Mazda 3: Revolučný motor, ale jednoduchá zadná náprava

Štvrtá generácia Mazdy 3 stavia na výraznom dizajne a interiéri orientovanom na vodiča. Pod kapotou bude debutovať revolučný 4-valec Skyactiv-X. Novinkou je aj ponuka pohonu oboch náprav. Zadné kolesá však bude niesť len jednoduché zavesenie s torznou priečkou.

04.12.2018 06:00
debata (5)
Nová Mazda 3 stavia na jednoduchých líniách a... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2019 Nová Mazda 3 stavia na jednoduchých líniách a perfektných proporciách. Predná maska s motívom krídiel „podopiera“ úzke reflektory s kruhovou grafikou.

Od roku 2003 má Mazda 3 na konte vyše šesť miliónov predaných exemplárov. Popri klasických hráčoch, akými sú VW Golf, Ford Focus či Opel Astra, predstavovala zaujímavú japonskú alternatívu. A išla vždy tak trochu vlastnou cestou. Pred módou preplňovaných benzínových agregátov dala prednosť klasickému atmosférickému plneniu v kombinácii s vysokým kompresným pomerom. Motory Skyactiv-G a diesel Skyactiv-D však nová generácia doplní o svetový unikát – prvý sériový motor využívajúci princíp homogénneho spaľovania.

Dizajn rozvíja štýl Kodo, ktorý poznáme od roku 2013, keď Mazda predstavila tretiu generáciu trojky. Ústredným motívom je jednoduchosť formy bez zbytočných ozdôb. A presne v tomto štýle pokračuje aj štvrtá generácia. Cieľom však bolo posilniť japonskú estetiku, čo naznačila štúdia RX Vision z roku 2015 a o dva roky mladší koncept Vision Coupé. Tentoraz však chcela Mazda viac odlíšiť karosárske verzie. Kým hatchback akcentuje športový „look“, sedan posilňuje eleganciu. Oba modely spája enormne dlhá predná kapota a tradičná maska s motívom krídiel.

Dynamickému zjavu pomohlo zníženie výšky o 25... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2019 Dynamickému zjavu pomohlo zníženie výšky o 25 mm a podobné predĺženie rázvoru náprav, ktoré skrátilo previsy. Hatchback prekvapuje mohutným zadným stĺpikom.

Všetky svetelné funkcie sú integrované priamo do reflektorov s kruhovou optikou, keďže Mazda nechcela narušiť homogénnosť dizajnu oddelenými hmlovými či smerovými svetlami. Hatchback prekvapuje širokým zadným stĺpikom a spodnou chrómovou lištou okien, ktorá vyniká o to viac, o čo jednoduchšie sú základné tvary karosérie. Vyhradený je preň aj nový odtieň laku Polymetal Gray, ktorý mení výraz podľa svetelných podmienok. Sedan má profil okien úplne odlišný a splývavú siluetu kabíny, ktorá nadväzuje na krátku zadnú kapotu.

Sedan je výrazne odlišný od hatchbacku. To bolo... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2019 Sedan je výrazne odlišný od hatchbacku. To bolo aj zámerom dizajnérov. Preferuje skôr eleganciu.

Menili sa aj proporcie. Dynamickému vzhľadu pomohlo predĺženie rázvoru na 2 725 mm (+25 mm), skrátenie previsov a zníženie výšky o 25 mm (1 440 mm). Kým na dĺžke hatchbacku ubudlo 11 mm, sedan je o 22 mm dlhší. To, čo nevidieť, je tuhšia konštrukcia karosérie. Mazda totiž pri jej výrobe použila až 30-percentný podiel ultravysokopev­nostnej ocele. V predchádzajúcej generácii to boli len tri percentá. To by malo mať priaznivý vplyv na kvalitu jazdných vlastností, na ktorých si Mazda vždy zakladala. O to viac prekvapuje , že inovovaná platforma Skyactive Chassis sa vzdáva nezávislého zadného zavesenia kolies.

V konštrukcii zadnej nápravy upustila Mazda od... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2019 V konštrukcii zadnej nápravy upustila Mazda od vyspelého viacprvkového zavesenia. Prednosť dala priestorovo menej náročnej a ľahšej konštrukcii s torznou priečkou. Výhodou by mohol byť väčší batožinový priestor.

Novinka si musí vystačiť s prednými tlmičovými vzperami McPherson a so zadnou nápravou s jednoduchou torznou priečkou. To v čase, keď sa konkurenčná Honda Civic vrátila k viacprvkovej zadnej náprave a disponujú ňou aj kórejské modely Kia Ceed a Hyundai i30. Automobilka aj tak sľubuje skvelý pocit za volantom. Dala si totiž záležať na ergonómii. Volant a sedadlo majú väčší rozsah nastavenia vrátane kolískového ovládania sedadla. Páka prevodovky sa posunula vyššie a viac vpred. Lakťová opierka je dlhšia. Nová trojka má navyše vďaka mimoriadne úzkym predným stĺpikom zaručiť perfektný výhľad dopredu.

