Rivian R1T: Elektrický pikap predbieha Teslu. A šprintuje ako Ferrari

Je to ako blesk z jasného neba. Michiganský startup Rivian predstavuje svoj prvý produkt - elektrický pikap s parametrami z ríše snov. Tesla môže len závidieť.

01.12.2018 07:00
debata
Viac ako päť metrov dlhý pikap má svieži dizajn... Foto: Rivian
Rivian R1T - 2019 Viac ako päť metrov dlhý pikap má svieži dizajn a čisto elektrický pohon. Odvezie nielen 800 kg nákladu, ale aj batožinu v troch ďalších „kufroch“.

Americká Tesla má v pláne okrem druhého menšieho SUV, roadsteru, kamiónu Semi aj výrobu pikapu. Lenže ten príde najskôr o tri roky. A už dnes je jasné, že rozhodne nebude prvým elektrickým pikapom planéty. Ako blesk z jasného neba totiž prichádza správa o premiére novinky michiganskej spoločnosti Rivian. Ide síce o startup, lenže s veľmi solídnym pozadím. Spoločnosť zamestnáva 560 zamestnancov, kúpila fabriku Mitsubishi v Illinois, má pobočku v kalifornskom Irvine, kde sa venuje vývoju batérií a ďalšie vývojové stredisko v britskom Chertsey.

Toto teda nie je nejaká malá firmička s ohurujúcimi plánmi, ale životaschopný podnik. A tak vyzerá aj jej prvý produkt. Na škodu Tesly ide práve o elektrický pikap. Má označenie Rivian R1T a verejnosti sa predstaví už o pár dní na autosalóne v Los Angeles. V USA, krajine pikapov, by mohol zaujať. Päťmiestny R1T je dlhý 5 475, široký 2 015 a vysoký 1 815 mm. Má rázvor 3 450 mm a na korbe odvezie 800 kg nákladu. To však nie je všetko. Keďže elektrický pohon nezaberá miesto pod prednou kapotou, nájdete tu ďalších 330 litrov objemu pre batožiny. A ďalších 350 litrov je v schránke umiestnenej v oblasti zadných sedadiel a 200 pod podlahou.

Kabína je jednoduchá a priestranná. Klasické... Foto: Rivian
Rivian R1T - 2019 Kabína je jednoduchá a priestranná. Klasické prístroje nahrádzajú obrovské obrazovky. Ľahký prístup zabezpečuje konštrukcia bez stredových stĺpikov.

Parametre sú doslova ohurujúce. Rivian R1T poháňajú vo vrcholovej verzii štyri elektromotory s výkonom 147 kW. To znamená celkových 588 kW a zároveň pohon oboch náprav. Dostupné budú tri verzie. Základná dostane batérie s kapacitou 105 kWh s dojazdom 370 km, stredná môže počítať s kapacitou 135 kWh a dojazdom 480 km. Top modifikácia s akumulátormi, do ktorých sa zmestí až 180 kWh elektrickej energie, prejde na jedno nabitie 646 km. Dynamikou Rivian R1T žiadny konvenčný pikap nedoženie. Na stovku sa dostane za 4,9, 3,0, respektíve za 3,2 sekundy. Najrýchlejšia bude teda verzia so stredným paketom batérií.

O pohon sa postarajú štyri elektromotory s... Foto: Rivian
Rivian R1T - 2019 O pohon sa postarajú štyri elektromotory s výkonom 147 kW. Takže neprekvapí, že Rivian R1T zvládne šprint na stovku za tri sekundy.

Rovnako doma by mal byť elektrický pikap v teréne. V off-roadovom režime sa jeho pneumatický podvozok zvýši až na 360 mm. Pre ľahšie nastupovanie môže svetlá výška klesnúť na 200 mm. Rivian R1T tiež zvládne stúpanie 45 stupňov a brody hlboké jeden meter. Dobre znejú aj nájazdové uhly 34, respektíve 26 stupňov. Rivian sľubuje perfektnú izoláciu akumulátorov a ich dlhú životnosť, ktorá má byť výsledkom optimálneho chladenia a pokročilého riadiaceho softvéru.

Predaj novinky sa rozbehne v druhej polovici roka 2020. Dostupná bude zatiaľ len verzia so strednou kapacitou batérií. Zákazníci za ňu zaplatia 61 500 dolárov (54 123 €) po odpočítaní štátnej dotácie vo výške 7 500 dolárov. Uvidíme, ako na R1T zareagujú návštevníci kalifornského autosalónu. Analytici však predpovedajú novej spoločnosti sľubnú kariéru. Uisťuje ich v tom aj fakt, že na platforme R1T vznikne ďalší model. Bude ním luxusné SUV, ktoré by sa malo objaviť v Los Angeles popri pikape.
Rivian R1T - 2019
Rivian R1T - 2019
+24Rivian R1T - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Los Angeles 2018 #Rivian #Rivian R1T
Články podľa značiek