Škoda Scala: O ‘českom Golfe‘ vieme takmer všetko. Aj keď je v maskáčoch

Škoda opäť priťahuje pozornosť k novému hatchbacku Scala. Prezradila o ňom už prakticky všetko. Chýbajú len fotografie. Vystačiť si musíme s tými s kamuflážou.

01.11.2018 07:00
debata (10)
Prvé snímky predprodukčných prototypov... Foto: Škoda-Auto
Škoda Scala - 2019 Prvé snímky predprodukčných prototypov naznačujú, že finálny model sa nebude veľmi líšiť od parížskeho konceptu Vision RS.

Škoda Scala má debut naplánovaný ešte tento rok. A keďže premiéra, i keď nevedno kde a kedy, sa blíži, automobilka z Mladej Boleslavi postupne uvoľňuje informačné embargo. To dokonca v rozsahu, ktorý nebýva zvykom. Posledná tlačová sprava je totiž prakticky kompletnou „mapou“ novinky. Až na to, že nepoznáme dizajn. Ten však naznačil koncept Vision RS na nedávnom autosalóne v Paríži. A je isté, že sériová verzia sa od neho veľmi líšiť nebude. I keď si nebude môcť dovoliť imidž ostrého hothatchu.

V každom prípade je Scala pre Škodu významnou novinkou. Po prvý raz sa totiž zapojí do triedy kompaktov, teda nižšej strednej triedy, s moderným hatchbackom. Scala bude teda akýmsi „českým Golfom“. A to tu ešte nebolo. Octavia síce patrila do tejto triedy, ale výlučne s karosériou liftback alebo kombi. Klasický hatchback, potenciálne kanibalizujúci Golf, neprichádzal do úvahy. Teraz sa to ale zmení. No aj napriek tomu si koncern VW nechal poistku. Scala nebude postavená na platforme MQB, tá ostane výsadou Octavie a Golfu, ale na jej „menšej“ verzii MQB A0, akú používa Polo alebo Ibiza.

Nová Scala bude približne o 10 cm dlhšia ako... Foto: Škoda-Auto
Škoda Scala - 2019 Nová Scala bude približne o 10 cm dlhšia ako Volkswagen Golf. O tri centimetre ho prekoná aj v rázvore náprav.

Z tohto dôvodu nebude môcť mať Scala nezávislé zavesenie zadných kolies ako výkonnejšie verzie Golfu alebo Octavie. Rozmerom to však vďaka modularite neprekáža. Scale nameriate do dĺžky 4 362, do šírky 1 793 a do výšky 1 471 mm. To znamená, že bude asi o 10 cm dlhšia ako Golf. To isté platí o rázvore náprav, ktorý sa natiahol o tri centimetre na konečných 2 649 mm. Interiér má ponúkať prakticky rovnaký priestor ako súčasná Octavia, tá má totiž v budúcnosti narásť. Škoda to dokumentuje na priestore pre nohy zadných cestujúcich, ktorý je identických 73 mm a na priestore pre hlavu zadných cestujúcich 982, čo je dokonca o dva viac.

Limitom Scaly bude len jej šírka. Vo výške lakťov je to 1 425 mm, o 24 menej – jedna z mála poistiek, aby Scala príliš nepodkúrila svojim vznešenejším koncernovým súrodencom. Skvelý je aj objem kufra 467 litrov a po sklopení 1 410 litrov, čím Scala ostáva verná tradícii mimoriadnych úžitkových vlastností Škody. Počítať máme dokonca s elektricky ovládaným vekom s nožným senzorom, ale aj s vychytávkami, ako napríklad dáždnikom vo dverách. Chýbať nebude ani povestná škrabka vo veku nádrže. Novinkou je elektricky výklopné ťažné zariadenie.

Pod zadné veko sa zmestí ohromných 467 litrov... Foto: Škoda-Auto
Škoda Scala - 2019 Pod zadné veko sa zmestí ohromných 467 litrov batožín a po sklopení operadiel až 1 410. Pomôže aj elektricky ovládané veko.

Palubná doska môže byť za príplatok osadená 10,23-palcovým virtuálnym kokpitom aj 9,2-palcovým displejom infotainmentu. Novinkou je sériové pripojenie k internetu. Ďalšia SIM karta už potom nie je potrebná. V základe však bude LTE podporovať len funkcie tiesňového volania. Smartfón budete môcť vďaka službám Škoda Connect používať aj na odomykanie či zamykanie vozidla alebo na aktualizáciu softvéru a mapových podkladov.

Pod kapotou sa na úvod predstavia tri benzínové a jeden naftový motor. Ponuka štartuje 3-valcami 1,0 TSI (70, 85 kW). Slabší spojený s 5-stupňovým manuálom, silnejší so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7-DSG. Vrcholom benzínovej ponuky je 4-valec 1,5 TSI Evo (110 kW) s oboma druhmi prevodoviek. Kombinovať ich možno aj s naftovým 4-valcom 1,6 TDI (85 kW, 250 Nm). Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Tie benzínové vďaka časticovým filtrom a naftový použitím systému selektívnej katalytickej redukcie SCR. Neskôr príde aj verzia 1,0 G-Tec (66 kW) na stlačený zemný plyn.

Z nových asistenčných systémov spomeňme Side Assist, ktorý má na rozdiel od doterajšieho systému monitorovania slepých uhlov dosah až 70 metrov, takže dokáže vodiča varovať aj pred vozidlami, ktoré majú úmysel predbiehať ho. Jeho súčasťou je tiež monitorovanie diania za vozidlom Rear Traffic Alert. Do rýchlosti 210 km/h možno využiť adaptívny tempomat. V sérii je monitorovanie jazdných prúdov Lane Assist a autonómne brzdy Front Assist. Za príplatok dostanete parkovací asistent a full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Diódy majú miesto aj v zadných združených svetlách.

Podvozok využije predné tlmičové vzpery McPherson a zadnú nápravu s torznou priečkou. Jazdné vlastnosti Scaly by mali ťažiť nielen z väčšieho rázvoru, ako mal Rapid, ale aj z ponuky športového podvozka Sport Chassys Preset, ktorý bude mať o 15 mm nižšiu svetlú výšku a adaptívnymi tlmiče DCC, nastaviteľné v módoch Normal a Sport. Tajomstvom tak ostávajú len prevádzkové parametre a finálny dizajn. S ním by mohla Škoda vyrukovať už v priebehu budúceho mesiaca. Zatiaľ nám musia stačiť oficiálne snímky maskovaných predprodukčných prototypov.
Škoda Scala - 2019
Škoda Scala - 2019
+16Škoda Scala - 2019

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Scala
Články podľa značiek