BMW 8: Vrcholové kupé prišlo o strechu

V lete oprášil Mníchov po devätnástich rokoch modelový rad 8. Noblesné kupé najvyššej triedy však neostané samo. Na svet prichádza otvorená verzia s plátennou strechou. Zloží sa za pätnásť sekúnd.

07.11.2018 06:00
debata
Nový kabriolet vychádza z kupé. Typickým prvkom... Foto: BMW
BMW 8 Cabriolet - 2018 Nový kabriolet vychádza z kupé. Typickým prvkom sú široké prepojené ľadvinky, lemované najužšími LED svetlami, aké sa kedy objavili v sériovej produkcii. Za príplatok dostanete adaptívne laserové reflektory s dosahom 600 metrov.

BMW pokračuje vo svojej tohtoročnej modelovej ofenzíve. V Paríži ukázalo nový sedan radu 3, SUV X5 a pôvabný roadster Z4. Len pred pár dňami pribudlo úplne nové 7-miestne SUV X7. Pritom má toho tento rok na konte podstatne viac. Napríklad aj novú generáciu X3, debut ostrého BMW M5 a najmä reinkarnované GT radu 8, ktoré sa odhalilo začiatkom leta. Nové veľké kupé nadviazalo po devätnástich rokoch na ikonické BMW 8 s výklopnými reflektormi z rokov 1989 až 1999. A bolo jasné, že neostane samo. Špionážne snímky prezradili, že v Mníchove horúčkovito pracujú na jeho otvorenej verzii. A tá sa odhaľuje práve v týchto dňoch.

Najluxusnejší kabriolet BMW vychádza z nového kupé. Má s ním veľmi podobné rozmery. Na dĺžku meria 4 843, na šírku 1 902 a na výšku 1 339 mm. Identická je predná maska so širokými prepojenými ľadvinkami aj štandardne dodávanými adaptívnymi full-LED reflektormi. Za príplatok si môžete dopriať laserové diódy s dosahom až 600 metrov. Vďaka použitiu kompaktnej plátennej strechy sa dizajnérom podarilo zachovať harmonický bočný profil bez ťažkopádneho „kufra“. Línia pontónu tak pokračuje bez rušivých prvkov a v zadnej časti jemne klesá až k úzkym zadným svetlám. Tretie brzdové svetlo našlo miesto v kapote.

Strecha sa vysunie alebo zasunie za 15 sekúnd.... Foto: BMW
BMW 8 Cabriolet - 2018 Strecha sa vysunie alebo zasunie za 15 sekúnd. Manipulácia s ňou je povolená až do rýchlosti 50 km/h.

Kabína je ohraničená mohutným hliníkovým lemom, pričom výklopné veko strechy je čalúnené kožou Vernasca, podobne ako celý interiér. A to už v štandarde vrátane palubnej dosky či výplní dverí. Tichý mechanizmus strechy ju dokáže rozložiť alebo sklopiť v priebehu pätnástich sekúnd, a to do rýchlosti 50 km/h. Na výber je čierne alebo antracitové plátno so strieborným nádychom. S vyklopenou strechou má BMW radu 8 opäť veľmi harmonické línie, blízke kupé. Neruší ich ani dvojica bezpečnostných oblúkov, ktoré sú skryté za opierkami zadných sedadiel. V prípade prevrátenia ich katapultujú pyrotechnické nálože.

Vďaka plátennej streche sa dizajnérom podarilo... Foto: BMW
BMW 8 Cabriolet - 2018 Vďaka plátennej streche sa dizajnérom podarilo zachovať nízky, jemne splývavý profil pontónu.

Interiér dostal športové sedadlá a za príplatok multifunkčné sedadlá čalúnené kožou Merino. O redukciu turbulencií sa stará deflektor a o tepelný komfort zas vyhrievanie v oblasti krku pomocou prieduchov v integrovaných opierkach hláv predných cestujúcich. Paket Heat Comfort pridáva vyhrievaný volant aj lakťové opierky, dokonca aj tie vo dverách. Batožinový priestor má základný objem 350 litrov, čo je o 70 menej ako v kupé, samozrejme, z dôvodu inštalácie mechanizmu strechy. Napriek tomu prekvapia sklopené zadné operadlá delené v pomere 50 : 50, ktoré umožňujú vďaka otvore v priečke kufra prevoz dlhších predmetov.

Kabína je štandardne vybavená virtuálnym... Foto: BMW
BMW 8 Cabriolet - 2018 Kabína je štandardne vybavená virtuálnym kokpitom, športovými koženými sedadlami a deflektorom proti turbulenciám. Za príplatok dostanete vyhrievanie krku ventiláciou integrovanou v opierkach hláv.

Daňou za vietor vo vlasoch je aj vyššia hmotnosť. Stoja za ňou dodatočné hliníkové výstuhy podvozku, ktoré majú na svedomí 125-kilogramovú „nadváhu“ kabrioletu. BMW však zdôrazňuje, že vďaka mimoriadnej pevnosti konštrukcie kupé, tvorenej z veľkej časti vysokopevnostnou oceľou, nemuseli konštruktéri pridávať veľa materiálu. Pod kapotou sú na výber dva motory. Základom je trojlitrový naftový 6-valec pre verziu 840d xDrive (235 kW). Výkonnejšiu alternatívu tvorí dvakrát preplňovaný 4,4-litrový benzínový osemvalec pre M850i xDrive (390 kW).

