ZF: Pomôžu pri bočných kolíziách vonkajšie airbagy?

Na sympóziu „Airbag 2018“ predstavila nemecká spoločnosť ZF koncept vonkajšieho bezpečnostného vankúša, ktorý by mal zmierniť následky bočných kolízií. V podstate by zastúpil deformačnú zónu.

05.12.2018 12:00
debata
Vonkajší bočný airbag by sa mal nafúknuť ešte... Foto: ZF
ZF - vonkajší bočný airbag Vonkajší bočný airbag by sa mal nafúknuť ešte pred samotným nárazom a po strete vozidiel pohltiť veľkú časť nárazovej energie. O to menej „práce“ by mali následne klasické bočné airbagy a štruktúra karosérie vozidla.

Airbagy už dlhé roky chránia posádku pri kolíziách. Začalo sa to airbagom pre vodiča, neskôr pre spolujazdca a pokračovalo to bočnými a kolennými airbagmi. Moderné autá môžu dnes disponovať pokojne aj deviatimi bezpečnostnými vankúšmi. Objavili sa navyše airbagy v bezpečnostných pásoch či airbagy oddeľujúce vodiča a spolujazdca. To však nemusí byť koniec. Nemecká spoločnosť ZF, známa najmä výrobou prevodoviek, zvažuje nový typ airbagu, ktorý by mal za cieľ znížiť riziká zranení pri bočnej kolízii. Práve tento typ nárazu je totiž pre posádku najnebezpečnejší.

Dôvodom je relatívne úzka štruktúra bočných partií karosérie. Tá nedokáže pohltiť také veľké množstvo nárazovej energie, ako zvládnu predné a zadné deformačné zóny pri náraze spredu alebo zozadu. K dispozícii je len konštrukcia prahov, dverí či stredového stĺpika. Deformačná zóna ako taká v podstate chýba. O to väčším silám sú potom vystavení cestujúci. Klasický bočný airbag síce pomôže, ale deformačnú zónu nahradiť nedokáže. Preto ZF vyvíja exteriérový bočný airbag, ktorý by mal byť integrovaný v prahoch a zastúpil práve deformačnú zónu.

Nafúknuť by sa mal v oblasti dverí, ešte pred samotným nárazom a pohltiť veľkú časť energie druhého vozidla. O to menej „práce“ by potom mali bezpečnostné štruktúry skeletu a klasické bočné airbagy. Podľa ZF by takéto bezpečnostné vankúše dokázali znížiť riziko zranení posádky vozidla až o 40 % v porovnaní s aktuálnou situáciou. A to už stojí zato. Samozrejme, riešenie si vyžaduje citlivé senzory. Aktivačný systém musí totiž reagovať v predstihu, a nie až po náraze, tak ako reagujú klasické bezpečnostné vankúše. Možno aj preto ZF zatiaľ neprezradilo, kedy bude táto technológia dostatočne spoľahlivá pre sériovú produkciu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ZF #bočný airbag #deformačná zóna
Články podľa značiek