
Cupra odštartovala samostatnú kariéru už na jar. V Ženeve predstavila svoj prvý produkt – Cupru Ateca – prvý autorský model, na ktorom by ste logo Seatu hľadali márne. Výber SUV je logický. Boom v tomto segmente pokračuje a ostrá Ateca v ňom nepochybne vynikne. Seat je presvedčený, že priláka nových zákazníkov, už len tým, že stojí na pomedzí mainstreamovej a prémiovej triedy. Vidieť to na prvý pohľad. Na Atece Cupra naozaj nešetrila. Fabrický „tuning“ išiel nad rámec toho, na čo sme boli zvyknutí v časoch, keď Cupry predstavovali len obyčajné deriváty Seatu. Športová kúra neobišla dizajn ani techniku.
Cupra Ateca dostala športové nárazníky, efektný plástový výplet masky a zväčšeného sacieho otvoru v nárazníku, čierne pozadie LED reflektorov a množstvo čiernych lesklých dekorácií. Klavírnu čerň nájdete na lemoch okien, strešných nosičoch, spätných zrkadlách aj na maske s centrálne situovaným bronzovým logom. Navyše ho dopĺňa hliníkový nápis Cupra v spodnej časti nárazníka. Nájdeme ho aj na zadnom veku. Z lesklého čierneho difúzora „vykúkajú“ štyri chrómové koncovky výfukov. Celé to dopĺňajú 18-palcové diamantové disky a ponuka šiestich špecifických lakov karosérie – Energy Blue, Velvet Red, Brilliant Silver, Rodium Grey, Magic Black alebo Nevada White.

Srdcom Cupry postavenej na modulárnej platforme MQB je 4-valec 2,0 TSI vyladený až na 221 kW a 400 Nm. To sú hodnoty nápadne podobné Golfu R. Spracúva ich upravená 7-stupňová dvojspojková prevodovka DSG s rýchlejšími reakciami a posiela k pohonu oboch náprav 4Drive s elektrohydraulickou spojkou Haldex. Tá rozdeľuje hnací moment medzi obe nápravy podľa okamžitých podmienok – rýchlosti, miery zrýchlenia, natočenia kolies a adhéznych podmienok. Potom neprekvapí, že Cupra Ateca zvláda stovku za 5,2 sekundy a dosahuje maximálku 247 km/h. Pomôcť si pritom môže s funkciou Launch control pre šprint z miesta. To všetko pri pohotovostnej hmotnosti 1 540 kg.

Upravený podvozok má nezávislé zavesenie kolies. Vpredu na tlmičových vzperách McPherson a vzadu na viacprvkovej náprave multilink. Doplnený je adaptívnymi tlmičmi DCC (Dynamic Chasis Control), takže posádka nemusí trpieť príliš tuhým odpružením. Ak vám to nestačí, Cupra dodá príplatkové 19-palcové disky s výkonnejšími brzdami Brembo s priemerom ventilovaných kotúčov 340, respektíve 310 mm. Spoznáte ich aj vďaka lesklým čiernym strmeňom. Vodič vyberá medzi jazdnými režimami Comfort, Sport, Snow, Off-road, Individual a novým ostrým módom Cupra. V režime Cupra sa menia nielen reakcie plynu, prevodovky, riadenia a podvozku, ale aj akustika motora, ktorá pridáva pár decibelov navyše.

Emócie umocňuje interiér so splošteným perforovaným volantom, Alcantarou čalúnenými výplňami dverí a športovými sedadlami, na ktorých nájdete aj kožu s karbónovou štruktúrou. Hliníkové pedále a prahové lišty dopĺňajú dekorácie z klavírnej černe. Ateca dostala navyše v sérii 10,25-palcový virtuálny kokpit so špeciálnou grafikou. To sa týka aj 8-palcovej dotykovej obrazovky multimediálneho rozhrania, ktoré zobrazuje okrem bežných údajov aj informácie o preťažení, teplote oleja či okamžitom výkone. Nechýbajú ani logá Cupra na volante, sedadlách alebo podlahových rohožiach. Športovú atmosféru dotvára čierny strop a ambientné podsvietenie. Už pri odomknutí sa do oblasti dverí premietne symbol Cupra.
Sériové vybavenie je teda mimoriadne bohaté. Patrí doň aj dvojzónová klimatizácia, plná konektivita cez Apple Carplay, Android Auto, služby Seat DriveApp, indukčné nabíjanie a množstvo asistenčných systémov. Cupra Ateca sa dostane na trh ešte koncom tohto roka, a to prostredníctvom 277 vybraných dílerov v Európe. Ceny majú štartovať na približne 43 000 eurách. Neostane však sama. Už budúci rok do portfólia pribudne Cupra Leon a neskôr ešte autonómnejší model. Malo by ísť o módne kupé-SUV, ktoré nebude mať pendanta s logom Seatu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 376 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 841 |
Výška (mm) | 1 611 |
Rázvor náprav (mm) | 2 631 |
Objem kufra/nádrže (l) | 485/55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 540 |
Technické údaje
Motor | 2,0 TSI |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 984 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Maximálny výkon (kW/ot.) | 221/5 300 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 400/2 000 |
Prevodovka | 7-DSG |
Max. rýchlosť (km/h) | 247 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,2 |