Pod kapotou je kráľom revidovaný 4,4-litrový... Foto: BMW
BMW 8 Cabriolet - 2018 Pod kapotou je kráľom revidovaný 4,4-litrový 8-valec verzie M850i, ktorý dáva aj vďaka dvojici turbodúchadiel výkon 390 kW.

Oba motory sú štandardne spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav xDrive s elektronickou viaclamelovou spojkou, ktorá posiela viac hnacieho momentu k zadným kolesám, v prípade benzínovej verzie s aktívnym diferenciálom ovládaným elektromotorom. Dynamické parametre sú fascinujúce. Už diesel zrýchľuje na stovku za 5,2 sekundy a benzínová verzia len za 3,9. O redukciu emisií sa starajú časticové filtre a v prípade dieselu aj selektívna katalytická redukcia SCR. Štart-stop systém spolupracuje s dátami navigácie, ale aj s údajmi kamier a asistenčných systémov, aby predišiel zbytočnému krátkodobému vypínaniu motora.

V kufri je 350 litrov pre batožiny, o 70 menej... Foto: BMW
BMW 8 Cabriolet - 2018 V kufri je 350 litrov pre batožiny, o 70 menej ako v kupé. Využiteľnosť zlepšujú delené sklopné operadlá zadných sedadiel.

Navigáciu využíva aj automatická prevodovka, takže redukuje nevhodné preraďovanie, napríklad v zákrutách nasledujúcich bezprostredne za sebou alebo pri dojazde na križovatku. Z kupé preberá BMW 8 Cabrio kompletný balík asistenčných systémov vrátane rýchlostného asistenta, autonómnych bŕzd, ktoré registrujú nielen chodcov, ale aj cyklistov, či adaptívneho tempomatu. Balík Driving Assistant Professional dopĺňa paletu o nočné videnie, asistenta pre jazdu v kolónach, automatickú zmenu jazdného prúdu alebo asistenta pre prejazd križovatkou, ktorý registruje križujúce vozidlá.

Infotainment tvorí 12,3-palcová obrazovka BMW Live Cockpit. Dopĺňa ju multimediálne rozhranie iDrive s uhlopriečkou 10,25 palca s operačným prostredím 7.0. Základné menu je rozdelené do desiatich stránok. Nechýba ani head-up displej. Aplikácia Digital Key zmení váš smartfón na digitálny kľúč, umožňujúci štartovanie aj odomykanie. Zvlášť pyšné je BMW na „inteligentného osobného asistenta“ (Intelligent Personal Assistant). Aktivuje sa hlasovým povelom „Hej, BMW!”. Digitálny spoločník pomáha vodičovi pri ovládaní rôznych funkcií a zároveň sa dokáže učiť.

Špičkové jazdné vlastnosti sú dielom ľahkého hliníkového podvozku s dvojitými trojuholníkovými prednými závesmi a 5-prvkovým zavesením zadných kolies. Štandardom sú adaptívne tlmiče Adaptive M suspension. Naftová verzia využíva zmiešaný profil pneumatík 245/45 R18 a vzadu 275/40 R18. BMW M50i xDrive má už v základe disky s profilmi 245/40 R19 a 275/35 R19. Ovládanie uľahčuje riadenie Integral Active Steering s adaptívnym prevodovým pomerom a variabilným riadením zadnej nápravy, ktoré natáča kolesá v uhle 2,5 stupňa. Buď v smere predných, alebo proti nemu.

Všetky systémy vrátane riadenia trakcie a stabilizácie má pod kontrolou elektronický mozog FleyRay. Vodič má pritom možnosť voliť viaceré jazdné režimy od EcoPro cez Comfort až po Sport a Sport+. Spolu s nimi sa menia nielen reakcie hnacej sústavy či riadenia, ale aj akustika motora. Ak vám to nestačí, môžu do hry vstúpiť príplatkové aktívne stabilizátory, redukujúce náklony. Balík M Technic Sport obohatí BMW 8 Cabrio o 20-palcové disky kolies. Priplatiť si môžete za exteriérové balíky M Sport a Chrome Line či za špičkovú audiosústavu Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound alebo za sklenené doplnky interiéru. Na trhu by sa nový kabriolet mal objaviť na jar.

Technické údaje

Verzia M850i xDrive 840d xDrive
Objem motora (ccm) 4 395 2 993
Počet valcov/ventilov V8/32 R6/24
Max. výkon (kW) 390/5 500 235/4 400
Max. krút. moment (Nm) 750/1 800 680/1 750
Prevodovka 8A 8A
0 – 100 km/h (s) 3,9 5,2
Max. rýchlosť (km/h) 250 250
Spotreba paliva na 100 km (l) 9,9 5,9

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW 8 #BMW 8 Cabrio
Články podľa značiek