac na túto tému: #diesel #naftové motory #naftové autá #dieselové motory
Články podľa značiek