Slovenskí vodiči v posledných rokoch viac dbajú na kvalitné obutie svojich automobilov. „Motoristi majú väčší záujem o prémiové pneumatiky. Vďaka rastúcej ekonomike investujú vodiči viacej do bezpečnosti, čo znamená aj investovanie do prémiových plášťov,“ informuje Continental, ktorého súčasťou je aj slovenský Matador.
"Svoje auto idem prezuť zajtra. Do servisu som sa objednala pred týždňom v pondelok. Termíny boli dosť obsadené. O novom označení zimných pneumatík som ešte nepočula. So svojím autom jazdím len v okolí hlavného mesta,“ povedala včera vodička Natália z Bratislavy.
Prechodné obdobie do jesene 2024
Vo všeobecnosti platí, že v severnejších okresoch Slovenska sa začína sezóna prezúvania pneumatík skôr. Erika zo Spišskej Novej Vsi svoje auto prezula už pred dvoma týždňami. Do pneuservisu sa musela tiež objednať, no čakacia lehota bola kratšia. Ani ona však o tzv. alpskom označovaní ešte nepočula.
Od začiatku júna 2017 vstúpila v Nemecku do platnosti legislatíva, ktorá stanovuje minimálne požiadavky na zimné obutie automobilov. Nové pneumatiky, ktoré sú obuté na poháňanej náprave, musia byť v zime vybavené tzv. alpským symbolom. Ide o snehovú vločku umiestnenú v symbole kopca.
Na nové označenie si musia dávať pozor najmä vodiči, ktorí majú nové zimné pneumatiky. Pre staršie zimné plášte platí prechodné ustanovenie do 30. septembra 2024. Pneumatiky, ktoré boli vyrobené po 31. decembri 2017, už musia byť vybavené novým symbolom. Alpský symbol označuje zimné pneumatiky, ktoré sú v súlade s predpismi Hospodárskej komisie OSN pre Európu (UNECE). Tie sú platné v Európskej únii a ďalších krajinách. Alpský symbol rovnako naznačuje, že pneumatika spĺňa legislatívne požiadavky v USA a Kanade. Vlastnosti týchto pneumatík na snehu museli byť preukázané v testoch, v ktorých museli splniť stanovené limity.
Vo väčšine krajín Európskej únie vrátane Slovenska sa za zimnú pneumatiku vo všeobecnosti považuje plášť vybavený označením M+S. Dané označenie znamená, že pneumatika má v porovnaní s bežným plášťom zlepšené jazdné vlastnosti v blate a na snehu. Ide najmä o záberové a smerové vlastnosti, ktoré boli dosiahnuté vďaka dezénu, zmesi alebo konštrukcii pneumatiky.
Dezén aspoň 4 mm
Zákon o cestnej premávke na Slovensku presne nevymedzuje obdobie, kedy je použitie zimných pneumatík v prípade osobných automobilov povinné. "Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označenými horským symbolom alebo pneumatikami s označením M+S, M.S alebo M&S,“ uvádza zákon.
V okolitých krajinách platia rôzne pravidlá pre používanie zimných pneumatík. V Rakúsku sú zimné pneumatiky povinné od začiatku novembra do polovice apríla v prípade, ak je vozovka pokrytá súvislou vrstvou snehu alebo ľadu. "V okolitých štátoch je to rôzne, napríklad Rakúsko pripúšťa aj letné pneumatiky s nasadenými snehovými reťazami,“ informuje o alternatívnej možnosti v Rakúsku Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy.
V Česku sú na niektorých úsekoch povinné zimné pneumatiky od začiatku novembra do konca marca. Vo všetkých týchto prípadoch je potrebné dodržať hĺbku dezénu minimálne 4 mm. V Maďarsku neplatí všeobecná povinnosť jazdiť na zimných pneumatikách. Súčasťou povinnej výbavy v zime sú však aj snehové reťaze. Povinnosť používať zimné pneumatiky neukladá ani Poľsko.
Celoročné pneumatiky?
Na trhu s pneumatikami sa čoraz častejšie objavujú celoročné pneumatiky. Tie sa vo všeobecnosti odporúčajú len vodičom, ktorí najazdia málo kilometrov a pohybujú sa v oblastiach, kde nehrozí častá snehová pokrývka. Napriek tomu mnohé celoročné pneumatiky je možné používať ako zimné obutie, keďže sú vybavené alpským symbolom. Týmto symbolom je vybavená aj nová celoročná pneumatika českej spoločnosti Barum s názvom Quartaris 5, ktorá bola predstavená počas tohto leta.
Napriek tomu vodiči o celoročné pneumatiky neprejavujú veľký záujem. "Záujem o celoročné pneumatiky nestúpa, a to vďaka rôznorodosti Slovenska, ale aj Česka, kde sa strieda hornatý terén s nížinami. Preto dávajú naši vodiči prednosť v zimnom období zimným pneumatikám,“ informuje Continetal.