Kabína bude podobne priestranná ako v... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2019 Kabína bude podobne priestranná ako v predchádzajúcej generácii. Za volantom by ste sa však vďaka zmenám ergonómie mali cítiť takmer ako v kupé. Nový je volant, sedadlá aj poloha radiacej páky.

Aj dizajn interiéru vychádza z filozofie "menej je niekedy viac“. Palubná doska dostala jednoduché horizontálne línie. Prístrojový panel ostáva verný analógovým prístrojom s centrálnym rýchlomerom. Rozhranie HMI používa voľne stojacu 8,8-palcovú obrazovku, ktorú je možné ovládať nielen dotykom, ale aj otočným „commanderom“ tak ako v prémiových modeloch. Tomu zodpovedá aj výrazne vyššia kvalita použitých plastov a čalúnenia. V ponuke sú nové farebné kombinácie Greige Color (šedá-béžová) a Burgundy, ktorá využíva kontrastnú červenú kožu. Mazda tiež popracovala na audiosústave. Celkom nové rozmiestnenie reproduktorov má priniesť autentickejší zvuk.

Najväčšou pýchou Mazdy 3 je tento revolučný... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2019 Najväčšou pýchou Mazdy 3 je tento revolučný kompresorový 4-valec 2,0 Skyactiv-X, ktorý pri nízkom zaťažení zapaľuje zmes benzínu a vzduchu podobne ako vznetové motory. Ušetriť má 20 až 30 % paliva.

Základnú aparatúru s ôsmimi reproduktormi možno rozšíriť o audio Bose s dvanástimi meničmi. Zážitok by mal byť o to intenzívnejší, o čo vyšší je akustický komfort. Mazda totiž výrazne znížila hluk a vibrácie v kabíne. Na palube pribudlo aj niekoľko nových bezpečnostných systémov. Štandardom sa stáva kolenný airbag vodiča, ktorý stabilizuje telo v sedadle a zabraňuje podkĺznutiu v prípade havárie. Infračervená kamera zas monitoruje únavu vodiča pomocou sledovania jeho očí a viečok. Systém spolupracuje so zvukovou výstrahou, ale aj s brzdami Smart Brake Suport, ktoré jemným pribrzdením upozornia vodiča na hroziace riziko. Novinkou je tiež výstraha pred križujúcimi vozidlami pri prejazde križovatkou (Front Cross Traffic Alert) či semi-autonómne riadenie v kolónach (Cruising & Traffic Support).

Najväčšia revolúcia sa však odohrala pod kapotou. V Mazde 3 totiž debutuje dvojlitrový 4-valec Skyactiv-X, ktorý pri nízkom zaťažení využíva homogénne spaľovanie, keď sa zmes vzduchu a benzínu zapáli vznietením, podobne ako pri naftových agregátoch. Motor je doplnený o kompresor a reverzibilný alternátor s vlastným 48 V elektrickým okruhom, ktorý rekuperuje brzdnú energiu a pomáha pri akcelerácii. Automobilka sľubuje, že pri pomalej jazde ušetrí motor až 30 a v zmiešanom režime približne 20 % paliva. Okrem toho ostanú v ponuke modernizované 4-valce Skyactive-G s objemom 1,5 a 2,0 litra. Pri nich Mazda prepracovala sanie a tvar piestov. Výkony zatiaľ nepoznáme.

A tieto motory môžu byť vybavené rekuperáciou. Výsadou amerického trhu bude motor 2,5 Skyactiv-G. Pre Európu je zas pripravený nový diesel 1,8 Skyactiv-D. K dispozícii budú 6-stupňové manuálne a 6-stupňové automatické prevodovky. Novinkou je pohon oboch náprav i-Activ AWD, ktorý spolupracuje so systémom G-Vectoring Control Plus (GVC Plus). Ten umožňuje vektorovanie krútiaceho momentu nielen medzi ľavými a pravými kolesami, ale aj medzi prednou a zadnou nápravou, čím prispieva k stabilite v zákrutách. Okrem toho má nová štvorkolka až o 60 % nižšie mechanické straty v porovnaní s predchádzajúcou generáciou systému 4×4, ktorý Mazda používala v iných modeloch.

Nová Mazda 3 absolvovala svetovú premiéru na autosalóne v Los Angeles, do predaja sa však chystá až na jar budúceho roka. Aj preto nie sú zatiaľ k dispozícii bližšie technické a prevádzkové údaje. Otázne je aj to, či bude revolučný motor Skyactiv-X v ponuke hneď od začiatku uvedenia na trh, alebo dorazí s časovým odstupom.
Mazda 3 - 2019
Mazda 3 - 2019
+23Mazda 3 - 2019

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #Mazda 3 #autosalón Los Angeles 2018
Články podľa značiek