Fordu na novom Focuse mimoriadne záleží. Na rozdiel od iných modelov ho na trh uviedol s expresnou rýchlosťou. A nielen základný hatchback, ale aj jeho športovú líniu ST Line, outdoorovú verziu Active, luxusnú Vignale a tiež praktické kombi. Lenže portfólio bude ešte širšie. Do rodiny Focusu štvrtej generácie pribudne aj „terénne kombi“ Active Wagon. Konkurent Škody Octavia Scout, Seatu Leon ST X-Perience či Volkswagenu Golf Alltrack sa chce zviezť na vlne popularity SUV a crossoverov. Ani sa niet čomu čudovať. Každý piaty predaný Ford v Európe patrí do tejto triedy.
Focus Active Wagon tak doplní už známy Focus Active, Fiestu Active a Ford Ka+ Active. Recept je totožný. Nové kombi dostalo väčšiu svetlú výšku podvozka. Vpredu pribudlo 30 a vzadu 34 mm. Je to tak trochu aj zásluha vyššieho profilu pneumatík na 17-, alebo 18-palcových kolesách. V prvom prípade s rozmerom 215/55 R17 a v druhom 215/50 R18. Úpravy sa však dotkli aj samotnej konštrukcie. Odlišná je geometria, naladenie pružín a tlmičov či pomocný rám. Dobrou správou je, že zákazníci kombi Active dostanú na rozdiel od základných verzii Focusu už v štandarde nezávislé zavesenie zadných kolies.
S nespevnenými povrchmi by si malo „terénne“ kombi lepšie rozumieť aj vďaka plastovej ochrane spodných partií karosérie. Efektné čierno-strieborné prvky nájdeme na úplne nových nárazníkoch, oblúkoch blatníkov aj prahoch. Autonómiu vyjadruje Active tiež odlišným čiernym výpletom masky, sériovo dodávanými strešnými nosičmi, špecifickým dizajnom diskov, nápismi Active a dvoma novými odtieňmi lakov karosérie – bielym Metropolis White a oranžovým Orange Glow. Za príplatok si môžete dopriať kontrastnú čiernu strechu.
V interiéri nájdeme kožený volant, svetlomodré dekorácie palubnej dosky a výplní dverí či anatomické sedadlá prešívané modrou niťou. Pritom ostáva Active stále praktickým rodinným modelom s kufrom, do ktorého naložíte od 608 do 1 653 litrov nákladu. Pomôže vám aj elektricky ovládané zadné veko s nožným senzorom. Infotainment Sync 3 preberá Focus Active z bežných verzií a podobné je to s asistenčnými systémami. Spomeňme adaptívne brzdy reagujúce aj na cyklistov, adaptívny tempomat s úplným dobrzdením, plne automatický parkovací asistent či adaptívne LED svetlá spolupracujúce s čítačkou dopravných značiek.
Pod kapotou vynecháva Active najslabšie pohonné jednotky. Ponuka sa tak začína 3-valcom 1,0 EcoBoost (92 kW) a pokračuje výkonnejším 3-valcom 1,5 EcoBoost (110 kW). Oba motory možno spojiť s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Diesely reprezentujú 4-valce 1,5 EcoBlue (88 kW) a 2,0 EcoBlue (110 kW), opäť s možnosťou automatu s otočným ovládačom na stredovom tuneli. Štandardom je vždy 6-stupňový manuál. S pohonom oboch náprav Focus Active kombi neráta. Mimo asfaltu mu však pomôžu dva nové trakčné režimy.
Klasické módy Normal, Sport a Eco dopĺňajú módy Slippery a Trail. Prvý upravuje činnosť protipreklzového a protiblokovacieho systému pre klzké povrchy, ako blato, sneh a ľad, druhý využijú vodiči na sypkých povrchoch, najmä v piesku. Mení sa aj reakcia plynu či činnosť automatickej prevodovky. V teréne by Focusu mohli pomôcť adaptívne tlmiče CCD, tie však Ford v tlačovej správe nespomína. Na trh by sa mala novinka dostať ešte do konca tohto roka.