Subaru nie je na poli hybridov úplným nováčikom. V roku 2014 uviedlo na niektorých trhoch svoj prvý hybridný model XV Crosstrek. V porovnaní s konkurenciou však táto zvýšená hybridná verzia Imprezy disponovala len asistenčným elektromotorom v prevodovke CVT s výkonom skromných 10 kW. Dnes by sme tomu hovorili mild-hybrid. To však pre budúcnosť nestačí. Tlak na emisie postupuje rýchlym tempom a elektrifikácia je jedinou cestou, ako vyhovieť prísnejším normám. Zvlášť ak Subaru ustupuje od úsporných dieselových motorov.
Preto už dávnejšie deklarovalo, že jeho nová platforma SGP (Subaru Global Platform), na ktorej stojí nová Impreza aj crosssover XV (Crosstrek), počíta so zástavbou elektrických komponentov. A potom tu bolo niekoľko hybridných konceptov. Napríklad Subaru VIZIV-2, ktoré sa ale do série nikdy nedostali. Lenže začiatkom roka automobilka oznámila, že vyvíja svoj prvý plug-in hybrid. A keďže vývojové kapacity má relatívne malá japonská značka obmedzené, spojila svoje sily s Toyotou, lídrom hybridných technológií.
Výsledkom je práve Subaru Crosstrek Hybrid. Napriek spolupráci s Toyotou však pod jeho kapotou nehľadajte systém známy z Priusu PHEV či RAV4. Crosstrek si zachoval klasickú koncepciu Subaru, vrátane pozdĺžne uloženého dvojlitrového motora boxer s priamym vstrekovaním paliva a kontinuálnu prevodovku Lineartronic CVT. Toto duo však dopĺňa dvojica elektromotorov systému StarDrive. Jeden slúži ako štartér a generátor na dobíjanie akumulátorov, a druhý, umiestnený pravdepodobne v prevodovke, je trakčným motorom pre jazdu v čisto elektrickom režime, a zároveň rekuperátorom brzdnej energie.
Bohužiaľ Subaru zatiaľ neprezradilo žiadne technické parametre. Nepoznáme teda výkon ani kapacitu li-ion batérií, umiestnených pod podlahou batožinového priestoru. Ak by to boli tie z Priusu PHEV, mohli by mať 8,8 kWh. Tomu zodpovedá aj približný elektrický dojazd hybridného Crosstreku, ktorý je len 27 km. Vďaka tomu deklaruje Subaru spotrebu podľa prísnejšej americkej normy na úrovni 3,1 litra na 100 km. Elektrický režim je možné využiť do rýchlosti 105 km/h. Nízka konzumácia paliva má stáť za predĺženým dojazdom 772 km. To aj vďaka rekuperácii. Crosstrek totiž brzdí najprv generátorom a až potom brzdami. To je ale naozaj všetko, čo automobilka uviedla.
Pohon oboch náprav Symmetrical AWD ostal nezmenený. Rozvod hnacieho momentu ku všetkým štyrom kolesám je teda naďalej mechanický a doplnený o režimy X-Mode pre terén a kontrolu klesania Hill Descent Control. Na asfalte zas vodič vyberá cez volič SI-Drive medzi módmi Intelligent a Sport. Prvý nastavuje pohonný systém v záujme dosiahnutia čo najnižšej spotreby, kým druhý kladie dôraz na dynamiku. Novinkou je vektorovanie krútiaceho momentu pri prejazde zákrut, ktoré Crossterk zdedil z ostrého Subaru WRX.
Zvonka spoznáte hybridný Crosstrek vďaka modrým akcentom na prednej maske a v reflektoroch, plaketám Plug-in Hybrid na blatníkoch a zadnom veku, ale aj špecifickým 18-palcovým diskom kolies. Navyše je tu nový modrý odtieň laku Lagoon Blue. Modré dekorácie vládnu aj interiéru, napríklad v podobe prešívania kožených sedadiel alebo čalúnenia lakťových opierok. Infotainment Starlink s 8-palcovým monitorom preberá Crosstrek Hybrid z bežných verzií. Rozdielom je len ukazovateľ výkonu a rekuperácie, ktorý nahrádza v prístrojovom paneli klasický otáčkomer.
Kompletná je aj zostava asistenčných systémov vrátane autonómnych bŕzd, adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom prúde, výstrahy pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní či prepínania diaľkového režimu adaptívnych LED reflektorov. Majitelia sa tiež môžu tešiť na vyhrievané sedadlá či rozmrazovanie stieračov a čelného okna. Tieto prvky sú v sérii. Novinka sa pravdepodobne predstaví na nadchádzajúcom autosalóne v Los Angeles. Do predaja by sa mala dostať začiatkom budúceho roka. Zatiaľ však len na americký trh.