Cupra Ateca: Ostré SUV je na štarte. Stovku dá za 5,2 s

Cupra Ateca je prvým samostatným modelom odčlenenej športovej divízie Seatu. Spája v sebe výhody SUV s emóciami dynamickej jazdy. Úpravy sa dotkli každého aspektu tohto auta. Za všetko hovorí výkon 300 koní.

13.11.2018 06:00
debata (2)
Ateca získala po zmene identity poriadne ostrý... Foto: Cupra
Cupra Ateca - 2018 Ateca získala po zmene identity poriadne ostrý imidž. Zväčšené sacie otvory a plástový výplet dopĺňa bronzové logo a nápis Cupra.

Cupra odštartovala samostatnú kariéru už na jar. V Ženeve predstavila svoj prvý produkt – Cupru Ateca – prvý autorský model, na ktorom by ste logo Seatu hľadali márne. Výber SUV je logický. Boom v tomto segmente pokračuje a ostrá Ateca v ňom nepochybne vynikne. Seat je presvedčený, že priláka nových zákazníkov, už len tým, že stojí na pomedzí mainstreamovej a prémiovej triedy. Vidieť to na prvý pohľad. Na Atece Cupra naozaj nešetrila. Fabrický „tuning“ išiel nad rámec toho, na čo sme boli zvyknutí v časoch, keď Cupry predstavovali len obyčajné deriváty Seatu. Športová kúra neobišla dizajn ani techniku.

Cupra Ateca dostala športové nárazníky, efektný plástový výplet masky a zväčšeného sacieho otvoru v nárazníku, čierne pozadie LED reflektorov a množstvo čiernych lesklých dekorácií. Klavírnu čerň nájdete na lemoch okien, strešných nosičoch, spätných zrkadlách aj na maske s centrálne situovaným bronzovým logom. Navyše ho dopĺňa hliníkový nápis Cupra v spodnej časti nárazníka. Nájdeme ho aj na zadnom veku. Z lesklého čierneho difúzora „vykúkajú“ štyri chrómové koncovky výfukov. Celé to dopĺňajú 18-palcové diamantové disky a ponuka šiestich špecifických lakov karosérie – Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black alebo Nevada White.

Čierne lesklé dekorácie sa dotkli nielen... Foto: Cupra
Cupra Ateca - 2018 Čierne lesklé dekorácie sa dotkli nielen strešných nosičov a okien, ale aj špecifických 19-palcových diskov kolies. Výkon naznčujú štyri koncovky výfuku.

Srdcom Cupry postavenej na modulárnej platforme MQB je 4-valec 2,0 TSI vyladený až na 221 kW a 400 Nm. To sú hodnoty nápadne podobné Golfu R. Spracúva ich upravená 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG s rýchlejšími reakciami a posiela k pohonu oboch náprav 4Drive s elektrohydrau­lickou spojkou Haldex. Tá rozdeľuje hnací moment medzi obe nápravy podľa okamžitých podmienok – rýchlosti, miery zrýchlenia, natočenia kolies a adhéznych podmienok. Potom neprekvapí, že Cupra Ateca zvláda stovku za 5,2 sekundy a dosahuje maximálku 247 km/h. Pomôcť si pritom môže s funkciou Launch control pre šprint z miesta. To všetko pri pohotovostnej hmotnosti 1 540 kg.

Interiér je plný Alcantary, hliníka a klavírnej... Foto: Cupra
Cupra Ateca - 2018 Interiér je plný Alcantary, hliníka a klavírnej černe. Analógové prístroje zamenil sériovo dodávaný digitálny kokpit.

Upravený podvozok má nezávislé zavesenie kolies. Vpredu na tlmičových vzperách McPherson a vzadu na viacprvkovej náprave multilink. Doplnený je adaptívnymi tlmičmi DCC (Dynamic Chasis Control), takže posádka nemusí trpieť príliš tuhým odpružením. Ak vám to nestačí, Cupra dodá príplatkové 19-palcové disky s výkonnejšími brzdami Brembo s priemerom ventilovaných kotúčov 340, respektíve 310 mm. Spoznáte ich aj vďaka lesklým čiernym strmeňom. Vodič vyberá medzi jazdnými režimami Comfort, Sport, Snow, Off-road, Individual a novým ostrým módom Cupra. V režime Cupra sa menia nielen reakcie plynu, prevodovky, riadenia a podvozku, ale aj akustika motora, ktorá pridáva pár decibelov navyše.

O pohon sa postará 4-valec 2,0 TSI naladený až... Foto: Cupra
Cupra Ateca - 2018 O pohon sa postará 4-valec 2,0 TSI naladený až na 221 kW a 400 Nm krútiaceho momentu. Spojený bude sériovo so 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom oboch náprav 4Drive.

Emócie umocňuje interiér so splošteným perforovaným volantom, Alcantarou čalúnenými výplňami dverí a športovými sedadlami, na ktorých nájdete aj kožu s karbónovou štruktúrou. Hliníkové pedále a prahové lišty dopĺňajú dekorácie z klavírnej černe. Ateca dostala navyše v sérii 10,25-palcový virtuálny kokpit so špeciálnou grafikou. To sa týka aj 8-palcovej dotykovej obrazovky multimediálneho rozhrania, ktoré zobrazuje okrem bežných údajov aj informácie o preťažení, teplote oleja či okamžitom výkone. Nechýbajú ani logá Cupra na volante, sedadlách alebo podlahových rohožiach. Športovú atmosféru dotvára čierny strop a ambientné podsvietenie. Už pri odomknutí sa do oblasti dverí premietne symbol Cupra.

Sériové vybavenie je teda mimoriadne bohaté. Patrí doň aj dvojzónová klimatizácia, plná konektivita cez Apple Carplay, Android Auto, služby Seat DriveApp, indukčné nabíjanie a množstvo asistenčných systémov. Cupra Ateca sa dostane na trh ešte koncom tohto roka, a to prostredníctvom 277 vybraných dílerov v Európe. Ceny majú štartovať na približne 43 000 eurách. Neostane však sama. Už budúci rok do portfólia pribudne Cupra Leon a neskôr ešte autonómnejší model. Malo by ísť o módne kupé-SUV, ktoré nebude mať pendanta s logom Seatu.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 376
Šírka (mm) 1 841
Výška (mm) 1 611
Rázvor náprav (mm) 2 631
Objem kufra/nádrže (l) 485/55
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 540

Technické údaje

Motor 2,0 TSI
Zdvihový objem (ccm) 1 984
Počet valcov/ventilov 4/16
Maximálny výkon (kW/ot.) 221/5 300
Krútiaci moment (Nm/ot.) 400/2 000
Prevodovka 7-DSG
Max. rýchlosť (km/h) 247
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,2
Cupra Ateca - 2018
Cupra Ateca - 2018
+33Cupra Ateca - 2018

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Seat #Cupra #Cupra Ateca
Články podľa značiek