„V októbri 2018 sme zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 8 071 vozidiel, čo predstavuje oproti minulému roku s počtom registrovaných nových osobných vozidiel 8 446 pokles o 4,44 percenta,“ informoval Zväz automobilového priemyslu (ZAP).
Od septembra do platnosti vstúpil nový emisný testovací cyklus. Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) nahrádza staršie testy s označením New European Driving Cycle (NEDC). Novinka mala zreálniť údaje o produkcii emisií, keďže test NEDC prebiehal najmä v laboratórnych podmienkach.
Od prvého septembra museli byť všetky nové autá homologizované podľa nových pravidiel. Navyše museli spĺňať prísnejšiu emisnú normu Euro 6d Temp. To výrazne zamávalo predajom nových áut a počtom ich registrácií. Predajcovia sa pokúšali vypredať svoje zásoby vozidiel, ktoré nemali platnú homologizáciu podľa NEDC.
„V auguste 2018 sme zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 10 595 vozidiel, čo predstavuje oproti minulému roku s počtom registrovaných nových osobných vozidiel 7 265 nárast o 45,84 percenta,“ uviedol ZAP. Nárast v porovnaní s minulým rokom bol výrazný. Následne po zavedení nových pravidiel prišiel predajný pokles.
Výrobcom v predajniach chýbali niektoré modely, ktoré nestihli homologizovať. Najväčšie problémy mali tí výrobcovia, ktorí majú širokú ponuku motorov a výbav. Niektoré modely z ponuky vypadli úplne a už sa do nej nevrátili. Išlo najmä o modely, ktoré boli na trhu už dlhší čas, prípadne nedosahovali vysoké čísla predajnosti. V septembri sa medziročné predaje nových osobných áut na Slovensku prepadli o 37,03 percenta. Za celý mesiac sa zaregistrovalo len 4 519 nových vozidiel.
Lídrom je Škoda
Podľa nových pravidiel automobilky museli homologizovať samostatne aj rôzne stupne výbav. WLTP zahŕňa aj testy v reálnych podmienkach. Celkový homologizačný proces podľa automobilových výrobcov trvá niekoľko týždňov.
Registrácie osobných vozidiel podľa typu paliva v októbri 2018 | ||
---|---|---|
typ paliva | počet kusov (M1) | podiel |
CNG | 2 | 1,01 % |
Diesel | 2 311 | 28,63 % |
Diesel + elektrina | 19 | 0,24 % |
Elektrina | 16 | 0,20 % |
Hybrid | 25 | 0,31 % |
Benzín | 5 476 | 67,85 % |
Benzín + CNG | 1 | 0,01 % |
Benzín + LPG | 22 | 0,27 % |
Poradie podľa značiek za október | ||
---|---|---|
značka | podiel na trhu | |
1. Škoda | 22,46 % | |
2. Hyundai | 8,77 % | |
3. Volkswagen | 8,34 % | |
4. Kia | 7,88 % |
Zdroj: ZAP SR
V rámci medziročného porovnania zaznamenali v októbri na slovenskom trhu jednotlivé automobilky veľké výkyvy. Najväčší nárast zaznamenal Peugeot, ktorého predaje v októbri 2018 v porovnaní s októbrom 2017 narástli o 42,21 percenta. Na Slovensku bolo zaregistrovaných 630 kusov automobilov tejto značky.
Viac ako 15-percentný nárast zaznamenali aj značky Honda, Jaguar, Jeep, Kia, Toyota a Volvo. Októbrová trhová jednotka Škoda zaznamenala medziročné zvýšenie registrácií o 13,1 percenta. Na druhom mieste na slovenskom trhu skončil Hyundai. Volkswagen obsadil tretie miesto aj napriek poklesu o 33,56 percenta. Práve nemecký Volkswagen trpel výpadkami niektorých modelov. Vybrané verzie sa do ponuky vracali postupne aj v priebehu novembra. Štvrté miesto patrí kórejskej Kii.
Registrácie nových áut na Slovensku
- V auguste 2018 sa zaregistrovalo 10 595 áut.
- V septembri 2018 si Slováci kúpili 4 519 nových áut.
- V októbri 2018 predaj nových áut stúpol na 8 071 kusov.
Zdroj: ZAP SR
Viac ako 15-percentný prepad registrácií zaznamenali značky Alfa Romeo, Audi, BMW, Fiat, AUTO-VAZ, Land Rover, Lexus, Nissan, Porsche, Renault, Seat, Smart, Subaru, Suzuki a spomínaný Volkswagen. Rekordérom v poklese je španielsky Seat, ktorý patrí do koncernu Volkswagen. S nemeckým koncernom má spoločnú techniku a rovnako ako samotná značka Volkswagen sa Seat vyznačuje širokou ponukou modelov, motorov a výbav. Viac ako 60-percentný pokles má na konte aj Alfa Romeo spolu s Land Roverom.
Benzín pred naftou
V októbri sa na Slovensku zaregistrovalo najviac benzínových áut. Ich podiel dosiahol 67,85 percenta s celkovým počtom 5 476 kusov. Trhovou dvojkou ostáva naftový pohon. S počtom kusov 2 311 mu patrí podiel 28,63 percenta. Stúpa počet hybridných automobilov, ktoré pre pohon používajú kombináciu elektromotora a benzínového agregátu. V októbri sa ich predalo 199 kusov, čo predstavuje podiel 2,47 percenta. Elektromobily ostávajú na okraji záujmu s 0,2-percentným trhovým podielom, čomu zodpovedá 16 predaných kusov.
Napriek všeobecnému odklonu od naftových motorov spolu s ich hroziacimi zákazmi v západnej Európe sa podiel benzínových motorov v predajoch mierne znížil. Ešte v auguste mierne presahoval 69,2-percentný podiel. Podiel naftových áut bol pri tom 26,92 percenta.
Spolu so zavedením testov podľa metodiky WLTP motoristi očakávali, že v oficiálnych údajoch budú automobilky uvádzať reálne čísla normovanej spotreby. Spotreba, ktorá bola vypočítaná na základe laboratórnych testov NEDC, bola v reálnej premávke nedosiahnuteľná. Automobilky aj naďalej uvádzajú informácie, ktoré z testov WLTP spätne prepočítajú na výsledky podľa NEDC. Oficiálne čísla spotreby sú preto aj naďalej výrazne nižšie ako tie v reálnej premávke. Umožňuje to európska legislatíva na základe prechodného obdobia do roku 2020.
VIDEO: Pozrite si, aké značky áut a posledné modely sa predstavili na Autosalóne Bratislava 2018.